اقتصاد بازار: هفته گذشته کلیات طرح پیاده راه کردن دائمی خیابان چهارباغ عباسی به تصویب شورای عالی ترافیک استان اصفهان رسید و قرار است تا یک ماه آینده نیز جزئیات این طرح برای تصویب به این شورا ارسال شود که علاوه بر جنبه های فرهنگی و زیست محیطی به طور قطع بر اقتصاد این محور تاریخی اثرگذار خواهد بود.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، اواسط مرداد ماه بود که طرح سه شنبه های بدون خودرو در خیابان چهارباغ عباسی اجرایی شد تا مقدمات پیاده راه کردن این محور تاریخی در شهر اصفهان فراهم شود. براساس نظرسنجی های موجود این طرح تا این لحظه موفقیت نسبی داشته و شهروندان اصفهانی و حتی کسبه نیز از اجرای آن رضایت دارند.
به طور قطع طرح پیاده راه کردن چهارباغ که از روزهای سه شنبه آغاز شده می تواند علاوه بر احیای این محور تاریخی بر کاهش تردد خودروها و کاهش آلودگی هوا و همچنین افزایش استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تاثیر بسزایی داشته باشد.

کاهش آلودگی هوا با پیاده راه کردن چهارباغ

در این راستا هفته گذشته کلیات طرح پیاده راه کردن دائمی خیابان چهارباغ عباسی در شورای عالی ترافیک استان اصفهان بررسی و حسن ختام این جلسه 150 دقیقه ای، تصویب طرح پیاده راه سازی قدیمی ترین خیابان های اصفهان - چهارباغ عباسی و سپه - با نظر موافق همه اعضای جلسه و تدبیر معاون عمرانی استاندار بود و مقرر شد تا یک ماه آینده که در کمیته های فنی فازبندی اجرا بررسی دقیق تر شود
زمینه کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان فراهم می شود
به اعتقاد رئیس شورای عالی ترافیک استان، اجرای طرح پیاده راه کردن چهارباغ زمینه کاهش آلودگی هوا در شهر اصفهان را فراهم می کند.
محمدعلی طرفه افزود: کاهش آلودگی هوای اصفهان یکی از مهمترین اولویت های استانداری محسوب می شود.از سوی دیگر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد بازار با اشاره به اینکه در شورای عالی ترافیک استان موضوع پیاده راه کردن چهارباغ همراه با پیوست فرهنگی و اجرایی مطرح شد که خوشبختانه کلیات آن به تصویب رسید، گفت: قرار است تا یک ماه آینده جزئیات طرح پیاده راه سازی چهارباغ برای بررسی و تصویب به شورای عالی ترافیک ارسال شود.
به گفته علیرضا صلواتی، پس از تصویب جزئیات طرح، روند نوسازی و بهسازی سنگفرش های خیابان چهارباغ عباسی و سپه انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا تبعات ترافیکی خیابان های اطراف چهارباغ همچون خیابان های شمس آبادی، و باغ گلدسته کاهش یابد.

افزایش 20 درصدی ترافیک خیابان های کناری چهارباغ در سه شنبه ها

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان همچنین با اشاره به اجرای برنامه های فرهنگی در روزهای سه شنبه های چهارباغ بدون خودرو، گفت: در این فضا می توانیم به حالت نوستالژیک چهارباغ برگردیم.
وی در خصوص تردد و ترافیک محورهای کناری چهارباغ همچون خیابان های باغ گلدسته و شمس آبادی، بیان داشت: به طور قطع در برخی ایام همچون روزهای پایانی تابستان حجم ترافیک به خصوص در مرکز شهر بیشتر شد.
صلواتی با تاکید بر اینکه با اجرای سه شنبه های چهارباغ بدون خودرو به دنبال حذف برخی از سفرهای شهری هستیم، تصریح کرد: اگر قرار باشد خیابان چهارباغ بسته و همان روال قبل ادامه یابد شاید تاثیری خاصی در ترافیک ایجاد شود اما زمانی که خیابانی از مدار تردد خودرو خارج می شود طبیعتا حجم ترافیک برخی معابر کناری سنگین تر می شود که این تا اندازه ای انگیزه شهروندان را برای رفتن به مرکز شهر کم می کند.
وی افزود: البته سه شنبه های بدون خودرو با توجه به حجم تبلیغات انجام شده در کاهش ترافیک محدوده مرکزی شهر موثر بود و خوشبختانه ترافیک کمتر از میزان انتظار بود.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ، حجم ترافیک خیابان های کناری سه شنبه های بدون خودرو چهارباغ حدود 20 درصد نسبت به روزهایی که در این خیابان تردد می شود بیشتر شده است.
وی تاکید کرد: ما به دنبال ترغیب شهروندان در استفاده از خودروهای عمومی در روزهای سه شنبه هستیم تا سفرهای زاید شهری کاسته شود.
صلواتی با بیان اینکه در مطالعات جامع شهری طی دو دهه گذشته سهم استفاده از خودروهای شخصی به بالای 50 درصد افزایش یافته است، گفت: نتیجه این آمار؛ ترافیک سنگین، آلودگی هوا، تصادفات و فشارهای روحی و روانی و ... بوده است.
وی بیان داشت: ما به جای اینکه به سهم استفاده 75 درصدی خودروهای عمومی در کلانشهرها برسیم به سهم 75 درصدی خودروی شخصی دست یافتیم.

حمل و نقل عمومی اصفهان نمره قابل قبولی ندارد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با قبول اینکه شاید حمل و نقل عمومی در اصفهان نمره خوبی ندارد، گفت: این موضوع دلیلی بر عدم استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی نیست و از سوی دیگر بسیاری از سفرهای شهری را به خصوص برای آقایان می توان با استفاده از دوچرخه انجام داد.
وی تاکید کرد: ما پیش از این در مطالعات جامع شهری سهم 15 درصدی را برای استفاده از دوچرخه در نظر گرفته بودیم.
صلواتی تاکید کرد: در این فضا باید به دنبال ارتقا حمل و نقل عمومی باشیم و در برنامه ها در نظر داریم امسال پنج خط تراموا را ایجاد و خط یک مترو را تا اواسط سال آینده تکمیل کنیم همچنین ناوگان اتوبوس رانی را نوسازی کنیم و خط ویژه دوچرخه سواری را در اصفهان ایجاد خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: در کنار این ظرفیت ها باید محدودیت هایی برای شهروندان اعمال شود تا برای انجام سفرهای شهری چندین کار را برنامه ریزی کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در خصوص اقتصاد چهارباغ و ترس برخی مغازه داران از حذف کامل تردد خودروها به این خیابان و تاثیر آن بر کسب و کارشان، گفت: حدود 869 کسبه در خیابان چهارباغ فعالند و زمانی که قرار شد پویش سه شنبه های چهارباغ بدون خودرو اجرا شود حدود 49 درصد با طرح موافق نبودند و دغدغه معیشت داشتند.

رضایت 92 درصدی شهروندان از پیاده راه شدن چهارباغ

وی با اشاره به اینکه بر اساس باید هر هفته تمام اتفاقات را به طور علمی در چهارباغ رصد می کردیم، افزود: در نظرسنجی چهار هفته بعد از اجرای طرح، حدود 86 درصد کسبه و شهروندان مکان چهارباغ را برای اجرای این طرح مناسب می دانستند. همچنین حدود 54 درصد شهروندان موفقیت طرح اجرای پیاده مداری را بسیار زیاد، 31.5 درصد زیاد و 7.7 درصد شهروندان تاحدودی آن را موفق دانستند و در مجموع حدود 92 درصد شهروندان اجرای این طرح را موفقت آمیز اعلام کردند.
صلواتی تاکید کرد: بحث پیاده مداری تجربه موفقی در دنیاست به شرطی که با مطالعه اجرایی شود.
وی با بیان اینکه چهارباغ یک شبه پیاده راه نشد بلکه 6 ماه بر روی این طرح مطالعه صورت گرفت، گفت: اگر این مطالعات کامل نبود نمی توانستیم مصوبه شورای ترافیک استان را در خصوص بسته شدن چهارباغ دریافت کنیم.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، در همه شهرهای کشور بحث سه شنبه های بدون خوردو آغاز شده و اجرای آن تبعات اجتماعی نیز داشت. اما هیچ کدام در وسعت یک کیلومتری خیابانی همچون چهارباغ اجرا نشده و طرح در یک مکان محدودتری اجرایی شد.

اقتصاد چهارباغ هنوز پویا نیست

وی با تاکید بر اینکه ما در نظر داریم چهارباغ را از مرده به زنده تبدیل کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر اقتصاد چهارباغ اکنون پویا نیست و فروشگاه های این خیابان هویت مشخصی ندارند.
صلواتی بیان داشت: اکنون حجم عابری که سه شنبه ها در چهارباغ و بازار هنر و یا فروشگاه های مختلف این خیابان تردد می کنند اصلا قابل مقایسه با روزهای دیگر هفته نیست.
وی گفت: با پیاده راه کردن کامل خیابان چهارباغ و سنگفرش شدن آن، حمل و نقل عمومی همچنان در این خیابان از طریق مترو جریان خواهد یافت و در سطح نیز خودروها و یا اتوبوس های برقی را خواهیم داشت. همچنین بحث درشکه و دوچرخه برای خیابان چهارباغ در نظر گرفته شده و امنیت عابرپیاده در این محدوده بیشتر می شو.د
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه به طور قطع در این فضا ساعاتی را برای کسبه مشخص می کنیم تا بتوانند تجهیزات خود را پشتیبانی کنند.
وی تاکید کرد: هدف ما این است که اقتصاد در کنار بازگشت المان های فرهنگی به چهارباغ بازگردد و اقتصاد چهارباغ پویا شود.