راه تازه فرار مالیاتی پزشکان هم رو شد اما هنوز هم ساختار اخذ مالیات از این قشر با مشکل روبروست. سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الحاق یک بند به تبصره ۶ بخش درآمدی لایحه بودجه تصویب کردند: تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می شود، مکلفند در چهارچوب آیین نامه از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

کمی بعد مجلس طرحی را برای الزام پزشکان به نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌هایشان تصویب و اعلام کرد که مراکز پزشکی درمانی فاقد دستگاه های کارتخوان پلمب می شوند.

برای روشن شدن اهمیت مالیاتی که پزشکان ارائه می کنند تنها کافی است نگاهی به اعداد و ارقام مربوطه بیاندازیم. آنطور که پیش از این گزارش داده بود، هر پزشک، باید رقمی معادل ۹۶.۷ میلیون تومان به عنوان مالیات پرداخت کند در حالی که این رقم در شرایط فعلی و طبق عدد ۷۰۰ میلیارد تومانی مالیات اخذ شده از پزشکان، معادل ۸.۴ میلیون تومان برای هر پزشک است؛ یعنی یک اختلاف ۸۸.۳ میلیون تومانی!

به عنوان مثال، آنطور که محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ عنوان کرده، میزان فرار مالیاتی پزشکان حداقل حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان است. طبق گفته‌های او، در حالی بر اساس اظهارات مسئولان سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات پرداختی توسط پزشکان در سال گذشته، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است که بر اساس گزارش شماره ۱۶۲۱۹ مرکز پژوهش های مجلس درباره لایحه بودجه ۹۸ که اوایل دی ماه ۹۷ منتشر شد، مقدار واقعی مالیات پزشکان در سال حداقل حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود. او در این میان عنوان کرده است که می‌توان بودجه را حداقل به میزان ۶۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داد؛ آن هم تنها با جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان.

بر اساس آمارهای رسمی ۴٠‌ درصد اقتصاد ایران مالیات می‌دهند، ۴٠‌ درصد از پرداخت مالیات معافند و ٢٠‌درصد هم از زیر بار مالیات شانه خالی می‌کنند و مالیات نمی‌دهند. به عبارتی تنها ۴٠‌درصد اقتصاد ایران مالیات می‌دهد و ۶٠‌درصد دیگر یا هنوز در تور مالیاتی نیستند یا به دلایل متعدد معاف شده‌اند.

اما به تازگی یک راه تازه فرار مالیاتی پزشکان و مراکز درمانی علنی شده است. بسیاری از این مراکز و یا مطب ها، کارتخوان را به شکل یک شیء تزیینی گذاشته اند و در نهایت باز هم به مراجعان تاکید می کنند که باید پرداخت های خود را نقدی انجام دهند. با مشاهده و مراجعه به یکی از این مطب‌ها درباره علت تاکید منشی برای پرداخت نقدی پرسید که با این پاسخ روبرو شد: «دکتر تاکید می کند که باید نقدی پرداخت شود. حساب مربوط به کارتخوان، به نام همسر دکتر است و به حساب او واریز می شود. دکتر همیشه می گوید من کار می کنم و همسرم پولش را برمی دارد.»

نکته جالب اینجاست که خود این حرف هم مصداق فرار مالیاتی است چرا که بسیاری از پزشکان با دریافت کارتخوان روی حساب فرد دیگر- منشی یا همسر یا یکی از اعضای خانواده – از شفاف شدن درآمدهایشان خودداری می کنند.

همانطور که پیش از این اشاره شد، هر پزشک، باید رقمی معادل ۹۶.۷ میلیون تومان به عنوان مالیات پرداخت کند اما رقم پرداختی با این رقم یک اختلاف ۸۸.۳ میلیون تومانی دارد؛ عددی که می تواند برای بخش درمان و مشکلات قشر آسیب پذیر هزینه شود اما روی پول های میلیونی پزشکان می رود.

 

منبع: اقتصاد24