اقتصاد بازار: انتظاری که از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از برگزاری هفته جهانی صنایع دستی می رفت، حداقل رفع نقاط ضعف بود. انتظاری که حاصل چندانی نداشت و یک جشنواره کم رونق را نصیب شهر اصفهان کرد.
جشنواره سفره ایرانی فرصتی بود که می توانست سرمایه گذاران را با فرصت های گردشگری غذایی اصفهان آشنا کند. دریغ که دست اندرکاران این برنامه بدون توجه به پتانسیل های آن، راه خود را رفتند. این جشنواره می توانست غذاهای محلی، سنتی و تاریخی اصفهان را به آشپزخانه های حرفه ای معرفی کند و آن ها را به عنوان قطب گردشگری غذایی معرفی کند، اما در نهایت، نمایشگاهی شد برای خانواده های اصفهانی که در سرما و بارندگی، به دیدار آن دلخوش باشند.
گردشگری غذایی، پهن کردن سفره ایرانی در منازل ایرانی نیست؛ نکته ای که متأسفانه برگزار کنندگان جشنواره از آن غفلت کرده اند. گردشگری غذایی یعنی استفاده از پتانسیل غذای ایرانی در رستوران ها، هتل ها و مجموعه های غذایی. این گونه جشنواره ها، بیش از هر چیز مخاطبینی از بین رستوران داران و هتل داران دارد.
این جای خالی مخاطبین زمانی آشکار گردید که نمایندگان 20 میلیون نفر از مردم ایران، تنها 50 غرفه دارند. فقط 10 رستوران از استان های تهران، البرز، اصفهان، قم و مرکزی حاضر بودند. اکثر آن ها هم به ارائه غذا به بازدید کنندگان می پردازند و از تبادل اطلاعات و دانش خبری نیست. در بخش کارگاهی بسیار ضعیف عمل شد و تنها به آموزش خانواده ها می پردازند. از اطلاع رسانی این که یخمه ترش، غذایی اصفهانی است و باید حداقل در رستوران های شهر اصفهان سرو شود، خبری نیست و به جای آن، غرفه فروش سوغات شیراز برقرار می شود.
یکی از مهم ترین دلایل این کم فروغی، عدم برنامه ریزی صحیح سازمان میراث فرهنگی است. این سازمان حداقل سه بار مکان برگزاری جشنواره را عوض کرده است و در نهایت یک هفته مانده به زمان برگزاری، حیاط ورودی چهلستون را برگزیده است. این انتخاب به قدری بدون مطالعه بوده است که برای افتتاحیه و اختتامیه مکان های متفاوتی را رزرو کردند. بگذریم از این که غرفه ایل قشقایی بیرون از محوطه نمایشگاه جای گذاری شده بود.
این حجم از مشکلات، نه تنها هیچ کمکی به گردشگری نمی کند، بلکه نقطه مقابل آن است. این صنعت نیاز به حمایت صحیح دارد و این گونه برنامه های آشفته بار منفی بیش تری را بر گردن آن می نهد. سرمایه گذاران به این گونه برنامه ها نگاه می کنند و حضور در این صنعت را یک ریسک بزرگ می دانند. به همین دلیل است که هیچ سازمان خصوصی وارد این گونه برنامه ها نمی شود و از آن حمایت نمی کند. این نکته باعث شده بود جای خالی فعالان اقتصادی اصفهان و سرمایه گذاران و صاحبین مجموعه های بزرگ غذایی این شهر به شدت احساس شود.

احسان چاوشی-مدیرعامل شرکت مهر گردون فرتاک
به نقل از ماهنامه نوسان