اقتصاد بازار: مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: مصوبه‌ای از سوی شورای معماری و شهرسازی وزارت راه وشهرسازی تصویب شد که طبق آن محدوده ناژوان کاملا مشخص شده و ما باید در استان از هرگونه ساخت و ساز در اطراف این اراضی جلوگیری کنیم.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار حجت الله غلامی با اشاره به لزوم حفظ اراضی ناژوان در استان اصفهان گفت: از آن جا که این اراضی در حاشیه شهر اصفهان قرار دارد و حکم ریه و تنفس گاه استان است باید از این اراضی به بهترین شکل ممکن حفاظت کرد.
وی ادامه داد: ناژوان در حال حاضر در شرایطی قرار دارد که از نظر زیست محیطی در خطر است و آلودگی هوا و وجود آلاینده‌های کارخانه‌ها باعث شده این اراضی سرسبز در وضعیت بدی قرار بگیرد.
مدیرکل راه شهرسازی استان اصفهان افزود: ناژوان به دلیل اینکه یک فضای شهری هزار و ۲۰۰ هکتاری که باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی غرب اصفهان است از اهمیت خاصی دارد به همین دلیل شورا معماری و شهرسازی وزارت راه وشهرسازی، این راضی را با هدف حفظ اراضی کشاورزی در دستور کار خود قرار داده است.
وی اظهار داشت: مصوبه‌ای از سوی شورای معماری و شهرسازی وزارت راه وشهرسازی تصویب شد که طبق آن محدوده ناژوان کاملا مشخص شده و ما باید در استان از هرگونه ساخت و ساز در اطراف این اراضی جلوگیری کنیم.
غلامی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت‌های ناژوان استفاده کرد، گفت: علاوه بر اینکه حفظ اراضی و توسعه آن در دستور کار قرار دارد باید از ظرفیت‌های گردشگری ناژوان هم استفاده کرد.
وی افزود: ما مشخصات این اراضی را با مشاوران مورد مطالعه قرار دادیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که استفاده از اراضی ناژوان باید در جهت مصارف کشاورزی، باغی و گردشگری باشد.
مدیرکل راه شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه استفاده به عنوان فضای سبز از کاربری‌های ناژوان حذف شد، گفت: اگر از این اراضی به عنوان فضای سبز استفاده شود شهرداری‌ها می‌توانند از این زمین برای ساخت و ساز استفاده کنند.
وی ادامه داد: قبلا در این اراضی مکان‌هایی ساخته شده که امروز به عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی شناخته می‌شوند و ما برنامه‌ای را باید طراحی کنیم تا این خانه‌های فرسوده به مکان دیگری منتقل شوند.
غلامی افزود: در آخرین جلسه‌ای که در کمسیون ماده پنج داشتیم مصوب شد هر آنچه واحدهای فرسوده در اطراف این اراضی وجود دارد، شناسایی شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره بر اینکه سه محدوده اصلی برای اراضی ناژوان مشخص شده گفت: محدوده حاشیه رودخانه که شامل داغ آب‌ها و بیشه‌ها می‌شود که صرفا مخصوص باغ‌ها است، محدوده بعدی اراضی کشاورزی است و قرار شده قوانینی را برای این محدوده تعیین کنیم تا مالکین بتوانند خود از این اراضی حفاظت کنند.
وی ادامه داد: محدوده بعدی هم کشاورزی است که در مصارف کاربری و گردشگری قابل استفاده است، حال قوانینی باید برای این سه محدوده مشخص شود و ما این قوانین را برای شورا عالی معماری و شهرسازی ارسال کنیم تا با ابلاغ مصوبه نهایی بتوانیم مشکل اراضی ناژوان را حل کنیم.