نهمین برنامه شهرداری اصفهان با شعار "به احترام مردم اصفهان" با هدف بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی منطقه ۱۲ شهرداری شامل بهره برداری از خیابان صنعتگران، طرح توسعه پارک مادر، ورزشگاه مشارکتی نگین، آغاز احداث خیابان جدید در شهرک امیرکبیر و دیگر پروژه‌های عمرانی با هدف کاهش بار ترافیکی منطقه و سهولت دسترسی مردم به خدمات بیشتر شامل با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان با حضور رئیس و اعضای شورای شهر، شهردار اصفهان و دیگر مدیران شهری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، علی اکبر رسالت در مراسم افتتاح پروژه‌های منطقه، اظهار کرد: منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان از بزرگترین مناطق شهری اصفهان با وسعت 8هزارو200 هکتار، دارای ۱۰ محله با جمعیتی بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر و از مهاجرپذیرترین مناطق شهری اصفهان بلحاظ همجواری با پالایشگاه و مناطق دیگر محسوب می‌شود.

مدیرمنطقه12 شهرداری اصفهان با اذعان به رویکرد مدیریت شهری بر افتتاح پروژه‌های محله محوری، گفت: امروز بالغ بر ۱۰ پروژه به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب پروژه‌های محله‌محوری افتتاح می‌شود.

این مراسم، ابتدا از افتتاح خیابان صنعتگران در منطقه 12با حضور مدیران شهری و ساکنان منطقه آغاز شد. به گفته علی اکبر رسالت، مدیر منطقه 12، 60میلیارد ریال اعتبار برای احداث این خیابان هزینه شده است. همچنین کلنگ احداث خیابان جدید دیگری در شهرک امیرکبیر با حضور خانواده شهید مدافع وطن به زمین زده شد و در ادامه، از پروژه مشارکتی ورزشی، تجاری و فرهنگی نگین در سه طبقه رونمایی شد.

کاهش بار ترافیکی شهرک امیرکبیر

علی اکبررسالت با اشاره به موقعیت محلی منطقه بلحاظ استقرار صنایع، اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات منطقه ۱۲، ترافیک سنگین خیابان امام خمینی است، زیرا بیشتر سفرها در این خیابان، از ابتدای صبح به مقصد خیابان امیرکبیر توسط صاحبان صنایع انجام می‌شود. بنابراین، احداث خیابان صنعتگران در شهرک امیرکبیر با طول ۵۵۰ متر، عرض ۲۸ متر و اعتباری بالغ بر ۳۱ میلیارد تومان تملک و احداث شد که امروز شاهد بهره برداری از آن هستیم.

رسالت در صحبت از تصمیم مدیریت شهری برای ساماندهی منطقه 12، از احداث خیابان های جدید دیگری خبر داد که در این مراسم، کلنگ یک خیابان به زمین زده شد.

او توضیح داد: احداث این خیابان در سه فاز پیش‌بینی شده که تا شهریورماه سال آینده اجرا و به شهرک مهدیه ختم می‌شود و تاکنون نیز ۴۵ میلیارد تومان برای آزادسازی آن هزینه شده است. همچنین، به موازات خیابان صنعتگران، احداث خیابان زرین به طول یک کیلومتر و عرض ۳۶ متر در دست اقدام است که بخشی از آزادسازی‌های آن انجام شده و تا سال آینده تکمیل می‌شود. احداث این خیابان نیز در کاهش بار ترافیکی این محدوده مؤثر خواهد بود و سهولت دسترسی صاحبان صنایع به خیابان امیرکبیر را فراهم می کند.

رسالت از پروژه اتصال خیابان امیرکبیر سوم به بزرگراه معلم به طول ۳.۵ کیلومتر و تعریض این خیابان بعنوان دیگر اقدامات انجام شده، خبرداد و گفت: خیابان امیرکبیر سوم یکی از مسیرهای شریانی مهم منطقه است که همواره تصادفات زیادی در آن رخ می‌داد، بر این اساس اقدامات اصلاحی از جمله تعریض خیابان و آسفالت آن از نوع سرباری پلیمری جدید با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال انجام گرفت.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با اشاره به وجود زمین های خاکی در منطقه و مشکلات ساکنان منطقه، برنامه ریزی برای اجرای طرح اتصال پارک مادر به بوستان نگین به وسعت ۱۰ هزار مترمربع را، اقدامی برای رفع این مشکل عنوان کرد و افزود: کلنگ طرح توسعه بوستان مادر در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به زمین زده شد و در این مدت نیز عملیات عمرانی پروژه با هزینه تملک و اجرا که بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان است، به سرعت انجام شد و امروز در اختیار شهروندان منطقه قرار گرفت.

رسالت، ویژگی‌ شایان توجه این پارک را کاشت درختان و چمن‌های گرمسیری از گونه‌هایی با نیاز آبی اندک دانست و افزود: نصب کلکتور استفاده از پساب به تامین آب فضای سبز منطقه کمک خواهد کرد.

او، دفع آب‌های سطحی را از دیگر مشکلات شهرک امیرکبیر عنوان کرد و افزود: از سال گذشته تاکنون ۱۵۰۰ متر کانال دفع آب سطحی با هزینه‌ای بالغ بر ۲۱ میلیارد ریال احداث شده است.

افتتاح پروژه مشارکتی مجموعه چندمنظوره نگین

افتتاح پروژه‌ مشارکتی مجموعه فرهنگی، ورزشی و تجاری نگین در منطقه ۱۲ به وسعت 3هزار مترمربع از دیگر پروژه هایی است که به گفته مدیر منطقه، برای تملک و احداث آن بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

رسالت با بیان اینکه این پروژه با مشارکت بخش خصوصی احداث شده است، توضیح داد: مشارکت شهرداری در عرصه تملک و صدور پروانه ساختمانی ۳۶درصد و ۶۴درصد سهم مشارکت بخش خصوصی است. همچنین، این مجموعه در سه طبقه احداث شده که شامل بخش‌های تجاری، قسمت‌های ورزشی و فرهنگی است.

او از طراحی ساخت استخر آب درمانی، سالن بدنسازی و دیگر امکانات رفاهی و ورزشی در مجموعه نگین خبر داد که بزودی مجوزهای بهره برداری را اخذ می کند و یادآور شد: رویکرد جدید مدیریت شهری رونق پروژه‌های مشارکتی در سطح محلات است.

به گفته مدیرمنطقه 12شهرداری اصفهان، اجرای روکش کلی و ترمیم آسفالت معابر به ارزش ۱۰میلیارد تومان و احداث پیاده‌رو و جدول گذاری در سطح منطقه با هزینه ۳۰ میلیارد ریال به متراژ ۵۲۰۰ مترمربع از دیگر اقدامات انجام شده است.

علی اکبر رسالت اظهار کرد: حدود ۷۰درصد پروژه‌های محله محور در منطقه ۱۲ در محلات محمودآباد، دولت آباد و امین آباد افتتاح و مابقی پروژه‌ها به دلیل معارضات ملکی هنوز محقق نشده است که قول پیگیری و تحقق آنها را تا پایان سال خواهیم داد. همچنین، در آینده پروژه های دیگری برای عاشق آباد، محمود آباد و امین آباد درنظر گرفته شده است.

ضرورت تعامل با مردم و صاحب نظران در اجرای پروژه ها

در این مراسم، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان دربیان رویکرد رونق‌بخشی به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر به خصوص مناطق محروم بعنوان مهمترین سیاست مدیریت شهری، اعلام کرد: مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی در سطح مناطق محروم شهر در سال ۱۴۰۲ به تعداد کافی و مورد نیاز محقق خواهد شد.

محمدنورصالحی، اظهار کرد: به منظور تقویت تعامل و گفت‌وگوهای میدانی بین مسئولان شهری و آحاد مردم، به شهرداری اصفهان پیشنهاد استفاده حداکثری از نظرات مردم داده شد که امیدواریم برنامه‌ریزی آن از سوی شهرداری انجام و پیشنهادات نخبگان شهر در اجرای پروژه‌ها محقق شود. همچنین، مدیریت شهری باید در اجرای پروژه‌های مشارکتی در سطح محلات از نقطه نظرات و نیاز ساکنان و مردم منطقه مطلع شود تا مردم احساس کنند که در اداره شهر سهیم هستند.

رئیس شورای شهر اصفهان گفت: معتقدیم عموم مردم به‌ویژه صاحب‌نظران و نخبگان شهر باید در اجرای پروژه‌های شهری سهیم باشند و نظرات آنها در اجرای پروژه‌های اعمال شود، زیرا به طور حتم زمانی که مردم در پروژه‌های توسعه شهری سهیم باشند، همکاری و همراهی بهتری با مسئولان شهر خواهند داشت.

نورصالحی با بیان اینکه در دوره ششم مدیریت شهری، تعامل بهتری با آحاد مردم برقرار شده، افزود: عزم جدی مدیریت شهری در سال آینده، شناسایی و رفع کمبودها و رسیدگی بیبشتر به مناطق کم‌برخوردار است.

توزیع عادلانه خدمات در مناطق مختلف شهر

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان  در حاشیه نهمین برنامه افتتاحیه پروژه‌های منطقه12 با اشاره به اهمیت افتتاح خیابان صنعتگران در شهرک امیرکبیر و کلنگ احداث خیابان جدیدی در این محدوده، از تکمیل آن تا پایان سال خبرداد و افزود: احداث این دو خیابان در کاهش بار ترافیکی خیابان امام خمینی(ره) بسیار تأثیرگذار است و سهولت رفت و آمد به شهرک صنعتی امیرکبیر را که یک گلوگاه محسوب می‌شود، فراهم می‌کند.

شهردار اصفهان، اجرا و بهره‌برداری از مجموعه مشارکتی نگین را، تجربه خوبی در حوزه مشارکت شهرداری با بخش خصوصی توصیف کرد که باعث افزایش ظرفیت شهر و رضایت شهروندان می شود.

قاسم‌زاده از برگزاری مراسم افتتاحیه بعدی در منطقه 6 خبرداد و ابراز امیدواری نمود که در دیگر مناطق نیز با افتتاح طرح‌ها بتوانیم خدمتی ارزشمند به مردم تقدیم کنیم.

او با تاکید بر اهمیت حفظ هویت و تمدن، عنوان کرد: هویت ملی، اعتقادی، انقلابی و شهری از مهم‌ترین این هویت‌ها است، در این راستا باید از هر عنصری که هویت ما را پررنگ‌تر می‌ سازد، مراقبت کرد. زیرا هویت به انسجام ملت کمک می کند.

شهردار اصفهان، ورزش باستانی را ازجمله عناصر هویتی برشمرد و اظهار کرد: در ادوار مختلف مدیریت شهری سعی کردیم توزیع عادلانه خدمات تحقق یابد، چنانچه، فضاهای ورزشی با همین نگاه در مناطق مختلف ایجاد شده است.

فرزانه افسرطه