وضعیت امنیت را در استان اصفهان چگونه ارزیابی می کنید؟ چه برنامه های جدید و مبتکرانه ای برای حفظ و توسعه امنیت استان دارید؟

سردار هاشمی فر، جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان: استان اصفهان با برخورداری از وسعت جغرافیایی و جمعیت قابل توجه حوزه سرزمینی و وجود مناطق صنعتی فعال و مولد اقتصادی و از طرفی وجود ظرفیت های عظیم گردشگری که نمادی از سرمایه های اصیل فرهنگی کشور می باشند؛ شایسته استقرار امنیت پایدار در تمامی ابعاد و مؤلفه های امنیت محور می باشد. مجموعه فرماندهی انتظامی استان اصفهان با استفاده هوشمندانه از تمامی ظرفیت های در اختیار خود در راستای تحقق امنیت پایدار در جای جای استان بصورت حداکثری و بدون وقفه و شبانه روزی تلاش می نماید. ارتقاء حس امنیت عمومی در بین شهروندان مهم ترین کار ویژه و بازخورد کلیه اقدام های پلیسی است که به لطف خداوند و تلاش همکاران سخت کوش این مهم در استان تحقق یافته است. در راستای ایجاد امنیت پایدار در سطح استان برنامه های کوتاه مدت و میان مدت با اثربخشی بالا و با خروجی محسوس برای آحاد شهروندان؛ پیش بینی، در حال پیگیری و اجرا می باشد؛ از جمله اساسی ترین این برنامه ها؛ مردم محور شدن امنیت است که با در نظر گرفتن مؤلفه های پیش بینی شده در این مهم از کلیه ظرفیت های عظیم مردمی که در واقع سرمایه اصلی و اجتماعی فراجا می باشند؛ برای ایجاد پویایی میدانی در چرخه استقرار امنیت پایدار در قالب هم گرایی و هم افزایی مردمی با پلیس بصورت نقطه به نقطه و محله محور بهره گیری هدفمند و هوشمندانه می شود. این مهم در کنار مسئول سازی و مطالبه گری از دستگاه های اجرایی مسئول در حوزه تولید، بازتولید و تثبیت امنیت با استفاده از ظرفیت های قانونی در اختیار؛ مجموعه فرماندهی انتظامی استان اصفهان را در نیل به اهداف انتظامی امنیتی ترسیم شده یاری می نماید.

رویکرد شما در بحث عفاف و حجاب و تامین امنیت اجتماعی در جامعه چیست؟

حجاب مانند صدف است و عفاف پایه اصلی آن است؛ در جامعه ایمانی ایران اسلامی بانوان و مردان عفیف و پاکدامن بی شمارند چرا که آموزه های دینی و اعتقادی ائمه اطهار (سلام الله علیهم) برگرفته از کلام وحی در قلوب مؤمنین و اقشار مختلف مردمی جای دارد. در مقوله حجاب و برخورد با مصادیق رفتارهای سوء و هنجارشکنانه در زمینه عفت عمومی؛ فصل الخطاب قانون است که در تحقق این مهم اولویت یا اقدام های ایجابی با فرهنگ سازی و ایجاد رویکرد خود انگیزشی است که وظایف کلیه دستگاه ها و نهادهای انقلابی و حکومتی در این زمینه در قانون به صراحت ذکر شده است؛ اقدام های سلیقه ای صرفأ سلبی و قهری می تواند تبعات جبران ناپذیری در ایجاد شکاف اجتماعی و حرکت به سمت چندگانگی اجتماع مدنی در ابعاد شکلی و ماهوی داشته باشد؛ امنیت پایدار اخلاقی با تکیه بر مبانی اجرایی نهضت تبیین و فرهنگ سازی ارزشی و هدایت افکار عمومی به سمت خودآگاهی و خودگزینشی حجاب به عنوان پایه اصلی حفظ ارکان مدنی و تقویت عفت فردی که امری فطری و خدا دادی است یک ضرورت است. در کنار اقدام های ایجابی و فرهنگ سازی ارزشی که پلیس دنبال می کند و به آن اعتقاد عملی دارد؛ برابر قانون هرجا سوء رفتاری هنجار شکنانه منجر به جریحه دار شدن عفت عمومی و اشاعه فساد علنی باشد؛ با اقتدار ورود خواهیم کرد لیکن اصل تکیه بر اقدام های ایجابی و خودباوری و خودآگاهی آحاد جامعه در ضرورت درک مقوله حجاب در حکومت اسلامی است.

نقش آموزه های عقیدتی سیاسی برای افزایش بصیرت افزایی کارکنان و خانواده ها را چگونه ارزیابی می نمائید؟

با در نظر داشتن مؤلفه های آسیب رسان و فضاسازی های ضد هنجاری و ضد ارزشی معاندین و وابستگان آنان در راستای شبهه افکنی اعتقادی و حاشیه سازی های فتنه آلود در باورهای ایمانی در عرصه فضای حقیقی و مجازی؛ با سیاه نمایی و بزرگ نمایی نارسایی ها و کمبود های احتمالی در زندگی اجتماعی و مدنی مردم در جهت بسط حس ناامیدی و سلب اعتماد اجتماعی و مردمی از حکومت اسلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛ بصیرت افزایی و تبیین رسالت دولت اسلامی در حفظ و تثبیت ارزش های ولایی و تحکیم مبانی اعتقادی و انسجام بخشی اجتماعی توأم با ترسیم نقشه راه روشن در مقابله با فضای غبارآلود فتنه و تخریب و تضعیف باورهای ایمانی در قالب نهضت علوی به رهبری حکیم فرزانه امام خامنه ای عزیز (مد ظله العالی)؛ بالاترین و اساسی ترین نقش و مسئولیت کلیدی سازمان عقیدتی سیاسی در زنده نگاه داشتن ارزش ها و قوام بخشی به جامعه ایمانی کارکنان و خانواده همیشه همراه کارکنان فراجا، بشمار می رود. به لطف خداوند منان و تلاش های اثربخش و خالصانه مجموعه عقیدتی سیاسی فراجا؛ شاهد توفیق روزافزون و اثرگذاری عینی برنامه ریزی ها و اقدام های ایجابی و تبیینی بصیرت افزایی در جامعه خدمتگزار کارکنان فراجا و خانواده های ارزشی آنان می باشیم.

به عنوان یک مدیر و فرمانده میدانی، چشم انداز آینده پلیس را چگونه ارزیابی می کنید؟

استقرار، حفظ و تثبیت امنیت پایدار یک نیاز واقعی و مستمر جامعه مدنی است که با حرکت برنامه محور فراجا در تحقق این رسالت مهم، با رویکرد جامعه محوری و با استفاده از ظرفیت های مردمی، اعتماد سازی و اعتماد بخشی مردمی، نهادینه سازی مؤلفه های امنیت ساز بر مبنای نیازهای روز جامعه با بهره گیری از فناوری روزآمد و هوشمندسازی اقدام های اطلاعاتی و میدانی که مولد امنیت و ایمنی اجتماعی هستند؛ همسو با منویات مقام عظمای ولایت (مد ظله العالی)، آینده ای روشن توأم با حرکت شتابان به سوی رشد، تعالی و تثبیت جایگاه اجتماعی خود در لایه های مردمی جامعه ایرانی اسلامی؛ بر مبنای نقشه راه ترسیم شده در مدار حکومت اسلامی تا دستیابی عینی به الگوی پلیس در تراز انقلاب اسلامی در افق های روشن پیشرفت و حرکت رو به جلوی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نمایان می باشد.

نقش فراجا را در تحقق دولت اسلامی چگونه ارزیابی می کنید؟

فراجا به عنوان کارگزار قانونی حکومت اسلامی با نقش بی بدیل تأمین نظم و امنیت عمومی و استقرار امنیت پایدار در ارکان مختلف اجتماعی؛ بازوی توانمند تحقق مبنای اجرایی استقرار دولت اسلامی با الگوی غنی و والای ترسیم شده و با تکیه بر جایگاه ویژه مردم محوری خود در کنار سایر نهادهای ارزشی و اثرگذار بشمار می رود. یکی از اهداف والای دولت اسلامی تولید، بازتولید و استقرار امنیت عمومی و ایجاد جامعه مدنی بر مبنای آموزه های دینی که فراجا با داشتن بدنه نیروی انسانی متشکل از مدیران و کارکنان ارزشی، ولایی و انقلابی به مثابه ی لشکری منسجم و یکپارچه همسو با اهداف پیش بینی شده در تحقق دولت اسلامی می باشد و با پشتوانه مردمی خود یک سرمایه اجتماعی مقتدر جامعه محور در این فرآیند محسوب می شود. ابعاد این سرمایه اجتماعی فراگروهی و فارغ از هرگونه دسته بندی سیاسی منفعت محور بلکه متمرکز بر اهداف تحقق دولت اسلامی و دستیابی به مبانی عملی پلیس در تزار انقلاب و دولت اسلامی می باشد.

سردار، برای تربیت و پرورش مدیران و فرماندهان انقلابی و جهادگر در فراجا چه باید کرد؟

حرکت در مدار حکومت اسلامی با رویکرد انقلابی بر مبنای ارزش های والای اسلامی و انسانی نیازمند نهادینه سازی مبانی انقلاب و تقویت روحیه جهادی در مواجهه با فراز و نشیب ها و کاستی ها و سختی های راه روشن خدمت به مردم ارزشی و ولایی شهیدپرور میهن سرافرازمان می باشد. مدیران و فرماندهان طلایه داران حرکت ارزشی فراجا در مدار تحقق اهداف حکومت اسلامی می باشند؛ از این رو بازآموزی و پرورش مدیران پیشرو در مبانی عملی انقلاب با روحیه جهادی در انتقال و تعمیم این مهم به بدنه نیروی انسانی در اولویت قرار دارد. اهم اقدام های اثربخشی در این راستا بشرح زیر می باشد:

- بهره گیری فراسودمند در الگوپذیری از فرماندهان شهید والامقام که به معنای واقعی کلمه آیات روحیه انقلابی و جهادگرایی روح تجلی بخشیده اند در تحقق این مهم یک اصل اجتناب ناپذیر است.

- نیازسنجی روزآمد و شناسایی مؤلفه های عینیت بخشی به آرمان های انقلابی برای جامعه مدیران و فرماندهان گام اول و اساسی است

- برنامه ریزی هدفمند برای ایجاد رویه ی خودانگیزشی تعالی محور مدیران و فرماندهان در مبانی انقلابی و ارتقاء روحیه جهادی

- مهندسی الگوی شناسایی افراد شایسته و دارای مؤلفه های فردی همسو با این فرآیند توأم با برنامه ریزی برای تعالی رفتار و توانمندسازی مدیران و فرماندهان

- تبیین و نهادینه سازی مؤلفه های مدیران انقلابی و جهادی در چرخه اهداف والای ارزشی و اسلامی

فراجا چگونه می تواند از پژوهشگران و نخبگان پلیس در انجام مأموریت های انتظامی مختلف استفاده و بهره گیری بیشتری داشته باشد؟

پیشبرد اهداف پیش بینی شده در فرآیند اجرایی مبانی امور انتظامی و اقدام های پلیسی تا حصول امنیت پایدار حوزه سرزمینی مستلزم مطالعه جامع از وضعیت جرائم در گستره ی جغرافیایی تحت پوشش انتظامی در مؤلفه های اساسی نظیر پراکندگی، تکرار، تمرکز بر نقاط آلوده، شیوه شگردها، مکان محور و زمان محور و ... می باشد که با بررسی و تجزیه و تحلیل هدفمند و علمی این مؤلفه ها می توان به بهترین و کم هزینه ترین شیوه های پیشگیری از وقع جرائم و مهار جرائم دست پیدا کنیم. بهره گیری از ظرفیت های مطالعاتی در قالب پژوهش و تحقیقات صورت گرفته بر مبنای روش های علمی تحقیق و کنکاش مسائل با استفاده از ظرفیت جامعه دانشگاهیان و نخبگان صاحب نظر علمی فراجا را برای تحقق پلیس علمی و عبور از مرزهای اقدام های سنتی در کنار تجربه گرایی به اهداف عالی ترسیم شده نزدیک تر می نماید. دفتر تحقیقات کاربردی برای عینیت بخشی به این مهم بازوی اجرایی توانمند پلیس بشمار می رود تا با تمرکز و هدایت ظرفیت های علمی پژوهشی و با بهره گیری از ابزارهای تشویقی و ترغیبی در جذب همکاری جامعه علمی و نخبگان بومی و استانی و فرا استانی طی یک نیازسنجی پژوهشی اصولی و برنامه ریزی مدون اقدام نماید و خروجی پژوهش ها در جلسات مرتبط مطرح و تصمیم های سازنده میدانی برای اصلاح فرآیندها و بهبود روش ها اتخاذ و در رده های اجرایی پیگیری شود.