متهم ردیف پنجم مرداد‌علی کرم‌نیا،کارمند گمرک، متهم است به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو. متهم ردیف ششم حسن صفریان، فرزند حسین، کارمند گمرک متهم به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو. متهم ردیف هفتم مهدی شهابی، کارمند گمرک، متهم است به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو.در این جلسه دادگاه نماینده دادستان در پاسخ به این ادعای متهم ایروانی که مجموعا مبلغ ۱۵ میلیون تومان به‌عنوان رشوه پرداخت شده است، اظهار کرد: آنچه از منزل یکی از متهمان در گمرک کشف شد، حدود صد عدد سکه طلا بوده که حسب اقاریر وی یک‌سوم آن هدایایی بوده که از جانب همدستان و دوستان شما پرداخت شده است.

 
نماینده دادستان در ادامه با اشاره به اظهارات متهم ایروانی نزد بازپرس پرونده بیان کرد: در اظهارات خود نزد بازپرس پرونده گفته‌اید به شرکت‌هایم گفته‌ام تا می‌توانند از معافیت قانونی گمرکی استفاده کنند و شما در هر شرکت یک رابط داشته‌اید. با رابط خود در ایران‌خودرو که آقای مرتضوی بود و ایادی خود امورات را پیش می‌بردید و دستور کتبی نمی‌دادید. شما در شعبه گفتید که از عواید قاچاق استفاده کرده‌اید و می‌دانید که پولی که در چرخه کار تجارتی خود داشته‌اید، چه میزان پول تزریق کرده‌اید.نماینده دادستان در ادامه و در تشریح عنصر مادی بزه بیان کرد: به‌صورت کلی راه‌های کسب سود از طریق غیرقانونی قسم اول آن قاچاق عمده و دارای وصف سردستگی است. قسم دوم آن که می‌گویند ارز خارج نشده، باید بگویم شما از سه منبع ارز اخذ می‌کردید که یکی ارز متقاضی، ارز بانک مرکزی و ارز ایران‌خودرو که به‌صورت ریالی بوده و قسم سوم احتکار و فروش ثانویه بوده است.او با اشاره به راه‌های قاچاق استفاده‌شده توسط این گروه مجرمانه به‌صورت منسجم اظهار کرد: اکسیژن سنسور را از کشور مبدأ که رومانیایی بوده به مبلغ ۱۰ یورو و ۹۰ سنت به شرکت خود فروختید و آنچه که به ایران‌خودرو فروختید، ۱۳ یورو و ۹۴ سنت بوده است که در ارزش کم‌‌اظهاری داشته‌اید. در مرحله بعدی شرکت و شخص شما با همکاری هم‌دستان قطعه بنزین‌سوز را به‌عنوان قطعه گازسوز به گمرک اظهار می‌کردید که اکنون می‌گویید تعرفه آن پنج درصد بوده است اما در استعلامات دادسرا ضابطین و اقاریر سایر متهمان تعرفه این کالا ۲۰ درصد بوده اما شما پنج درصد عنوان کردید. همچنین ورود کالای ساخت چین و کشور‌های دیگر که نام شرکت سازه پویش روی آن حک شده است، از موارد دیگری است که در پرونده وجود دارد.شاه‌محمدی با اشاره به استفاده نابجا و سوء‌استفاده از مصوبه هیئت دولت توسط متهم ایروانی درباره حمایت از خودروی تولید ملی تصریح کرد‌: شما با اظهار کالای بنزین‌سوز به‌جای کالای گازسوز سبب آلودگی هوا شدید.

متهم ایروانی گفت: اصلا این‌گونه نیست
نماینده دادستان خطاب به متهم ایروانی گفت: قرار بوده مواد اولیه وارد و مونتاژ کنید، اما کالا را به صورت کامل آورده‌اید و مدعی رونق تولید هستید.شاه‌محمدی خطاب به متهم ایروانی بیان کرد: کسی با شما امکان رقابت نداشته و به این شکل رقبا از میدان خارج می‌شدند. از آخر سال ۹۶ به بعد از ارز دولتی برای واردکردن کالا استفاده کردید و ای‌سی‌یو را نزدیک به ۴۰ یورو وارد و به مبلغ ۶۸ یورو به ایران‌خودرو فروختید. مردم از قیمت‌ ای‌سی‌یو در بازار مطلع هستند. همچنین شما مدعی هستید ارزی از کشور خارج نکردید، در‌حالی‌که بدون ارائه برگ سبز گمرکی و بارنامه تسهیلات اعتباری اخذ شده است. شما در این قسمت خود را تولیدکننده معرفی می‌کردید و ارز می‌گرفتید.در این هنگام نماینده دادستان سندی را به دادگاه نشان داد که خطاب به متهم رفیعی تنظیم شده است و آن را قرائت کرد و گفت: شما مدعی هستید ارز دولتی استفاده نمی‌کردید، در‌حالی‌که شما به واسطه زد‌و‌بند خودتان ارز اختصاص‌یافته به ایران‌خودرو را استفاده می‌کردید.متهم ردیف اول مدعی شد: من ارز آزاد خریدم و تا هشت ماه زیان دادم. هیچ خلافی در این مجموعه نشده، تمام آن جوسازی است.نماینده دادستان ادامه داد: اقرار رأس دلایل است. شما این را پذیرفته‌اید و بابت اینکه تخلفات را به شما نشان داده‌اند، تشکر هم کرده‌اید.متهم ایروانی گفت: من خودم اشتباه نکرده‌ام، اما خلاف مدیرانم را قبول دارم و به خاطر این تشکر کرده‌ام.قاضی صلواتی گفت: پس مسئولیت شما کجا بوده است؟ ظاهرا شما هیچ‌کاره بوده‌اید.متهم ایروانی ادعا کرد: ما در مجمع و برنامه بودجه دخالت می‌کردیم.نماینده دادستان ادامه داد: شما مدعی هستید همکاران شما تحریم‌ها را دور می‌زدند، درحالی‌که شما دستور می‌دادید و مدعی هستید از سال ۹۶ از ارز متقاضی استفاده کرده‌اید، اما در نهایت ارز دولتی به کار می‌بردید.متهم گفت: من ارز آزاد استفاده می‌کرده‌ام و ایران‌خودرو هم ارز دولتی ندارد و از صراف می‌خریدند.نماینده دادستان گفت: اما اقاریر متهمان و تحقیقات، خلاف اظهارات شما است.متهم ایروانی ادعا کرد: اگر یک دلار خارج از کشور داشته باشم، تمام آن را دولت مصادره کند و من را اعدام کنید. اگر کارمندانم اشتباهی کرده‌اند، مقصر من نیستم، اما آنها مثل فرزندانم هستند و از آنها حمایت می‌کنم.نماینده دادستان گفت: ۱۵ تا ۲۰ قطعات وارداتی شما به بازار عرضه نمی‌شد و با قیمتی که خودتان تعیین می‌کردید و چندین برابر به بازار ثانویه تزریق می‌شد.نماینده دادستان برگه‌ای را که نشان‌دهنده فاکتور بود، به دادگاه ارائه کرد و گفت: این نشان‌دهنده جعل اسناد است که آن را کتمان می‌کنید. این گواهی مبدأیی است که در آن قطعه بنزینی قید شده است، در‌حالی‌که شما آن را برای خودروی گازسوز معرفی کردید تا تعرفه مربوط به خودروی گازسوز را از گمرک اخذ کنید.