اقتصاد بازار: رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت: برای نجارت زاینده رود، راهی به غیر از ستاد نجات این رودخانه و در نظر گرفتن ردیف بودجه در سند برنامه ششم توسعه وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار حمیدرضا قلمکاری در یازدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی با موضوع "نقش کشاورزی در توسعه اقتصادی کشور و زیرساخت های مورد نیاز آن"، اظهار داشت:
وی گفت: تنها راه برای اینکه کنشگری کشاورزی در اقتصاد کلان جایگاه اساسی خود را پیدا کند، افزایش هم افزایی فعالان این بخش است.
وی افزود: پیش شرط کار تعاون، آماده بودن بستر ذهنی لازم بوده و برای اینکه افراد به ضرورت شکل گیری تشکل ها آگاه شوند، لازم است از ادبیات خاص مردم همان شهر استفاده شود.
رییس کمیسیون کشاورزی در ادامه با بیان اینکه برای حل مشکل زاینده رود باید راهکارهای علمی و منطقی ارایه داد، تصریح کرد: راهی به غیر از ستاد نجات زاینده رود و در نظر گرفتن ردیف بودجه در سند برنامه ششم توسعه وجود ندارد و همدلی و هم صدایی گروه های مختلف برای حل مشکل زاینده رود، ضروری است.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با تاکید بر اینکه نام چندین شهر دنیا به دلیل حادث شدن خشکسالی از تاریخ محو شده است، گفت: باید برای مشکل زاینده رود فکر اساسی کرد.
سیدعبدالوهاب سهل آبادی تاکید کرد: لازم است مکانیزمی طراحی شود تا بحث زاینده رود واقعی دنبال شود و باید تمامی افراد و ارگان ها همصدا شده و راهکاری عملی و واقعی به منظور رفع این مشکل بزرگ ارایه دهند زیرا مردم اصفهان منتظر جاری شدن زاینده رود هستند.
مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه بخش صنعت و کشاورزی دو بخش مکمل یکدیگر هستند، گفت: از جمله نشانه های توسعه، در تعامل بودن بخش های مختلف اقتصادی است و کشاورزی نمی تواند پیشرفت کند، مگر اینکه بتواند از نعمات دو بخش دیگر برخوردار شود.
امیرمظفرامینی افزود: به دلیل موجود بودن سرمایه و برخوردار بودن کشور از نیروی انسانی کارآمد، باید به سوی الگوهای توسعه متوازن حرکت کنیم و دیگر تئوری های رشد ناهماهنگ معنا ندارد.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل اعتقاد بر اینکه کشاورزی نمی تواند نقش چندانی در برنامه های توسعه داشته باشد، ریسک پذیر بودن این بخش است و اینکه نمی تواند سرمایه ها را به این بخش جذب کند.
مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در خدمت گرفتن تکنولوژی می تواند ضریب ریسک را کاهش دهد، افزود: امروز به لحاظ سیاست گذاری نیز بیمه محصولات کشاورزی جایگاه ویژه ای در برنامه های رشد و توسعه داراست و می توان ادعا کرد که در کشورهای توسعه یافته به واسطه توسعه صنعت بیمه و پوشش های بیمه ای، ریسک بخش کشاورزی صفر است.
وی با بیان اینکه کشاورزان کشور ما بعد از گذراندن ریسک تولید به مرحله ریسک بازار وارد می شوند، اظهار داشت: یکی از شاخص های توسعه، امنیت اقتصادی است وهر چه در کشوری ضریب امنیت بیشتر باشد، جذب سرمایه در آن بیشتر خواهد شد.
امینی تاکید کرد: به منظور اینکه بخش کشاورزی بتواند رسالت خود را به خوبی انجام دهد لازم است ریسک تولید و ریسک بازار صفر شود.
وی تصریح کرد: لازم است اقتصاد ما بازار بنیاد شده و محل تلاقی عرضه و تقاضا نقطه تعادل در بازار است.
مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: کشورهایی که در زمینه ثبات قیمت موفق بوده اند توانسته اند یک سیستم مدیریت بازار حاکم کرده و مدیریت بازار تناسبی میان مقدار عرضه و منحنی تقاضا ایجاد خواهد کرد و ثبات در عرضه محصول، مهمترین وظیفه مدیریت بازار است.
وی گفت: لازم است در گام اول تثبیت در عرضه را از محل تولید ساماندهی کرد و این مهم نیز از طریق ساماندهی تولید کنندگان در تشکل ها امکان پذیر خواهد شد.
امینی با بیان اینکه هر چه انسان ها توانمندتر باشند، متعاون تر خواهند بود، گفت: امروز رابطه مستقیمی بین میزان توسعه یافتگی و مشارکت وجود داشته و یکی از شاخص های اندازه گیری سرمایه اجتماعی، مشارکت بوده و لازم است تمام تلاش خود را برای تشکیل تشکل ها صرف نماییم و از این طریق می توان الگوی تولید را در بخش کشاورزی سفارشی کرد.
وی افزود: با بهبود بهره وری و کارایی می توان قیمت را کاهش داد و برای ساماندهی تولید دولت باید به عنوان ناظر به کمک تشکل ها آمده به گونه ای عمل کند تا بهره برداران به ضرورت تشکل ها واقف شده و احساس نیاز کنند.
مشاور کمیسیون کشاورزی در ادامه گفت: اگر بخواهیم بخش کشاورزی صادرکننده شود، شکل گیری تشکل های قوی الزامی است.
وی در ادامه با بیان اینکه مشکل ما در بخش کشاورزی فساد پذیر بودن، منبع تغذیه جانداران بودن و کم حجم بودن محصولات نسبت به وزن محصولات است، افزود: با تولید محصولات نهایی شده می توان طول عمر محصولات را افزایش داده و انبارداری آنها را ارزانتر نمود، مضاف بر اینکه باید محصولاتی تولید نماییم که کشش درآمدی تقاضای آنها بالا باشد.
در پایان جلسه از زحمات محمد نصر، مسئول کمیته دانش و تکنولوژی نوین کشاورزی، رضا خلیلی ورزنه، مسئول کمیته محیط زیست و تغییرات اقلیمی همچنین مهدی بابایی، مسئول کمیته دام و طیور تقدیر و جلیل رضوی، مجتبی بزرگی و هاشم نصرالهی به عنوان مسئولان جدید کمیته های دانش، محیط زیست و دام و طیور معرفی شدند.