اقتصاد بازار: طی چند سال اخیر کلانشهرها در سایه سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی، توسعه چشمگیری یافته اند، که ادامه این روند، نیازمند برنامه ریزی و مدیریت صحیح شهری است. به طور قطع جذب سرمایه گذار در حوزه های مختلف عاملی برجسته برای تداوم رشد اقتصادی هر شهری به شمار می رود. در این میان شهرداری ها، یکی از نهادهای عمومی با توان مالی بالا و ظرفیت های متعدد هستند که قادرند با بهره گیری از تمام قابلیت ها و ویژگی های آن شهر ظرف توسعه اقتصادی و شهری را انباشته ساخته و پیشبرد اهداف کلانشهر را میسر کنند.
شهرداری اصفهان نیز طی چند سال گذشته در این مسیر گام برداشته است. اما آنچه ما را پای این گفتگو کشاند، برپایی نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری كشور در کیش است که شهرداری اصفهان نیز در پاويون مشترک اصفهان حضور دارد. در این خصوص معاون مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های سرمایه گذاری شهرداری اصفهان می گوید: خوشبختانه با توجه به اتفاق نظری که در مدیریت استان برای شرکت در نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری کیش صورت گرفت تمامی دستگاه‌های استان در یک پاویون واحد در این نمایشگاه حضور دارند که این اتفاق می تواند نویدبخش همکاری بهتر برای جذب سرمایه گذاران باشد.
علیرضا برهانی پور، با اشاره به اینکه آنچه برای سرمایه گذاران اهمیت چشمگيري دارد، وجود وحدت رويه و یک پنجره واحد برای ارائه خدمات نهادها و دستگاه هاي اجرايي به سرمایه گذاران است، می افزاید: قدم هایی در این راستا برداشته شده و این مهم ترین نقطه برای اطمینان سرمایه گذاران است تا زمانی که آنها تصمیم به سرمایه گذاری مي گيرند با برخوردهای چندگانه مواجه نشوند و در ارائه خدمات از شروع اخذ مجوز، تا پایان كار همكاري مناسب و درخور شأن آنها انجام شود.
به گفته وی، نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری کیش شروع خوبی برای رساندن این پیام به سرمایه گذاران خواهد بود که مجموعه مدیریت استان در سطح کلان خود به این اجماع رسیده که حضور منسجم و یک جای مجموعه شرکت ها و سازمان های خدماتی و نهادهای مسئول در این نمایشگاه در جذب سرمایه گذاران تأثیرگذارتر است.
معاون مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان، در خصوص مشکلات پیش پای سرمایه گذاران به خصوص در حوزه مدیریت شهری، می گوید: خوشبختانه شهرداری اصفهان با ایجاد دفتر سرمايه گذاري ومشارکت ها تقریباً بخش عمده ای از فرایند بروکراسی اداری را که قابل انکار نیست، از بین برده است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از بروکراسی های اداری در دفتر مشارکت های سرمایه گذاری شهرداری اصفهان حل می شود، می افزاید: حدود 80 درصد ارتباط سرمایه گذاران در حوزه شهری با این دفتر است و این موجب استقبال سرمایه گذاران شده به گونه ای که بعد از فراخوان برخی از پروژه ها، بعضاً حدود 12 پیشنهاد مشارکت دريافت مي گردد.
برهانی پور البته تأکید می کند: متأسفانه امروز کشور با فضای رکود مواجه بوده و این در فعالیت های اقتصادی تأثیرگذار است. به خصوص در حوزه ساخت و ساز كه بخش عمده اي از درآمد شهرداری معطوف به این بخش است. وی با اشاره به رکود حوزه ساختمان و تأثیر بر کار سرمایه گذاری های شهرداری، می گوید: امیدوارم با سیاست های دولت در حوزه رونق بخشی ساختمان، تا اواخر امسال و اوایل سال آینده شاهد رونق ساخت و ساز باشیم و طبيعتاً شهرداري نيز تمام تلاش خود را در راستاي رونق بخشي به اين حوزه انجام داده و خواهد داد كه در همين راستا مي توان به بسته تشويقي ساخت و ساز شهرداري اشاره كرد.
به گفته برهانی پور، مديريت سرمايه گذاري و مشارکت های شهرداری اصفهان طی دو سال اخیر با تنوع بخشی در حوزه هایی که امکان مشارکت بخش خصوصی با شهرداری وجود دارد تا حدودی از حوزه ساختمان فاصله گرفته و در حوزه هایی چون خدمات شهری و تفریحی و در قالب قراردادهاي اجاره و ساخت، بهره برداري و انتقال توانسته سبد پروژه های سرمایه گذاری خود را متنوع کند که این موجب پويايي و جذابیت بيشتر حوزه سرمایه گذاری گرديده است. وی می افزاید: تا نیمه امسال در مجموع ما سيزده مورد قرارداد مشارکتی، منعقد و نهایی کردیم و اکنون چند پروژه بزرگ نیز در دستور کار ما قرار دارد که اگر قراردادهای آن تا اخر امسال مبادله شود، قطعاً شاهد جهشی در جذب سرمایه گذار در سال 95 خواهیم بود. به گفته وی برآورد می شود تا پایان امسال با این جهش فراتر از دو هزار میلیارد تومان قرارداد مشارکت با سرمایه گذاران داشته باشيم. وی ادامه می دهد: پروژه هایی در حوزه سامان دهی مشاغل، مجموعه های بزرگ تجاری و اداری، بازيافت، شهربازی و ... از جمله طرح های شاخصی هستند که در دستور کار مديريت سرمايه گذاري و مشارکت های شهرداری برای جذب سرمایه گذار قرار گرفته و امیدواریم تا پایان سال چند مورد آن به قرارداد تبدیل شود.
برهانی پور در خصوص سهم سرمایه گذاران خارجی در پروژه های شهری، بیان می کند: وضعیت جذب سرمایه گذاران خارجی در کشور تا حدودی متفاوت است چرا که هنوز سیستم بانکی ما توانایی مبادلات ارزی سنگین را ندارد.
به گفته وی، امیدواریم با برنامه های دولت و پیگیری های لازم، موانع بانکی برداشته شود و پیش بینی می کنم در صورت این اتفاق ما شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی به شکل قابل توجهی در اصفهان باشيم. وی در پایان با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان از ایده های جدید سرمایه گذاران در حوزه شهری استقبال می کند، می گوید: شهرداری اصفهان از سرمایه گذاران می خواهد که خود را به پروژه هایی که شهرداری به آنها معرفی می نماید، محدود نکنند. وی از سرمایه گذاران دعوت کرد تا هر ایده و پروژه ای که تصور می کنند قابل سرمایه گذاری در حوزه شهری است را به دفتر مشارکت ها معرفی کنند و شهرداري اصفهان حداكثر همكاري را به منظور اجراي آن با سرمايه گذاران به عمل خواهد آورد.
/به نقل از نوسان/