پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 9415
منتشر شده در یکشنبه, 21 مهر 1398 08:36
تعداد دیدگاه: 0
نگرانی نهادهای مالی از ورود ارزهای مجازی به بازار، افزایش یافته است

ظاهرا نهادهای مالی و اقتصادی آمریکا هر روز نسبت به ورود ارزهای دیجیتال جدید به بازار و احتمال کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی، احساس خطر بیشتری می‌کنند. این موضوع در ماه‌های اخیر و با پررنگ‌تر شدن جریان ورود لیبرا -ارز مجازی فیس‌بوک- به بازار، به شکلی جدی‌تر دنبال می‌شود تا جایی که به‌تدریج فهرست شرکت‌های همکار فیس‌بوک در پروژه لیبرا که از این همکاری صرف‌نظر کرده و کنار کشیده‌اند، بلندتر می‌شود.  

 
صف‌بندی قانون‌گذاران علیه رمزارزهای جدید

حالا آخرین خبرها در این مورد نشان می‌دهد شرکت‌های MasterCard، Visa، eBay، Mercado Pago و Stripe در حال خروج از پروژه ارز مجازی فیس‌بوک یعنی لیبرا هستند. شرکت بزرگ PayPal هم هفته گذشته از این پروژه بیرون آمد. خراب شدن رابطه فیس‌بوک با شرکای پروژه لیبرا از طرفی و نظارت شدید و سختگیرانه نهادهای قانون‌گذار بر آن باعث شده است که آینده این پروژه در ابهام باقی بماند. «دیوید مارکوس» مدیر مسوول پروژه لیبرا با تشکر از دو شرکت MasterCard و Visa برای وفاداری آنها به این پروژه تا آخرین لحظات تشکر کرد و البته هشدار داد که سرنوشت لیبرا را بعد از این تغییر دنبال کنند. حالا با کنار کشیدن شرکت‌های بزرگی که در ابتدا حامی پروژه ارز مجازی فیس‌بوک بودند، آینده لیبرا به خطر افتاده است. به این ترتیب شرکت‌های MasterCard، Visa، eBay، Mercado Pago و Stripe دیگر عضو بنیاد لیبرا که گروهی متشکل از شرکای فیس‌بوک برای معرفی و عرضه ارز مجازی‌اش بود، نیستند. این خبر را ابتدا فایننشال تایمز و بلومبرگ منتشر کردند و در نهایت فیس‌بوک با تاخیر چندساعته آن را تایید کرد. PayPal اما اولین شریک بزرگ و مهم این پروژه بود که در چهارم اکتبر خبر خروجش از این بنیاد را اعلام کرد. در کنار خروج این بازیگران مهم، افزایش نظارت نهادهای قانون‌گذار روی فیس‌بوک و به خصوص پروژه ارز مجازی آن، آینده لیبرا را بیشتر تهدید می‌کند.

«دیوید مارکوس» رئیس سابق شرکت PayPal که مدیر مسوول پروژه لیبرا است، روز جمعه در توییتی از شرکت‌های بزرگی که تا حد امکان به این پروژه وفادار ماندند، تشکر و قدردانی کرد. با این همه اما سخنگوی شرکت eBay در این مورد به بیزینس اینسایدر گفت: «ما احترام زیادی برای دیدگاه‌های بنیاد لیبرا قائل هستیم، با این حال اما eBay تصمیم گرفته است که دیگر به‌عنوان یک عضو اصلی و سرمایه‌گذار در این پروژه حضور نداشته باشد. در حال حاضر ما روی ارائه راهکارهای مربوط به پرداخت‌های مدیریت‌شده برای مشتریان خودمان هستیم.» یک مقام آگاه در شرکت Visa هم در این مورد گفته است: «در حال حاضر Visa تصمیم گرفته است که به بنیاد لیبرا ملحق نشود. ما اما همچنان تصمیم نهایی خودمان را ارزیابی کرده و با عوامل مختلفی از جمله توانایی این بنیاد در جلب رضایت کامل تمام انتظارات و شروط قانون‌گذاران، آن را می‌سنجیم و اعلام می‌کنیم. Visa اما همچنان به اصول لیبرا یعنی شبکه‌های مبتنی بر بلاک‌چین منظم که می‌توانند ارزش امنیت پرداخت‌های دیجیتالی را برای تعداد زیادی از مردم سراسر دنیا به خصوص بازار کشورهای در حال توسعه بالا ببرند،علاقه‌مند است. » شرکت Stripe هم که در زمینه ارائه راهکارهای فردی و تجاری برای انجام پرداخت‌های اینترنتی فعالیت می‌کند، در بیانیه مجزایی گفته است که این شرکت در آینده راه‌های پیوستن دوباره خودش به بنیاد لیبرا را بررسی خواهد کرد. سخنگوی این شرکت به بیزینس اینسایدر گفته است: «شرکت Stripe حامی و پشتیبان پروژه‌هایی است که با هدف ایجاد دسترسی بیشتر افراد سراسر دنیا به تجارت آنلاین، شکل گرفته‌اند. لیبرا این پتانسیل را دارد. به همین دلیل ما روند پیشرفت آن را از نزدیک دنبال کرده و همچنان مشتاق همکاری با بنیاد لیبرا در آینده نزدیک هستیم.»

نگرانی‌هایی از جنس امنیت

سخنگوی شرکت MasterCard  اما اظهارنظری در این مورد نکرده است. با این حال اما گویا خروج MasterCard و Visa از این پروژه، به‌خاطر اعمال فشار نهادهای قانون‌گذار بر آنها بوده است. این اتفاق ظاهرا بعد از انتشار گزارشی از سوی وال استریت ژورنال افتاد که در آن اعلام کرده بود این شرکت‌ها تمایل چندانی برای علنی شدن حمایت آنها از پروژه ارز مجازی فیس‌بوک نداشته‌اند. ماه ژوئن گذشته بود که شرکت فیس‌بوک برنامه‌هایش را برای عرضه ارز مجازی لیبرا اعلام کرد و گفت که تمام تلاش خود را برای از بین بردن نگرانی‌های مختلف نهادهای قانون‌گذار در ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای دنیا خواهد کرد. مارکوس در ماه جولای تلاش‌ها و اقدامات زیادی برای آرام کردن و فرونشاندن نگرانی‌های مختلف قانون‌گذاران آمریکایی انجام داد. با این حال اما قانونگذاران درباره توانایی فیس‌بوک برای حفظ امنیت لیبرا اظهار نگرانی کرده و این سوال را مطرح کردند که آیا یک ارز مجازی با پشتوانه مالی خوب، به این غول شبکه‌های اجتماعی قدرت زیادی در بازار خواهد داد یا خیر.  با این همه اما در نهایت قرار است مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک در روز بیست‌وسوم ماه اکتبر در پیشگاه کمیته خدمات مالی آمریکا پاسخگوی این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها باشد؛ جایی که احتمالا زاکربرگ با پرسش‌های سخت‌تری درباره پروژه ارز مجازی لیبرا مواجه خواهد شد. «دانت دیسپارت» مدیر بخش سیاست‌گذاری و ارتباطات بنیاد لیبرا در فیس‌بوک به بیزینس اینسایدر گفته است: «ما از حمایت شرکایمان از اهداف و ماموریت پروژه لیبرا، قدردانی می‌کنیم. ما روی پیشرفت و ادامه کار خودمان در راستای تشکیل بنیادی قدرتمند و متشکل از پیشروترین بنگاه‌های تجاری دنیا، سازمان‌های تاثیرگذار و سهامدارانمان، برای ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی راحت و شفاف که بتواند موانع مالی رایج برای میلیاردها نفر در سراسر دنیا را از میان بردارد، متمرکز هستیم.»

 سرنوشت مشابه ارز مجازی تلگرام

رگولاتور بورس آمریکا همچنین شکایتی را علیه تلگرام در منتهن ثبت کرده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا رسما به شرکت تلگرام اطلاع داده است که فروش ارز دیجیتالی این شرکت با نام گرام را متوقف کند. به گفته کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) شبکه TON که قرار است توزیع ارز دیجیتالی تلگرام را برعهده داشته باشد، نتوانسته ۷/ ۱ میلیارد دلار فروش توکن این ارز دیجیتالی را در موعد مقرر انجام دهد. بنابراین عرضه این توکن‌ها یا به نوعی این ارز دیجیتالی در تاریخ پیش‌بینی شده یعنی ۳۱ اکتبر، خلاف مقررات است. به گفته استفانی آواکیان رئیس بخش اجرایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار، اقدام اضطراری این کمیسیون برای جلوگیری از سرازیر شدن این ارز دیجیتالی در بازارهای آمریکا انجام می‌گیرد؛ چراکه به اعتقاد این نهاد قانون‌گذار مالی و بورس، توکن‌های این شرکت به‌صورت غیرقانونی فروخته شده‌اند. اگر تلگرام نتواند تا ۳۱ اکتبر ارز دیجیتالی خود را عرضه کند، به نوعی باید از سرمایه‌گذاری که طی دو سال گذشته روی این ارز انجام داده عقب بنشیند.

به گفته SEC، سرمایه‌گذاران GRAM شامل ۱۷۱ سرمایه‌گذار شخصی و سازمان از سراسر جهان می‌شوند که ۹/ ۲ میلیون توکن این شرکت را خریداری کرده‌اند. حدود یک میلیون از توکن‌های خریداری شده توسط ۳۹ خریدار از داخل آمریکا خریده شده  است. تلگرام هیچ وقت فروش توکن‌ها را در کمیسیون اوراق بهادار ثبت نکرده و این خلاف قوانین است و به گفته SEC ممکن است کل سرمایه‌گذاری ۷/ ۱ میلیارد دلاری روی این ارز دیجیتالی را از بین ببرد.تلگرام تاکنون در مورد شبکه TON و جزئیات آن توضیحات زیادی ارائه نکرده است. کاری که این شرکت می‌خواهد انجام دهد بسیار شبیه ایجاد یک کیف پول الکترونیکی از نوعی است که فیس‌بوک می‌خواهد همزمان با عرضه پول دیجیتالی خود یعنی لیبرا عرضه کند. قانون‌گذاران آمریکایی بسیار تاکید دارند که عرضه‌کنندگان ارز دیجیتالی حتما باید مجوزهای لازم را از این نهاد بگیرند. بسیاری معتقدند که این اقدام رگولاتوری بورس آمریکا، حمایت از ارز دیجیتال لیبرا فیس‌بوک و مقابله با رقبای آن است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار همچنین شکایتی را در دادگاه منهتن به ثبت رسانده که براساس آن تلگرام و شبکه TON را به‌خاطر نقض دو شرط ثبت اوراق بهادار تحت پیگرد قرار داده است.

 

ندا لهردی/ دنیای اقتصاد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید