نوسان: در ارتباط با هدف برگزاری این نمایشگاه توضیح دهید؟

در این نمایشگاه قرار است دو رویکرد اساسی دنبال و به نمایش گذاشته شود. رویکرد اول به نمایش گذاشتن توانایی و دستاوردهایی است که هنرمندان، صنعتگران و دانشمندان ایرانی در استان اصفهان توانسته‌اند به آن دست پیدا کنند. رویکرد دوم که رویکردی اساسی است، به نمایش گذاشتن نیازهای وارداتی ما است. درحال حاضر یکسری فناوری‌ها در داخل تولید می‌شوند که بخشی از قطعات و یا مواد اولیه این فناوری از خارج وارد می‌شود. به‌عنوان مثال تولیدکننده‌ای خودکاری را در ایران تولید می‌کند؛ در این تولید، به غیر از " در" خودکار که از خارج وارد می‌شود تمام اجزا آن در داخل تولید می‌شود. قرار است در این نمایشگاه این خودکار و "در" آن به نمایش گذاشته شود. اما رویکرد اصلی ما "در" آن خودکار است که به نمایش گذاشته می‌شود تا دانشمندان و تولیدکنندگان ما بتوانند روی تولید آن تفکر کنند.

 

نوسان: در این نمایشگاه چه تعداد از شرکت‌های تولیدکننده داخلی حضور پیدا خواهند کرد؟

در این نمایشگاه حدود 60 شرکت تولیدکننده داخلی در فضایی بالغ بر 3 هزار متر شرکتت خواهند کرد که به سه گروه صنایع بزرگ، صنایع کوچک و شرکت‌های دانش‌بنیان و رویدادهای فن‌آور محور که بخش اصلی نمایشگاه را تشکیل می‌دهند تقسیم می‌شوند و در کنار هم در یک فضای صمیمی به تولید و باز تولید قطعات می‌پردازند.

نوسان: میزان استقبال از این نمایشگاه چطور بوده است؟

تاکنون استقبال خوبی از این نمایشگاه شده است. اما از آنجایی که اولین بار است که چنین نمایشگاهی برگزار می‌شود برگزاری آن واقعا سخت و سنگین بود. تا جایی که اگر در سایر نمایشگاه‌ها تیم‌هایی که روی آن کار می‌کردند از 3 عضو تشکیل می‌شدند در این نمایشگاه 12 نفر روی آن وقت گذاشتند تا بتوانند به یک اقبال عمومی خوب دست پیدا کنیم. نکته‌ای که جا دارد به آن اشاره کنم این است که کار اصلی و فعالیت شرکت ما برگزاری نمایشگاه‌ است و از این راه به درآمد می‌رسیم؛ در این نمایشگاه هیچ سودی را در نظر نگرفتیم و هدفمان برگزاری به بهترین شکل این رویداد در اصفهان است.

نوسان: اگر ممکن است کمی بیشتر در مورد چالش‌هایی که به آن اشاره کردید توضیح دهید؟

ببینید نمایشگاه را می‌توان به یک بازار بزرگ تشبیه کرد که در آن تولیدکنندگان گوناگون با محصولات متفاوت شرکت می‌کنند. به عنوان مثال اگر شرکتی تولیدکننده ماشین‌الات تولید طلا و جواهر است ترجیح می‌دهد در نمایشگاه تخصصی طلا و جواهر و ماشین‌آلات وابسته به آن شرکت کند که مشتری خاص خود را پیدا کند. اما از آنجایی که اینگونه نمایشگاه‌ها حالت عمومی دارند، جذب شرکت‌کنندگان مشکل تر است. حتی اقناع کردن شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در این نمایشگاه نیز سخت تر بود. البته باید بگویم این تخصصی‌ترین نمایشگاه برای شرکت‌های دانش‌بنیان است. ما در سال‌های گذشته نمایشگاه‌هایی داشتیم که شرکت‌های دانش‌بینان و فن‌آور محور در ان حضور داشتند اما با توجه به اینکه جامعه هدف این نمایشگاه، شرکت‌های این شرکت‌ها هستند نمایشگاه خوبی را پیش‌بینی می‌کنم.

نوسان: اشاره کردید به نمایش کالاها و محصولاتی که نیاز داخل است و از خارج کشور وارد می‌شوند. چه تعداد از این کالاها را به نمایش می‌گذارید؟

در این راستا شرکت ذوب‌آهن اصفهان قول نمایش حدود 500 قطعه را که نیاز این مجموعه است و می‌تواند در داخل تولید می‌شود را داده است و سایر شرکت‌ها نیز هر کدام تعدادی از نیازهای خود را به نمایش می‌گذارند. همانطور که گفتم در این نمایشگاه قرار است بیش از آنجه دستاوردهای تولیدی به نمایش گذاشته شود قرار است آنچه که نیاز به تولید آن داریم و می‌توانیم تولید کنیم به نمایش گذاشته شود.

نوسان: به عنوان پرسش آخر. همانطور که اشاره کردید نام این نمایشگاه رونق تولید ملی است و قرار است در بخشی از آن کالاهای تولید داخل به نمایش گذاشته شود. بدون شک یکی از راهکارهای رونق تولید ملی بخصوص در شرایط کنونی صادرات محصولات ایرانی است که از هر جهت می‌تواند برای ما مهم باشد. در این نمایشگاه چه تعداد بازدیدکننده خارجی شرکت می‌کنند و چه راهکاری برای بازدید افراد خارجی برگزیده‌اید. آیا از ظرفیت خواهرخوانده‌های شهر اصفهان برای این مسئله استفاده کرده‌اید؟

برای این منظور ما نامه‌نگاری‌های زیادی را با نهادهای مربوط انجام دادیم و حدود 4000 مکاتبه را با اتاق‌های بازرگانی، وزارتخانه‌ها، فرمانداری‌ و استانداری اصفهان انجام داده ایم. شرکت ما به عنوان برگزار کننده نمایشگاه‌ها، تمام انرژی و هم و غم خود را روی کیفیت نمایشگاه گذاشته‌ است. اما برای بازدیدکننده خارجی، سایر دوستان و مسئولین در نهادهای مربوط باید با ما همکاری کنند. در نظر داشته باشید این نمایشگاه یک نمایشگاه ملی است. انتظار داریم همانطور که در برگزاری نمایشگاه به ما کمک کردند در جذب بازدیدکننده خارجی نیز به ما کمک کنند.