اقتصاد بازار : عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه حضور حداکثری اعضا در انتخابات نظام مهندسی موجب باندبازی کمتری در این سازمان می شود، گفت: با توجه به وضعیت نامناسب پروژه های عمرانی و ساخت و ساز کشور و با توجه به افزایش اعضا، سرانه کار مهندسان رو به کاهش است و آمارها نشان می دهد در سال های آتی سونامی خروجی مهندسین فارغ‌التحصیل دامان سازمان را می‌گیرد.
عبدالرسول جان‌نثاری در خصوص انتخابات نظام مهندسی ساختمان که قرار است 16 مهر ماه برگزار شود و حضور حداکثری اعضای آن، بیان داشت: تصمیمات نظام‌مهندسی همیشه مبتنی بر رأی اعضا بوده و صرفاً این تصمیمات از سوی وزارت مسکن نظارت ‌شده‌اند. هر چقدر این رأی تقویت شود، پشتوانه خوبی برای هیات ‌مدیره خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در دوره گذشته تنها 25 درصد اعضا در انتخابات شرکت کردند، تصریح کرد: هر چقدر مشارکت بیشتر باشد افراد اصلح به هیات‌رئیسه راه می‌یابند و اصطلاحاً باندبازی کمتری صورت می گیرد.
عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر نظام‌مهندسی در کشور 300 هزار و در اصفهان 28 هزار عضو دارد، گفت: این اعضا در گرایش‌های عمران، معماری، مکانیک، شهرسازی، ترافیک و نقشه‌برداری دارای تخصص هستند.
وی همچنین با باین اینکه سیستم ساخت‌وساز از نظر ماهیت به دو بخش دولتی و خصوصی تفکیک می شود، اظهار داشت: در بخش دولتی توسط قانون‌گذار، نظام ساخت‌وساز مشخصی تعریف‌ شده و در این نظام فنی مشخص شده که چه کسانی طراحی، نظارت یا اجرا را بر عهده داشته باشند.
جانثاری با بیان اینکه در بخش ساخت‌وساز بخش خصوصی پیش‌تر چنین سیستمی وجود نداشت، افزود: از زمان زلزله منجیل و رودبار دولت به فکر ساماندهی این بخش افتاد و در همان سال‌ها قانون نظام‌مهندسی به مجلس رفت و تصویب شد.
وی با تاکید بر اینکه قانون‌گذار در ساخت‌وساز نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای برای نظام‌مهندسی مشخص کرده، بیان داشت: در اینکه این سازمان چه میزان در حیطه وظایف خود عمل کرده جای بحث دارد به گونه ای که حتی وزیر راه و شهرسازی اخیراً اصلاح قانون نظام‌مهندسی را پیگیری کرده و بازنگری کاملی در آن صورت داده است.
عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه قانون نظام مهندسی هم‌اکنون بازتعریف و در مرحله نظرسنجی است، گفت: مجموعه نظام‌مهندسی تشنه شفاف‌سازی قانونی است زیرا بسیاری از اشکالات موجود ریشه در عدم شفافیت قانون نظام‌مهندسی دارد.
وی تاکید کرد: موضوع مبحث دوم مقررات ملی که مربوط به روابط کاری مهندسین است یکی از نقاط برجسته قانون جدید بوده که می‌تواند موجب تحول در نظام‌مهندسی شود.
جانثاری رواج واسطه‌گری و اصطلاحاً دلالی مُهر، موازی کاری و عدم شفافیت با سایر سازمان ها برای کنترل ساختمان و عدم شفافیت روابط مالی را از جمله مشکلات موجود نظام‌مهندسی دانست و افزود: حتی وزیر نیز در این خصوص مباحثی داشته که نظام‌مهندسی کمتر به مسائل مالی درگیر شود و بیشتر به فکر ارتقای خدمات خود باشد و ارتباط مالی مالک و کارفرما شفاف‌تر شود.
وی در خصوص حقوق مردم در ارتباط با سازمان نظام مهندسی، گفت: ساختمان در ایران کالای بسیار حساسی است از این‌رو مردم باید اطمینان حاصل کنند خانه‌ای که خریداری می کنند تمامی مراحل ساخت‌وساز را به‌طور قانونی طی کرده و از سوی نظام‌مهندسی مورد نظارت قرار گرفته است. تکلیف نظام در استیفای حقوق مردم این است که رابط مالک و سازنده، شده و بر فرآیند و عملکرد نظارت کند.
عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه سازمان نظام‌مهندسی وظیفه هموار کردن راه ساخت‌وساز برای مردم را دارد، متاسفانه برخی سازندگان گلایه‌ دارند که در مقابل مبلغ پرداختی سرویسی دریافت نکرده اند.
وی چالش سخت مهندسان و نظام‌مهندسی را وضعیت بحرانی ساخت‌وساز در کشور عنوان کرد و افزود: متاسفانه از نظر تعداد کار و پروژه وضعیت مناسبی در کشور حاکم نیست و سیستم دچار بحران شده است. از دیگر سو اعضا در حال افزایش هستند و این یعنی سرانه کار هر مهندس در حال کاهش است و از آمارها پیداست که طی سال‌های آتی سونامی خروجی مهندسین فارغ‌التحصیل دامان سازمان را می‌گیرد و بر اساس آمارها در هر سه سال تعداد اعضای نظام دو برابر شده‌اند.
جانثاری در ادامه با اشاره به اینکه آموزش مهندسان یکی از وظابف سازمان نظام مهندسی است، تاکید کرد: طی سال‌های اخیر کیفیت آموزش دانشگاه‌ها افت داشته و این رسالت سازمان در این امر را بیشتر می‌کند. مهندس باید خوب آموزش ببیند و آموزش ها نیز در مرحله اول و هم مراحل طی خدمت صورت بگیرد.