کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی آب و غذای تهران در این رابطه به «شهروند» می‌گوید: «ایران یک کشور نیمه‌خشک است و به همین دلیل واردات بسیاری از محصولات کشاورزی و ازجمله محصولات آب‌بر نسبت به تولید آن در کشور می‌صرفد.»
او ادامه می‌دهد: «به‌عنوان مثال ذرت کالای آب‌بر شناخته می‌شود و در اولویت تأمین کالا در خارج از کشور است و گندم هم گرچه کالای آب‌بری است اما به دلیل این‌که یک محصول استراتژیک است، بهتر است برای کشت آن در ایران برنامه‌ریزی شود و مازاد آن را از طریق واردات تأمین کنیم.»
رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی همچنین توضیح می‌دهد: «از نظر قیمت تمام‌شده هم جای نگرانی وجود ندارد، زیرا در گذشته که ما اختلاف قیمت نرخ ارز داشتیم، قیمت تمام‌شده واردات برخی از کالاها برای ما ارزان‌تر از تولید داخلی بود اما اکنون که اختلاف قیمت ارز کاهش پیدا کرده است، البته با احتساب دلار آزاد تولید داخلی، این کالاها هم برای ما ارزان‌تر  تمام می‌شود.»

 

گزیده‌ای از مهمترین نکاتی که دیروز در نشست اعضای اتاق تهران و محمود حجتی وزیر کشاورزی ردوبدل شد، در ادامه می‌آید:  
محمود حجتی، وزیر کشاورزی
  عراق با توجه به تفرق ارزی خود، ما را مدیریت کرده و مدام در صادرات کالاهای ایرانی محدودیت ایجاد می‌کنند؛ این درحالی است که این کشور به خاطر منابع ارزی کاملا دست به نقد است؛ حتی زارع ایرانی براساس سیگنال عراقی‌ها محصول می‌کارد.
   برخلاف ادعای دشمنان که مدعی بودند غذا و دارو تحریم نیست، اختلال در مبادلات مالی باعث شد تا محصولات کشاورزی هم عملا تحریم شوند.
  کالاهای عمده وارداتی مانند دانه‌های روغنی، کنجاله سویا و ذرت ایران از قاره آمریکا وارد می‌شود.
  امسال برخی از کشاورزان به‌خصوص کشاورزان استان‌های غربی و شمال‌غرب گندم کشت آبی را به دولت نفروختند و در برخی استان‌ها مانند خوزستان  ٣٠٠‌هزار تن گندم بیشتر نسبت به‌ سال گذشته به دولت فروختند.
  کنجاله با قیمت هر کیلو ٢٤٣٠ تومان وارد کشور شد اما با قیمت هر کیلوگرم ٤٧٠٠ تومان به فروش رفت و این فاصله قیمتی اصلا منطقی نبود.
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معدن اتاق تهران
  صندوق جهانی پول اعلام کرده است رشد اقتصادی دنیا با کاهش ۶ دهم‌ درصد معادل ۳‌درصد پیش‌بینی شده است اما ایران روند نزولی را در پی گرفته و منفی ۹۵‌درصد را تجربه خواهد کرد؛ درحالی‌ که بانک جهانی همین شاخص را منفی ۸.۷‌درصد پیش‌بینی کرده است.
  در ادامه تورم پیش‌بینی‌شده برای‌ سال ۹۸ را معادل ۳۸درصد، ‌سال۹۹ معادل ۲۹‌درصد و ‌سال ۱۴۰۰ معادل ۲۲.۷‌درصد است.
  سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است  ۱۳۰۰‌هزار‌میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان پرداخت می‌شود که سهم هر نفر سالانه ۱۶‌میلیون تومان است؛ درحالی‌ که این پول در چرخه اقتصاد کشور نیست و یارانه غیرعادلانه، غیرهدفمند و فسادانگیز را توزیع می‌کند.