اقتصاد بازار: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با اشاره به افزایش بهره وام های اعطایی سازمان حمل و نقل و پایانه ها برای نوسازی ناوگان جاده ای و کاهش استقبال رانندگان، گفت: عمر ناوگان اتوبوس های جاده ای استان حدود 11.3 سال و ناوگان مینی بوس 24.5 سال است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار داریوش امانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران، در خصوص ادغام راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که اصفهان در کشور پیشرو بود، اظهار داشت: ادغام این دو بخش با توجه به حجم بالای کار اداره راه و شهرسازی از سال های قبل احساس می شد و شاید از این طریق اهمیت بیشتری به بخش جاده داده شود.
وی با بیان اینکه این ادغام از حدود 11 سال پیش در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انجام شد و در راهداری سابق نیز یک معاونت داشتیم، افزود: متاسفانه طی این سال ها در بدنه شهرستان ها و استان ها ادغام انجام نشد.
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان، در این سال ها در بحث دوربین های سرعت سنج، نصب سیستم wim و .... به دلیل عدم هماهنگی دو مجموعه شاهد موازی کاری و در نهایت کاهش بهره وری بودیم.
وی بیان داشت: در این راستا وزیر راه و شهرسازی به دنبال چابک سازی بخش راهداری، این بخش را در حمل و نقل و پایانه ها ادغام کرد که این اقدام می تواند منجر به افزایش بهره وری راهداری و حمل و نقل شود.
به گفته امانی، استان اصفهان با همکاری راهداری پیشرو این ادغام بود و این کار با توجه به مصوبه شورای عالی کشور رنگ قانونی به خود گرفت و در نهایت ادغام به صورت فیزیکی انجام شد و امیدواریم در مباحث اقتصادی گشایش هایی انجام شود.
وی تاکید کرد: با این ادغام 900 نفر به پرسنل و 650 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین به سازمان اضافه شدند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان در ادامه با اشاره به برخی از آمار فعالیت ها این مجموعه طی 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: در این مدت میزان جابجایی بار در استان اصفهان نسبت به پارسال 7 درصد رشد و جابجایی مسافر 6 درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به وجود 6 پایانه کالا و 27 پایانه مسافربری در استان اصفهان، بیان داشت: نیمه نخست امسال شهرک جدید حمل و نقل در فضایی به مساحت 100 هکتار در شاهین شهر کلنگ زنی شد.
امانی افزود: در حال حاضر در راه های استان اصفهان 40 مجتمع خدمات رفاهی و14 پاسگاه پلیس راه فعال است.
به گفته وی، در حال حاضر 100 محور استان مجهز به تردد شمار است و حجم تردد عبوری از محورهای تردد شمار 10 درصد در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان افزود: میزان تردد در محورهای مواصلاتی استان اصفهان در 6 ماهه نخست امسال 122 میلیون تردد بود که مدت مشابه سال گذشته میزان تردد در محورهای استان 111 میلیون مورد بود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 160 دستگاه دوربین کنترل سرعت در راه های استان است، گفت: از این تعداد 55 دوربین نظارت تصویری و 105 دوربین ثبت تخلف است.
امانی تاکید کرد: با توجه به ادغام راهداری و حمل و نقل، تمام اطلاعات شبکه راه، محورهای پرتردد و تصادف خیز ثانیه به ثانیه رصد خواهد شد.
وی با اشاره به ثبت تخلفات آزادراه قم- اصفهان، گفت: میزان تخلف این محور در 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 18.5 درصد کاهش داشته همچنین 21 درصد شاهد کاهش تصادفات در این محور بوده ایم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان همچنین گفت: امسال نیز اولین پاسگاه پیش ساخته در محور اصفهان- تهران و یا شاهین شهر- کاشان افتتاح شد همچنین پاسگاه جدید محور سمیرم- شهررضا نیز در دستور کار سازمان است و از پاسگاه نائین – یزد نیز بهره برداری شد.
وی ادامه داد: بیشترین تردد در 6 ماهه نخست سال جاری مربوط به محورهای فلاورجان - اصفهان، زرین شهر - اصفهان و مورچه خورت - اصفهان بوده است.
امانی به ستاد اربعین و چگونگی حمل و نقل زائران کربلا اشاره کرد و بیان داشت: جلسات مشترکی با 12 دستگاه عضو کمیته حمل و نقل و سوخت برگزار شد و در نهایت استان اصفهان معین خوزستان قرار گرفت و در این خصوص 2 هزار دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین آماده است.
وی در خصوص عمر ناوگان مسافربری استان، گفت: 1941 دستگاه اتوبوس با عمر ناوگان حدود 11.3 سال، 2469 دستگاه مینی بوس با عمر حدود 24.5 سال و 913 دستگاه سواری با عمر حدود 9.4 سال در ناوگان مسافربری استان اصفهان فعال هستند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافری جاده ای، گفت: با توجه به وضعیت تورم و رکود، استقبال از وام‌ها و تسهیلات برای نوسازی ناوگان کاهش یافته است از سوی دیگر افزایش بهره وام‌های اعطایی از طرف سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها از 8 به 14 درصد از دیگر دلایل کاهش استقبال برای نوسازی ناوگان است.
وی همچنین در خصوص سن فعالیت رانندگان، بیان داشت: رانندگان حمل و نقل جاده ای تا سن 68 سال مجاز به فعالیت هستند و برای آنها کارت هوشمند صادر می شود.
امانی در پاسخ به سوالی درباره حمل بار با اتوبوس های مسافربری، گفت: حمل بار توسط ناوگان مسافربری غیرمجاز و ممنوع است و جلوگیری از این موضوع باید توسط اداره اماکن انجام شود.