در تحلیل این صحبت‏ها و وضعیت اقتصادی کشور باید گفت که در واقع مسئولان می‏ خواهند به مردم امید بدهند به‌جای اینکه واقعیت را بیان کنند. آنها تنها امید واهی می‏دهند.؛ امیدی که مبتنی بر واقعیات جامعه نیست.

با بررسی آمار خود بانک مرکزی می‏توان مشاهده کرد که نقدینگی به طرز وحشتناکی در حال افزایش است. روزانه هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور اضافه می‏شود و این را اصلا نمی‏توان نادیده گرفت، یعنی در پایان سال رشد نقدینگی به بالای ۲۰ درصد خواهد رسید، بنابراین با توجه به این وضعیت نمی‏توان گفت که امسال مشکل افزایش نقدینگی در کشور وجود نداشته است.

بدنبال رشد نقدینگی بالای ۲۰ درصد، تورم وحشتناکی به وجود خواهد آمد. تورم سال ۹۷ به ۴۰ درصد می‏رسد و سال آینده هم این تورم ادامه خواهد داشت.
انتظار می‏رود رئیس کل محترم بانک مرکزی با استحکام و صلابت بیشتری سخن بگویند و حساب خودشان را از حساب سیاست‌ورزان کشور جدا کنند. از صحبت‏های غلوآمیز اجتناب کنند و سخنشان به واقعیت اقتصاد کشور نزدیک شود چرا که بانک مرکزی، منشا ارائه اطلاعات صحیح اقتصادی برای داخل و خارج از کشور به شمار می‏رود. باید طوری برخورد شود که اعتماد مردم ایران و مردم جهان به بانک مرکزی حفظ شود، رئیس این سازمان باید محافظه‌کارانه به بیان واقعیات جامعه بپردازد. در ارائه آمار هیچ عددی نباید کمتر یا بیشتر از واقعیت مطرح شود. بهتر است مسئولان بانک کمتر صحبت کنند و بیشتر به عمل بپردازند.

مسئله دیگر که باید به آن پرداخت، این است که متاسفانه بانک مرکزی از دولت مستقل نیست. در‏حالی‏که اصولا بانک مرکزی کشورها باید از سیاسی‌کاری دولت‏ها دوری کنند. آقای همتی تا قبل از اینکه به صندلی ریاست بانک مرکزی تکیه بزنند، ‏قرار بود سفیر ایران در چین باشند. ایشان هم فردی سیاستمدار هستند و هم اقتصادی. در واقع جنبه سیاسی رفتار ایشان به جنبه حرفه‏ای بانکی زندگی‌شان می‏چربد.

به اعتقاد من، سال آینده وضعیت خوبی برای اقتصاد رقم نمی‏خورد. تحریم ‏ها وضعیت را بدتر می‏ کند و مشکلات اقتصادی بیشتر می‏شود. مهم‌ترین مسئله اقتصاد ایران در سال آتی تحریم فروش نفت است که باعث مشکلات ارزی بزرگی می‏شود و بعد هم تحریم بانک‏های خارجی که آرامشی برای اقتصاد ایران باقی نخواهد گذاشت. در داخل هم افزایش نقدینگی ادامه می‏یابد و سونامی آن بخش‏های مختلف اقتصاد را ویران می‏ کند. بدهی بانک‏ها به بانک مرکزی هم در حال افزایش است و رکورد بی‏سابقه ۱۶۰ هزار میلیارد تومان را از سر گذرانده است. این رقم واقعا یک رکورد است، اما می‏ بینیم که بانک مرکزی هم توان برخورد و اصلاح این وضع را ندارد.

سال ۹۷ حداقل اصلاحات هم درنظام بانکی ما تحقق نیافت. بحران بانکی کشور جدی‌تر شده اما دیگر هیچ‌کدام از مسئولان صحبت از اصلاح نظام بانکی به میان نمی‏آورند. نه قوانین خاصی در این‌باره تصویب شده و نه روابط با بانک‏های اروپایی به جایی رسیده و نه تراز بانک‏های داخلی ساختار مطلوبی پیدا کرده است. تکلیف لوایح چهارگانه هم همچنان نامشخص است.