اقتصاد بازار: مدیر سرمايه گذاري و مشاركت هاي شهرداري اصفهان با اشاره به حوزه های انرژی های پاک و تجدیدپذیر و گردشگری در راستای جذب سرمایه گذار خارجی در اصفهان، گفت: در راستای بهره گیری از پتانسیل داخلی پروژه دلفیناریوم به مشاورین داخلی سپرده شده است.
مرتضی حسام نژاد در گفتگو با اقتصاد بازار در خصوص همایش قطار توسعه در ایستگاه مشارکت، اظهار داشت: این همایش با حضور شورای شهر مراکز استان ها، شهرداران و مدیران سرمایه گذاری این شهرها با میزبانی شورای عالی استان ها و همچنین سازمان سرمایه گذاری خارجی وزارت اقتصاد و امور دارایی برگزار شد.
وی با بیان اینکه در این همایش برخی از اساتید حوزه اقتصاد مطالب خوبی را ارائه کردند، افزود: در مجموع هشت پانل تخصصی برپا شد که بخشی مربوط به قوانین حمایتی و تضمین سرمایه ها در راستای جذب سرمایه گذاران خارجی بود.
مدیر سرمايه گذاري و مشاركت هاي شهرداري اصفهان افزود: در این همایش از طریق سازمان سرمایه گذاری روند قانونی جذب سرمایه گذار خارجی مطرح شد که برای مدیران شهری بسیار مفید بود.
به گفته وی، در این نشست، نحوه فعالیت سرمایه گذاران در حوزه مدیریت شهری نیز مطالبی تشریح شد.
حسام نژاد همچنین ادامه داد: در سخنرانی ابتدایی این نشست نیز دکتر چمران رئیس شورای عالی استان ها روند تاریخی تراکم فروشی و اداره شهر به صورت پیمانکاری و امانی و حرکت به سمت مشارکت به صورت امانی را تشریح کرد و گفت راهبرد توسعه شهرها بر محور مشارکت است.
وی در خصوص اینکه در این همایش بیشتر بر کدام حوزه های سرمایه گذاری تاکید شد، گفت: در این نشست با توجه به قوانین و مزیت ها مصداق مشخصی اعلام نشد و بر همه حوزه های مرتبط با مدیریت شهری تاکید شد.
مدیر سرمايه گذاري و مشاركت هاي شهرداري اصفهان اما به حوزه های مناسب اصفهان برای جذب سرمایه گذار خارجی اشاره کرد و بیان داشت: اصفهان با توجه به تجربه سرمایه گذاران خارجی می تواند حوزه انرژی های پاک و تجدید پذیر و گردشگری برای جذب سرمایه وارد مذاکره شود.
به گفته وی، در حال حاضر نیز فرصت های سرمایه گذاری برای خارجی ها در شهر اصفهان مدون و مشخص شده است.
حسام پور افزود: در حاشیه جلسات نشست کلانشهرها تبادل اطلاعاتی صورت گرفت به خصوص اینکه چند پروژه اصفهان همچون آکواریوم،ا پمپ بنرین های کوچک و شهرک سلامت مورد توجه سایر مدیران کلانشهرها بود.
وی در خصوص جذب سرمایه گذار خارجی در پروژه های شهری طی سال جاری گفت: هم اکنون در حال مذاکره و مبادله تفاهم نامه ها هستیم و در صورت عملیاتی شدن اعلام رسمی می شود اما در سال جاری تفاهم نامه جدیدی منعقد نشده و نوروز امسال تنها پروژه آکواریوم با مشارکت سرمایه گذار خارجی افتتاح شد.
مدیر سرمايه گذاري و مشاركت هاي شهرداري اصفهان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در پارک دلفین ها، بیان داشت: با توجه به مسائل زیست محیطی این پروژه و حداکثر استفاده از پتانسیل داخلی تصمیم بر این شد که با بومی سازی، از امکانات داخل استفاده شود و اکنون در حال طراحی و گرفتن مجوزات داخلی توسط مشاورین داخلی هستیم.
وی همچنین در خصوص حمایت دولت از سرمایه گذاران خارجی، گفت: دولت بازپرداخت سرمایه های سرمایه گذاران خارجی را تضمین می کند همچنین سرمایه آنها را در برابر ریسک های تجاری تضمین می کند و در بحث نقل و انتقال پول به طور قانونی انجام می شود.