مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: انجام طرح مطالعاتی ایمن سازی بازار بزرگ اصفهان و احداث و جانمایی سه ایستگاه آتش‌نشانی جهت کنترل حوادث بازار بزرگ اصفهان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش اقتصاد بازار به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، محمدباقر کلاهدوزان در نشست مشترک ایمن سازی بازار بزرگ اصفهان که با حضور مدیر کل بحران استانداری اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه برای تأمین ایمنی بازار اصفهان با دستگاه‌های مرتبط از جمله استانداری، میراث فرهنگی، مجمع امور صنفی و سایر دستگاه‌ها وارد مذاکره شده‌ایم، اظهار کرد: امدادرسانی بازار اصفهان واقع در میدان امام (ره) در زمان وقوع حادثه با شرایط بسیار سختی مواجه است، بر همین اساس پیشنهاد شده که با توجه به شرایط موجود بازار سه فضا در طول هشت کیلومتری بازار برای سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به منظور برپایی ایستگاه‌های آتش‌نشانی مشخص شود.

او افزود: هنوز این مکان‌ها از سوی شهرداری تملک نشده و طبق توافقات صورت گرفته بین شهرداری، اداره میراث فرهنگیو دانشگاه اصفهان طرح مطالعاتی ایمنی بازار در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان تصریح کرد: مقرر شده است که در این طرح تحقیقاتی تهدیدات بازار و طرح پیگیری حریق و حادثه بازار از جمله فرونشست، خطر ریزش، آتش سوزی و برق گرفتگی و سایر حوادث احتمالی بازار شناسایی و سناریوهای پیشگیری نیز در آن لحاظ شود.

او ادامه داد: شهرداری بایدمطالعات ایمنی و حریق بازار را در هشت کیلومتر مشخص و کنترل خطر را از میدان امام علی (ع) تا میدان امام (ره) طبق یک استراتژی در دست گرفته و سه نقطه را برای آتش‌نشانی جانمایی کند.

کلاهدوزان با بیان اینکه در بازارهای مشابه در شهرهایی از جمله تبریز و تهران هیئت امنای بازار متولی رفع مشکلات است ابراز امیدواری کرد که به‌زودی هیئت امنای بازار اصفهان نیز تشکیل شود و با همکاری و مشارکت همه کسبه و نمایندگان اصناف، اوضاع بازار سامان یابد.

نصب سه پست برق جهت ایمنی بازار بزرگ اصفهان

مدیرکل بحران استانداری اصفهان نیز در این نشست گفت: ۱۲ هزار صنف در میدان امام (ره) و اطراف آن استقرار دارند که شرایط ایمنی آنها باید در نظر گرفته شود و علاوه بر بازسازی و نوسازی بازار از میدان امام (ره) تا میدان امام علی (ع) پمپ‌های هیدرات و شبکه آب برای آتش نشانی ایجاد شود.

منصور شیشه فروشبا اشاره به طرح مطالعاتی مشارکتی شهرداری با مراکز علمی و پژوهشی دانشگاه اصفهان افزود: به دستگاه‌های اجرایی وظایف خود در مقابل حوادث احتمالی، فرسودگی و حریق را هشدار داده ‌ایم که باید در این طرح مطالعاتی، حریم حادثه و بازه‌های پرخطر در مقاطع مختلف شناسایی و مشکلات بازار در یک استراتژی بلند مدت و کوتاه مدت تعریف شود.

مدیرکل بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در طرح اصلاح و بازنگری، سه الی پنج مکان در بازار باید برای عوامل آتش نشانی مشخص شود، اما طی این مدت اتاق اصناف با مشارکت صنوف باید خاموش کننده‌های دستی را به مغازه داران الزام کنند.

اوبا تأکید بر اینکه باید مشکلات بازار در اولویت قرار گیرد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته طول شبکه برق در سه راسته بازار با نصب پست برق با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت که یک مورد انجام شده و دو مورد دیگر در دست اقدام است.