اقتصاد بازار: عوارض سالیانه خودروها سهم بسیار اندکی است که مالکان خودرو برای جبران عوارض بی شمار ناشی از تردد خودروها در سطح شهر، می پردازند و در مقابل هزینه های بسیار بالایی که شهرداری ها برای حمل و نقل، ترافیک و مبلمان شهری متحمل می شوند بسیار ناچیز و غیر قابل قیاس است.
در رابطه با چیستي عوارض خودرو بايد گفت؛ براساس قانون کلیه خودروها بايد به دلیل تردد و عبور و مرور در سطح شهرها به صورت سالیانه عوارض پرداخت کنند و از آنجایی که شهرداری ها به عنوان متولی امور شهری می باشند جهت انجام طرح های عمرانی، خدماتی و رفاهی مانند آسفالت و خیابان سازی ، جدول گذاری و... و سهولت در رفت و آمد خودروها این عوارض را بسته به مدل و سال ساخت خودروها اخذ می نمایند.

* مبناي تعيين عوارض خودرو چيست؟
از سال 1369 طی مصوبه مجلس شورای اسلامی میزان مبلغ عوارض خودرو برای تأمین قسمتی از درآمد شهرداری ها وضع شده که همه ساله در ابتدای سال، تعرفه جدید طی تصویب مجلس شورای اسلامی، به وزارت کشور ابلاغ شده و پس از آن توسط سازمان دارایی به شهرداری ها ابلاغ می گرددکه در ابتدای هر سال جدید اجراء می شود.
شهروندان تا قبل از سال 1379 فکر می کردند که در زمان نقل و انتقال و فروش خودرو باید این عوارض را پرداخت نمایند و حتي عده ای اطلاع نداشتند که باید عوارض خودرو پرداخت کنند و حدوداً از سال 1383 شهروندان در دفاتر اسناد رسمی ملزم به پرداخت عوارض خودرو شدند و همچنین اطلاع رسانی گسترده ای در سطح جامعه انجام شد و در حال حاضر به نظر مي رسد حدود 80 درصد از شهروندان از این قانون مطلع می باشند.

* چه خودروهايي بايد عوارض پرداخت نمايند؟
در اين راستا کلیه وسائط نقلیه اعم از سبک و سنگین و موتور سیکلت ها ملزم به پرداخت عوارض به صورت سالیانه می باشند. لازم به ذکر است که حتی خودروهای دولتی نیز از این قانون مستثنی نبوده و کلیه سازمان ها و نهادهاي دولتی همه ساله بايد عوارض خودروهای خود را به شهرداری ها پرداخت نمايند.

* نحوه مشاهده و پرداخت الکترونيکي اين عوارض چگونه است؟
شهروندان مي توانند جهت پرداخت عوارض خودرو، اصل کارت خودرو یا اصل برگه سبز و یا کپی آنها و همچنین آخرین فیش پرداختی عوارض خودرو را به همراه داشته و با مراجعه به شهرداری در هر شهری عوارض خود را پرداخت کنند.
در اين زمينه سامانه پرداخت الکترونيکي عوارض خودرو بر روي درگاه الکترونيکي شهرداري اصفهان در دسترس شهروندان است.

در اين راستا شهروندان با مراجعه به سايت eservice.isfahan.ir مطابق فرآيند زير مي¬توانند نسبت به پرداخت الكترونيكي اقدام نمايند.

با وارد کردن شماره پلاک و شماره موتور و شماره ی شاسی و VIN (شماره شناسایی خودرو) اقدام به دريافت فيش عوارض مربوطه نموده و سپس مبلغ اعلام شده را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.