اقتصادبازار: : مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان نسبت به برگزاری نشستی با عنوان کلی هویت شهری اقدام نمود. " تعامل مکان و هویت شهر در اصفهان " موضوع اصلی این نشست بود که با سخنرانی دکتر علی عباسی مورد بررسی قرار گرفت.
این کارشناس درباره ضرورت بررسی این موضوع به خبرنگار ایمنا گفت: عناصر هویت ساز متعددی که در شهر موجود است باعث می‌شود تا دیگر به شهر به مثابه یک شیء و جسم بی‌جان نگاه نشود.
دکتر علی عباسی افزود: آنچه تاکنون موجب آسیب رسانی انسان به شهر و هویت آن بوده، نوع نگاه انسان به شهر است که به ان به مثابه یک شیء و موجود بی‌جان نگریسته می شود. وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم تا به شهروندان بگوییم که شهر دارای هویتی مستقل است که ان را تبدیل به یک موجود جاندار و حتی یک انسان کرده که باید در تعامل با او همه حقوق انسانی او را رعایت کرد و از نابودی او جلوگیری نمود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: این مسئله به معنای آن است که تعامل تنها میان دو موجود زنده شکل می گیرد و بنابراین وقتی سخن از تعامل میان شهر و شهروند می شود باید توجه داشت که به شهر نیز به عنوان یک موجود انسانی نگاه شده است که دارای حقوق و اختیاراتی است. وی افزود: وقتی که گفته می شود شهر ما خانه ماست به همین معناست. یعنی من در برخورد با شهرم باید بدانم که هرگونه آسیبی که به او وارد می سازم گویی به خودم و دیگری وارد نموده ام.
استاد گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه هویت شهر به سه صورت تعیین می‌شود عنوان کرد: در حالت نخست این فرد است که به مکان هویت می بخشد. همچون منزل شیخ بهایی در اصفهان که به دلیل حضور شیخ بهایی در آن برای مدتی دارای هویت شده و همین هویت ان را از سایر منازل در شهر اصفهان منفک ساخته است. وی ادامه داد: حالت دوم زمانی است که مکان به شهر هویت می بخشد. همچون حضور پل خواجو در شهر اصفهان که به این شهر هویت تاریخی داده و به عنوان عنصری ثابت در شهر به ان هویت بخشیده است. وی افزود: افرادی همچون من اگرچه در اصفهان زندگی نمی کنند اما با پل خواجو یا اماکنی مشابه ان مثل مسجد جامع، مسجد امام و ...خاطرات فردی و جمعی دارند و گویی هویت شهر اصفهان را در این اماکن جستجو می کنند.
وی سومین حالت از مسئله هویت بخشی را عناصر ساختگی در شهر دانست و افزود: این عناصر و موضوعات که دست ساز و حاصل اندیشه و فکر بشر هستند نیز به شهر هویت می بخشند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین آنچه که حاصل این مبحث است این است که شهروندان باید متوجه شوند که در مواجه با شهرشان گویی با انسانی هویت دار مواجه شده اند که دارای حقوقی است که باید نسبت به رعایت آن کوشا باشند. و همچنین مسئولینی که اداره شهر را بر عهده دارند نیز باید بدانند در قبال حفاظت از هویت تاریخی شهر مسئول هستند و نباید به شهر به عنوان شیءای که در اختیار انها قرار گرفته تا به هر شکلی با آن برخورد کنند، نگاه کنند.
گفتنی است؛ نشست " تعامل مکان و هویت شهر در اصفهان" در تاریخ 14 آبانماه از ساعت 18 در حمام تاریخی دردشت برگزار شد.