پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402, 9 رمضان 1445, Tuesday 19 March 2024
کد خبر: 7819
منتشر شده در پنج شنبه, 30 خرداد 1398 00:19
تعداد دیدگاه: 0

یون لی /سی ان بی سی

سرمایه‌گذاران مدتی است معتقدند بانک مرکزی آمریکا در آینده نزدیک نرخ‌های بهره را کاهش می‌دهد و زمینه رونق اقتصادی فراهم خواهد شد. از نظر سرمایه‌گذاران، سخنان اخیر رئیس بانک مرکزی آمریکا یعنی آمادگی...

سرمایه‌گذاران مدتی است معتقدند بانک مرکزی آمریکا در آینده نزدیک نرخ‌های بهره را کاهش می‌دهد و زمینه رونق اقتصادی فراهم خواهد شد. از نظر سرمایه‌گذاران، سخنان اخیر رئیس بانک مرکزی آمریکا یعنی آمادگی این نهاد برای اقدام در واکنش به وضعیت اقتصادی، به معنای کاهش مکرر نرخ بهره در ماه‌های آینده است و اگر چنین شود خطر رکود اقتصاد آمریکا را تهدید نخواهد کرد. طبیعی است که چنین باوری سبب فشار بر ارزش دلار شده است.
 
 
 
تغییر مسیر دلار؟

اما تحلیلگران نهادهای مالی از جمله بانک مورگان استنلی و گلدمن ساکس دیدگاه‌های دیگری درباره موضوع کاهش نرخ‌های بهره دارند. با توجه به اینکه اقتصاد آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است و سیاست‌های پولی بانک مرکزی این کشور و اقدامات ترامپ در حوزه اعمال تعرفه بر کالاهای صادراتی چین بر کل اقتصاد جهان اثر گذاشته است توجه به دیدگاه‌های کارشناسان درباره آنچه در آینده در بازارهای ارز روی خواهد داد اهمیت بالایی دارد. چند پرسش در این زمینه مطرح است. نخستین سوال این است که آیا بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را پایین خواهد آورد؟ بانک گلدمن ساکس در گزارشی به این سوال پاسخ منفی داده است. این بانک هشدار داده که اتفاق نظر بر سر این موضوع که بانک مرکزی به زودی نرخ بهره را کاهش می‌دهد حاصل یک سوءتفاهم است. جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنان اخیر خود گفته بود این نهاد با هدف حفظ رشد اقتصاد، اقدام مقتضی و مناسب را انجام خواهد داد. فعالان بازار از این سخنان چنین برداشت کردند که نرخ‌های بهره پایین آورده خواهد شد اما به باور تحلیلگران گلدمن ساکس، تا پایان سال جاری میلادی تغییری در نرخ‌های بهره ایجاد نخواهد شد.

به باور اقتصاددان ارشد این بانک، سخنان پاول اشاره قوی به کاهش نرخ‌ها در آینده نزدیک نیست بلکه او با بیان این سخنان قصد داشته، بازار را مطمئن کند که کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی از ریسک‌های حاصل از تنش‌های تجاری آگاه است و در صورت لزوم اقدامات مناسب انجام خواهد شد. این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد فعالان بازار معتقدند احتمال کاهش نرخ‌های بهره در نشست ماه آینده بانک مرکزی آمریکا ۷۰ درصد و احتمال سه بار کاهش نرخ‌های بهره تا پایان سال جاری میلادی ۶۰ درصد است. این باور سبب شده ارزش دلار تحت فشار قرار گیرد. از دید اقتصاددان ارشد بانک گلدمن ساکس، بانک مرکزی مراقب است که پیامی ناامیدکننده به بازارها ندهد و سرمایه‌گذاران را مطمئن کند که نسبت به تحولات اقتصادی حساس است. اگر دیدگاه ارائه شده از سوی گلدمن ساکس صحیح باشد هیجان‌های مثبت هفته‌های اخیر در بورس‌های بزرگ منطقی نبوده و به زودی شاهد اصلاح شاخص‌های مالی و رشد ارزش دلار خواهیم بود. از سوی دیگر تحلیلگران بانک مورگان استنلی معتقدند حتی اگر بانک مرکزی اقدامی را انجام دهد که بازارها می‌خواهند و نرخ‌های بهره را کاهش دهد، این اقدام نمی‌تواند از بروز رکود در اقتصاد آمریکا جلوگیری کند به این معنا که شرایط اقتصادی به اندازه کافی بد شده که کاهش نرخ‌های بهره از وقوع رکود جلوگیری نخواهد کرد.

مایکل ویلسون، استراتژیست بانک مورگان استنلی می‌گوید: «کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا خیلی دیر اتفاق خواهد افتاد. در حالی که احتمالا در ماه‌های آینده این اقدام انجام می‌شود، از پیش اقتصاد دچار ضعف در شاخص‌های کلان از جمله وضعیت اشتغال، نرخ پایین تورم و شدت یافتن تنش‌های تجاری شده است.» فعالان بورس و شرکت‌ها انتظار دارند بانک مرکزی در نشست ماه آینده خود نرخ‌های بهره را در واکنش به بی‌ثباتی در بورس، وضعیت نگران‌کننده منحنی بازده اوراق خزانه و برخی نشانه‌های ضعف در شاخص‌های اقتصادی کاهش دهد.

گزارش اخیر وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته نگران‌کننده بود، اما شاخص‌های مالی رشد کرده‌اند زیرا سرمایه‌گذاران معتقدند بانک مرکزی به کمک اقتصاد خواهد آمد. پایین باقی ماندن نرخ تورم و تداوم تنش‌های تجاری که از اعتماد شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان می‌کاهد، سبب خواهد شد اقدام احتمالی بانک مرکزی نتواند به اوضاع سامان دهد. بانک مورگان استنلی همچنین دیدگاه خود درباره وضعیت اقتصاد جهان در سال جاری را تغییر داده و منفی کرده است. توصیه این بانک به سرمایه‌گذاران این است که با احتیاط رفتار کنند، حتی اگر بانک مرکزی نرخ‌های بهره را کاهش دهد. ویلسون می‌گوید: «سرخوشی سرمایه‌گذاران که حاصل ایده کاهش نرخ‌های بهره است، قابل درک است. اما اقدام بانک مرکزی نمی‌تواند معجزه کند. اگر داده‌های اقتصادی همچنان منفی باشد، به زودی هیجان در بورس از میان خواهد رفت و ارزش دلار کاهش خواهد یافت در نتیجه سرمایه‌گذاران در هنگام تشکیل سبد دارایی باید با دقت عمل کنند. قیمت سهامی که تحت تاثیر هیجان‌های اخیر به سرعت بالا رفته در معرض کاهش شدید قرار دارد.»

شاخص وضعیت جاری که از سوی بانک مورگان استنلی تدوین می‌شود، در ماه جاری میلادی با ۳۲ واحد کاهش به ۱۳ رسیده است. ماه قبل این رقم ۴۵ بود و این بزرگ‌ترین کاهش ماهانه است. اقتصاددان ارشد این بانک در پیامی به مشتریان با اعلام این خبر گفت: «افت شدید شاخص یاد شده نشان‌دهنده کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به افق اقتصاد و بازار است و یک نشانه نگران‌کننده محسوب می‌شود.» این شاخص که نقاط عطف در اقتصاد را نشان می‌دهد در ماه جاری به پایین‌ترین میزان از دسامبر سال ۲۰۰۸ رسیده است یعنی سال بحران مالی و رکود اقتصاد جهان. گزارش منفی وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته بر شدت نگرانی سرمایه‌گذاران افزوده است. ماه گذشته میلادی تنها ۷۵ هزار فرصت شغلی در اقتصاد آمریکا ایجاد شد. همچنین ماه قبل تولید صنعتی کمترین رشد را در دو سال اخیر داشت. ضعف در شاخص‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران را به اقدام حمایتی بانک مرکزی امیدوار کرده، اما برخی نیز از بروز رکود در اقتصاد نگران هستند. آنچه در هفته‌های اخیر در اقتصاد آمریکا رخ داده احتمال کاهش ارزش دلار را بیشتر کرده، اما اگر ارزش یورو و پوند نیز کاهش یابد، تغییرات بزرگ در شاخص دلار مشاهده نخواهد شد.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار