مشکل زندانیان مهریه همچنان به معضل بزرگ جامعه و البته قوه قضائیه تبدیل شده است. پیش از این حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه به دیدارآیت الله مکارم رفته بود. آنگونه که خبرگزاری قوه قضائیه اطلاع داده، رئیسی در این دیدار وعده داده مشکل زندانیان مهریه را حل خواهد کرد. از دیدار رئیسی و مکارم نزدیک به یک ماه می‌گذرد و هنوز تغییری در وضعیت زندانیان مهریه ایجاد نشده است و مهمتر آنکه تافزایش قیمت سکه و نوسان بازار طلا، به این مشکل دامن زده است؛ این یعنی افرادی که تا سال گذشته باید سکه را به قیمت دو میلیون تهیه می‌کردند، از این به بعد باید بیش از دو برابر برای آن هزینه کنند.

شکور پورحسین شقلان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به رویداد۲۴ گفته طی سال‌های اخیر در کشور تعداد زندانیان مهریه افزایش یافته که این یک اتفاق نامبارکی است، زیرا این افراد به نوعی زندانیان مالی محسوب می‌شوند و باعث می‌شود وجه اجتماعی آن‌ها و حتی خانواده‌هایشان آسیب جدی ببیند.

او می‌گوید: در سال‌های اخیر در قانون، علاوه بر بحث مهریه عندالمطالبه، مهریه عندالاستطاعه نیز لحاظ شده است؛ به این معنی که اگر مرد توانایی پرداخت مقدار قانونی مهریه که همان ۱۱۰ سکه است را داشته باشد و نتواند مابقی آن را محقق کند نمی‌توان به این دلیل وی را روانه زندان کرد.

پورحسین به شرایط کنونی قانون مهریه اشاره می‌کند و می‌گوید: اخیراً به دلیل نوسان قیمت سکه برخی از نمایندگان به دنبال این هستند که تعداد ۱۱۰ سکه را به ۱۴ سکه برسانند تا افراد کمتری به واسطه این موضوع با چالش روبرو شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است باید تمام سیاست‌گذاری‌ها به نحوی باشد که کانون خانواده حفظ شود. بالا بودن تعداد سکه در مهریه ضربات زیادی به بنیان خانواده می‌زند؛ از طرفی باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود تا نگاه به مهریه فقط برای اهرم فشار نباشد.

نماینده پارس آباد در مجلس می‌گوید: می‌توان تنصیف اموال را جایگزین مهریه کرد به این صورت که هر مالی در زندگی مشترک کسب شد اگر آن زندگی به مرحله طلاق رسید، نصف اموال مرد به زن برسد. این طرح از این جهت در حال حاضر می‌تواند کاربردی باشد که امروزه زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مدعی برابری با مرد‌ها هستند و اگر کمک کنیم تا زن‌ها در این حوزه‌ها ارتقاء پیدا کنند، بحث مطالبه مهریه هم، کم‌رنگ‌تر می‌شود.