فرقی ندارد که آشنا باشد یا غریبه، تمام جملات آنها شما را تشویق به پرداخت پول و خرید کالایی می‌کند که به درد شما نمی‌خورد.
چند وقتی است که برخی جوانان ما بنا به هزار و یک دلیل به‌دنبال این هستند که یک شبه پولدار شوند، یک شبه به خانه‌های میلیاردی برسند و یک شبه بهترین ماشین را خریداری کنند. اما با خیلی از ریسک‌های آن آشنا نیستند و نمی‌دانند سرمایه گذاری‌هایی که انجام می‌دهند چگونه باعث می‌شود پول و اعتبارشان خدشه دار شود. شاید تا همین قسمت هم متوجه شده باشید که منظور ما همان داستان شرکت‌های هرمی و سودهای واهی و رؤیایی است که شاید برای مدتی شما را در خیال خامش غرق کند اما در نهایت به تباهی و ضررهای کلان می‌رساند. افرادی که با چرب زبانی و سخنرانی‌های حماسی و تهیج‌کننده به سراغ افراد اکثراً ساده و خجالتی رفته و طوری آنان را تحت تأثیر سودهای کلان شرکت‌های هرمی می‌کنند که بیدار کردن آنها از این خواب شیرین نیاز به زمان زیادی دارد.
اکثر افرادی که شما را به شکل یک طعمه هرمی و زیرشاخه می‌بینند توانایی بالایی در توضیح و توجیه فعالیت خود دارند و مدام به شما این موضوع را القا می‌کنند که نیرویی در درون شما وجود دارد که باید بیدار شود و شما را به سمت پیشرفت سوق دهد. متأسفانه بسیاری از طعمه‌های این افراد چرب زبان تا به خود می‌آیند متوجه می‌شوند که میلیون‌ها پول بی‌زبان را در اختیار این بالادستی‌ها قرار داده‌اند و فارغ از سودهای رؤیایی، حالا باید برای پس گرفتن اصل پول خود به در و دیوار بزنند!
هرچند شاید بگویید 2 تا 3 میلیون تومان برای ورود به شرکت هرمی عددی نیست، اما وقتی با زیرشاخه‌های خود محاسبه کنید می‌بینید که عدد بزرگی به دست می‌آید. زیرشاخه‌ها با اعتبار شما می‌آیند و هزینه می‌کنند.
یکم قبل از هر چیز باید بدانید که هیچ شرکت هرمی راحت به‌شما پول پرداخت نمی‌کند.
دوم اینکه هر فرد برای درآمد خودش دنبال جذب شماست نه اینکه بخواهد کیف پول شما را پر پول کند.
سوم فعالیت شرکت‌های هرمی ممنوع است و می‌توان علیه شما اعلام جرم کرد.
چهارم برگه گردش مالی و سودهای واریزی برای آنها تنها راه جذب شما است بدین جهت مطمئن باشید که آن گردش‌های مالی موقتی است.
لذا مهمترین نکته این است که اسیر حقه‌ها و گفتمان‌های شیک به اصلاح بازاریابان نشوید که تنها برای پیوستن شما به زیرشاخه‌ها آموزش دیدند.



روایت دولت
فعالیت هرمی ممنوع است

رمضانعلی صادق‌زاده مشاور عالی آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت که پیش از این رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، گفت: تمام مجموعه‌ها باید بر اساس نماد اعتماد الکترونیکی کار کنند. لذا یکی از نکاتی که مردم می‌توانند به‌صحت یک سایت اطمینان پیدا کنند، نمادی است که وزارت صمت با توجه به صحت و سقم اطلاعات فردی به متقاضی ارائه می‌دهد. وی ادامه داد: احتمال دارد که برخی از دریافت‌کنندگان نماد اعتماد، تخلف‌هایی را در حوزه خود داشته باشند که به‌طور قطع گزارش‌های مردمی در اینگونه اتفاقات بسیار اثربخش است. صادق‌زاده اظهارداشت: هر سایت و مجموعه‌ای که در قالب هرمی کار می‌کند، تخلف کرده است. دولت تحت هیچ شرایطی شرکت‌های هرمی را قبول ندارد و فعالیت آنها را مجاز نمی‌داند. وی در پاسخ به این سؤال که چگونه افرادی که می‌خواهند زیرشاخه‌ها‌یشان را افزایش دهند، فعالیت خود را قانونی و مبتنی بر مجوزهای وزارت صمت می‌دانند، تصریح کرد: درست است که نماد اعتماد برای سایت آنها داده شده است اما این بدان معنا نیست که هر فعالیتی که آنها انجام می‌دهند مورد تأیید است.
مشاور عالی آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با «ایران» اذعان داشت: مجموعه‌ها در بازاریابی هیچ منع قانونی ندارند ولی بین سایت‌های بازاریابی و هرمی تفاوت اساسی وجود دارد. در بازاریابی طرف به هر میزان که کار می‌کند به‌صورت مستقیم پول می‌گیرد. یعنی وقتی کالایی را به فروش می‌رساند، سود دریافت می‌کند. اما در شرکت‌های هرمی فرد کالایی را به فروش نمی‌رساند(کالایی مبادله نمی‌شود) ولی برای او تراکنش مالی اتفاق می‌افتد. این نشان می‌دهد آن شرکت فعالیت هرمی دارد. وی ادامه داد: در مجموعه‌هایی که افراد به سمت عضو‌گیری حرکت می‌کنند و بعد از تکمیل عضو گیری، دیگر فعالیتی انجام نمی‌دهند هرمی هستند و باید فعالیت آنها متوقف شود.
صادق‌زاده اذعان داشت: اتحادیه‌های صنفی، سازمان حمایت، سازمان تعزیرات حکومتی، پلیس فتا و گزارش‌های مردمی از مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند در جلوگیری از فعالیت این مجموعه‌های هرمی همکاری کنند و جلوی فعالیت آنها را بگیرند.
وی با بیان اینکه دولت فعالیت سایت مجموعه‌هایی که نماد اعتماد الکترونیکی را گرفتند، مرتب رصد می‌کند، گفت: مردم بهترین کمک‌کننده برای معرفی شرکت‌های هرمی هستند. در این مجموعه‌ها شاید سرشاخه‌ها سود کنند ولی زیرشاخه‌ها متضرر می‌شوند چرا که معمولاً این مجموعه‌ها کلاهبرداری می‌کنند.

روایت از پارک
خرید اجباری

از تجربیاتش می‌گوید، از پول ‌هایی که گاه و بیگاه به حسابش می‌آید. آنطور که واریزی‌هایش را دیدم، به‌طور متوسط هر 17 روز 880 هزار تومان می‌گیرد.
اوایل خیلی کار نمی‌کردم، اما وقتی دیدم به‌صورت مرتب پول به حسابم واریز می‌شود، دلگرم شدم.
الان راننده تاکسی آنلاین هستم و در مسیرهایی که ترافیکه و دور هست سر حرف رو باز می‌کنم تا بتونم زیرشاخه هایم را افزایش دهم و از طرفی یه پولی هم به کسی که ثبت‌نام می‌کند، برسد، البته به شرط آنکه خودش هم فعالیت کند.
از مسافرانش بودم، خیلی سربسته توضیحاتی را داد. برای اینکه بدونم چطوری و بدون سختی کشیدن می‌توان پولدار شد، تو پارک سمت سیدخندان باهاش قرار گذاشتم.
محمد سعدی می‌گه نمی‌شه تلفنی و کوتاه درباره این شغل‌های پر سود صحبت کرد. فقط یک ساعت زمان لازمه تا تمام جزئیات رو گفت. برای اینکه راحت‌تر باشم یکی از زیرشاخه‌ها که خانم بود وی را همراهی می‌کرد.
از اینجا صحبتش را شروع کرد که کار ما کاملاً قانونیه و هیچ ریسکی هم ندارد.فقط لازمه یکبار صنایع دستی بخرید.
سه تا گزینه خرید هم دارید، صنایع دستی به ارزش یک میلیون و 300، دو میلیون و 200 و 3میلیون و 300 هزار تومان. اینجا مبنا شایسته سالاریه، هر چقدر کار کنید درآمد خواهید داشت. شاید اوایل پورسانت کم باشد اما وقتی جلوتر بروید و مرتب به فکر توسعه زیرشاخه‌های خود باشید، یکباره می‌بینید ماهانه درآمد چند میلیونی دارید.
من 4 ماهه شروع کردم و به‌طور متوسط هر 15 روز 880 هزار تومان می‌گیرم، اما یکی از دوستانم در مدت 10 هفته خیلی سریع زیرشاخه هاش را پر کرد، الان هفته‌ای 5 میلیون تومان درآمد دارد. شرکت 8 درصد از حجم فروشش را وقتی سمت راست و چپ شما پر شود واریز می‌کند.
مجموعه ما 24 روز دیگه قرار است جهانی شود، سهام‌های شرکت‌های دولتی را خریداری کرده است و حتی برای سرمایه‌گذاری و اطمینان به زیرشاخه‌های خود زمین خریده است. با 4 هزار کارگاه صنایع دستی کار می‌کنه و دارایی‌هاش روز به روز در حال افزایش است.
جریان از این قرار است که شما از سایت این شرکت هرمی که نماد اعتماد الکترونیکی دارد (در ظاهر تمام فعالیت‌ها قانونی و در قالب بازاریابی است ولی در عمل شرکت هرمی است که بعد از تکمیل شدن زیرشاخه‌ها نفرات بالا دستی بدون انجام دادن کاری سود فروش دریافت می‌کنند.) صنایع دستی خرید می‌کنید.
بعد از اینکه پذیرفتید زیرشاخه یک نفر باشید، یک کد دریافت می‌کنید، بعد از آن باید از صنایع دستی ارائه شده در سایت خرید کنید به‌گونه‌ای که امتیاز شما به 3 (هر کد ملی مجاز به گرفتن 3 امتیاز است) برسد. البته بهترین امتیاز 7 است که در این صورت می‌توانید از کد ملی وابستگان خود استفاده کنید.
سمت راست و سمت چپ در این نوع فعالیت باید متعادل شود به‌گونه‌ای 4 نفر راست و 4 نفر سمت چپ باشد. این نوع مدل که باینری نام دارد (شاخه راست و چپ) به لامبورگینی معروف است یعنی سریع و سرعتی به سود می‌رسید.
محمد که سابقه حضور در سایر شرکت‌های هرمی را داشته عنوان می‌کند که شرکت‌های هرمی به غیر از شرکتی که وارد آن شده، سود کمی می‌دادند و پورسانت هم با تأخیر پرداخت می‌شد.
جمله‌اش را اینطوری تمام کرد که کاش زودتر وارد این شرکت شده بودم.
شرکتی که 40 دقیقه درباره آن صحبت کرد، تا چندی پیش به علت فعالیت‌های غیرقانونی تعطیل شده بود و اکنون با درست کردن ظاهر و نمایان کردن کار به‌عنوان شرکت بازاریابی، فعال است و معلوم نیست که چه زمان قانون سراغ آنها برود. در دوره قبل زیرشاخه‌ها آسیب مالی دیدند و هیچ زمان به پولشان نرسیدند.

روایت از بورس خارجی
شرط برای زیرشاخه

به‌ظاهر پیشنهاد خیلی فریبنده‌ای است، با هر فعالیت هرمی که مقایسه می‌کنم می‌بینم که پولش بیشترهست، اما واقعاً صحت دارد.خدا می‌داند! اطلاعات در این حوزه بسیار محدود است. هیچ کس اطلاعات نمی‌دهد، کسی در مورد شاخص نَزدک چیزی نمی‌داند. اینطوری که عنوان می‌کنند، جوان جویای پول و سود از سر شوق 1000 دلار پرداخت می‌کند و ماهانه حداقل 400 الی 500 دلار می‌گیرید(زیردست‌ها یا زیرشاخه‌ها پول کمتری می‌گیرند شاید 200 دلار) به‌شما که می‌خواهید، یک شبه پول دار شوید، می‌گویند با یک سال نگهداشت پول و داشتن 5 زیرشاخه امکان گرفتن 1000 دلار اولیه هم وجود دارد!
اما پشت پرده ماجرا چیست؟ شرکت مادری وجود دارد که در برخی از کشورها بین دو الی سه نفر به‌صورت غیر رسمی مجوز نمایندگی گرفتند و به واسطه آن خرید و فروش شاخص سهام بازار نیویورک را انجام می‌دهند.
در ایران چنین دفتر و نمایندگی وجود ندارد اما افرادی هستند که شما را به آنها که در خارج از کشور هستند، وصل می‌کنند و برای شما مستر کارت صادر می‌کنند که ماهانه سود خود را دریافت کنید.
در این شرایط وانمود می‌کنند که فرد از نوسان‌گیری در نَزدک صاحب پول می‌شود. می‌گویند به شرطی که 5 زیرشاخه داشته باشد. همچنین گفته می‌شود که اگر شما 1000 دلار بدهید، ولی کسی را به زیرشاخه خود اضافه نکنید، ماهانه 20 دلار از پول شما کم می‌شود.
کسانی که می‌خواهند شما را برای پرداخت دلار توجیه کنند، می‌گویند صبح به صبح پول شما وارد بورس خارجی می‌شود و از نوسان کاهشی و افزایشی شاخص عایدتان می‌شود و با مستر کارتی که به شما داده شده می‌توانید ماهانه سود خود را دریافت کنید.
اما باید پذیرفت که این فعالیت بسیار ریسک دارد چرا که احتمال دارد آن شرکت که به‌صورت غیرقانونی فعال است تعطیل کند و شما پول خود را به‌صورت کامل از دست بدهید. لذا توصیه می‌کنیم در دام کلاهبرداران اینچنینی نیفتید.

روایت از کافه
با اعداد با من حرف نزن

با یکی از دوستان مشغول صبحانه خوردن در کافه بودم که ناخودآگاه صدای گفت‌و‌گوی میز کناری را شنیدم. در مورد موضوعی صحبت می‌کردند که از قضا می‌خواستم در مورد آن گزارش بنویسم، گوشم را تیز کردم که گفت‌و‌گوی بین علیرضا، ساسان و نفر سومی را که کمتر وارد بحث آنها می‌شد بشنوم. ساسان صحبتش را اینگونه شروع کرد که می‌توانی ماهی 6 الی 7 میلیون تومان درآمد داشته باشی، خیلی کار پر سودیه...کاغذ و خودکار رو برداشت و شروع به نوشتن اعداد کرد، گفت فقط لازمه 4 نفر را همراه خودت کنی تا درآمد ثابتی داشته باشی... هر روز بمون خونه و دیگه سرکار نرو.
هنوز جملاتش تموم نشده بود که علیرضا صحبت ساسان را قطع کرد و گفت ببین من مغازه دارم و روزانه حداقل 5 میلیون تومان سود می‌کنم، حالا با اعداد با من حرف نزن، من ریاضی خوندم. شما بالا دست من هستی می‌خوای از فعالیت من برای سود خودت استفاده کنی و اگر نه شرکت شما رو چه حسابی به من 7 میلیون تومان پول می‌ده؟ علیرضا فروشنده لوازم خانگی کوچک است و به واسطه شغلش با خیلی‌ها در ارتباط است. ساسان نیم ساعتی صحبت کرد و تمام ترفندها را برای جذب او به کار گرفت اما جواب نداد و مکالمه آنها اینگونه تمام شد که من از شغلم راضی هستم و حاضر نیستم برای شما کار کنم حتی با سودهایی که اطمینان به پرداختش را می‌دهید.
وقتی گفت‌و‌گوی آنها تمام شد و علیرضا رفت به ساسان گفتم این چه نوع شغل و کاری است که 7 میلیون تومان سود دارد!
اول تعجب کرد که ما صحبت‌هایش را شنیدیم اما وقتی با خودش دوتا چهارتا کرد حاضر شد 5 دقیقه‌ای هم برای ما وقت بگذارد. ماجرا از این قرار بود که ساسان یکی از زیرشاخه‌‌های شرکت‌های هرمی است. او زیرشاخه مجموعه‌ای شده بود که در آن لوازم خانگی، لوازم موبایل و حتی کیف وکفش به فروش می‌رسد. اگر هر فرد می‌توانست برای خود 10 نفر زیرمجموعه جذب کند و فروش شرکت را در شاخه‌های خود حداقل به بیش از 50 میلیون تومان برساند، به او ماهانه 7 میلیون تومان داده می‌شود. بنابراین اگر شما و زیرشاخه هایتان فعالیت چشمگیری داشته باشید، شاید بتوانید به درآمدی که وعده داده می‌شود، برسید.
ساسان یک سال و نیم است که این کار را انجام می‌دهد ولی هنوز نتوانسته زیرشاخه‌هایش را تکمیل کند. وی قبول ندارد که مجموعه آنها هرمی است و می‌گوید فعالیت ما قانونی و به نوعی بازاریابی محسوب می‌شود.

نتیجه گیری
تب زود پولدار شدن

خیلی سال است که شرکت‌های هرمی در ایران متولد شدند. معروف‌ترین آنها گلدکوئست بود. فعالان این حوزه و سرشاخه‌ها محاکمه شدند و پرونده این شرکت هرمی بسته شد. هرچند که صحبت‌های ضد و نقیضی از فعالیت دوباره آن شنیده می‌شود. با وجود رفت و آمدهای شرکت‌های هرمی و اینکه دولت تحت هیچ شرایطی فعالیت آنها را قبول ندارد برخی‌ها به‌دنبال توجیه کردن مردم برای الحاق به شبکه هرمی‌شان هستند. اما تجربه نشان داده که هیچ‌کدام از شرکت‌های هرمی نتوانستند موفق باشند و همیشه بعد از گرفتن حجم قابل توجهی زیر شاخه، فعالیت خود را تعطیل کردند. این امر باعث شده زیرشاخه‌ها متضرران اصلی شرکت‌های هرمی باشند. آنها در سال‌های اول فعالیت خود به زیرشاخه‌های خود سود می‌دهند و آنها را مشتاق به عضو‌گیری می‌کنند اما در میانه‌های راه و بعد از جمع‌آوری سودهای کلان دیگر خبری از آنها نمی‌توان یافت.برخی‌ها هم اعتقاد دارند با وجود ارز دیجیتال و سایر فعالیت‌های سودده چرا باید سراغ شرکت‌های هرمی رفت که هر لحظه احتمال پیگیرد قانونی از سوی مراجع قضایی وجود دارد. بر اساس این گزارش و نتیجه‌گیری که از صحبت با فعالان این حوزه انجام دادیم، ریسک سرمایه‌گذاری در شرکت‌های هرمی زیاد است و احتمال دارد که شما نتوانید زیرشاخه‌های خود را گسترش دهید یا به‌صورت مرتب و ماهانه سود بگیرید. لذا این راه پولدار شدن نیست.