اقتصاد بازار: معاون بهره برداری آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: این استان در شرایط پیک مصرف حداقل دو هزار و 500 لیتر در ثانیه معادل 190 هزار متر مکعب در شبانه روز با کمبود آب شُرب مواجه است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، حسن غلامی در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان افزود: امکان تولید آب تا 14.5 مترمکعب در ثانیه در شرایط حداکثری برای ما وجود دارد، اما در شرایط پرمصرف و پیک تا 16.5 مترمکعب آب مورد نیاز است.
وی گفت: وضعیت نامناسب آب نه تنها در سطح استان بلکه در کل کشور وجود دارد.
وی با اشاره به سخن وزیر نیرو مبنی بر اینکه کمبود آب تهدید جدی برای کشور است، تاکید کرد: کمبود آب، حیات، آبادانی و تمدن کشور را در معرض تهدید قرار داده است.
غلامی با بیان اینکه اصفهان در نقطه خشک کشور قرار دارد، اظهار کرد: بیشترین آسیب ها از ناحیه خشکسالی به این استان وارد شده است.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب اصفهان با بیان اینکه در مجموع یک میلیون و 100 هزار مشترک جمعیت شهری از خدمات این شرکت بهره مندند، گفت: بطور متوسط 12 مترمکعب در ثانیه، حدود 370 میلیون متر مکعب آب بین شهروندان توزیع می شود.
وی خاطرنشان کرد: تولید آب چاه های فِلمَن در استان زمانی سه هزار لیتر بر ثانبه بود که هم اینک این رقم به 200 لیتر رسیده است.
غلامی افزود: در سطح استان اصفهان حدود 400 حلقه چاه آب شرب فعال وجود داشت که امروز به حدود 150 حلقه چاه رسیده و مابقی آنها خشک شده است.
وی با بیان اینکه بسادگی نمی توانیم از موضوع آب شُرب گذر کنیم، گفت: چاه های آب و چاه های فلمن در حال خشک شدن است و فقط سامانه تصفیه خانه آب باباشیخعلی باقی مانده است.
وی با بیان اینکه برداشت بیشتر از رودخانه و تصفیه آب برای ما امکانپذیر نیست، افزود: تونل انتقال آب محدودیت قطر دارد با وجود این محدودیت، امکان انتقال آب بیشتر به اصفهان نیز وجود ندارد.
معاون بهره برداری آبفا استان اصفهان با بیان اینکه تنها راه رفع مشکل آب اصفهان راه اندازی سامانه دوم طرح آبرسانی اصفهان بزرگ است، گفت: متولی این سامانه شرکت آب منطقه ای اصفهان است و این طرح از منطقه گردنه چادگان(گلاب) شروع و به سمت غرب اصفهان ختم می شود.
وی گفت: در شرایط فعلی برای توزیع معمولی، آب در اختیار داریم و در شرایط پیک اصلا آبی برای توزیع وجود ندارد.
غلامی با بیان اینکه در تابستان امسال اُفت فشار و قطعی های موقت آب در سطح شهر اصفهان وجود داشت، اظهار کرد: تا دو سال آینده با وضعیتی مواجه خواهیم شد که در شرایط معمولی و فصول سرد سال هم آب کافی برای توزیع وجود ندارد.
وی با بیان اینکه با تانکر و بطری هم نمی توانیم آب شهری را تامین کنیم، هشدار داد: در صورتی که سامانه دوم آبرسانی به اصفهان اجرایی نشود و مراحل تکمیلی آن انجام نشود استان اصفهان با بحران آب شرب مواجه خواهد شد.
معاون بهره برداری آبفا اصفهان با بیان اینکه از شورای اسلامی استان اصفهان بعنوان متولی و نمایندگان کل استان اصفهان خواست تا بر روی تکمیل سامانه آبرسانی دوم به اصفهان بزرگ تاکید ویژه ای داشته باشند تا مردم این استان در آینده با بحران جدی آب مواجه نشوند.
معاون مشترکین آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: بطور متوسط برای وصل انشعاب آب و فاضلاب در سطح استان باید حدود چهار میلیون و 500 هزار تومان هزینه کنیم و بیشترین حق انشعابی را که طبق تعرفه ابلاغی از وزارت نیرو دریافت می کنیم یک میلیون و 300 هزار تومان است.
رضا رضایی گفت: کلیه شرکت های آب و فاضلاب کشور با چالش مواجهند و همیشه زیان ده هستند.
وی گفت: بطور میانگین تصفیه هر مترمکعب آب حدود یک هزار تومان هزینه دارد در حالی که هر متر مکعب را بطور متوسط حدود 370 تومان به مشترکین می فروشیم.
رضایی گفت: آب یک موضوع سیاسی و مذهبی است و مانند برق و گاز نمی توانند در مورد آن تصمیم گیری کرد.
وی گفت: گران کردن آب و حرکت به سمت قیمت تمام شده خیلی با شیب ملایم پیش می رود.
معاون مشترکین آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: هیچ چاره ای جز اینکه قیمت آب به قیمت تمام شده آن نزدیک شود، وجود ندارد.
رضایی گفت: با توجه به آینده نگری شورای اقتصاد، در نظر است که بصورت ملایم به سمت قیمت تمام شده آب گام برداشته شود.
وی گفت: بودجه های عمرانی آب و فاضلاب خیلی محدود است و بودجه هایی را که برای شهرها در نظر گرفته شده نیز کافی نیست.
رضایی گفت: حدود 40 سال است قرار است تصفیه خانه فاضلاب نجف آباد احداث شود اما تاکنون بدلیل کمبود بودجه این طرح احداث نشده است.
معاون مشترکین آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: شرکت های آب و فاضلاب با توجه به کمبود بودجه باید از محل مشارکت های مردمی برای تکمیل و توسعه شبکه های آب و فاضلاب استفاده کنند.