اقتصاد بازار: رییس صندوق حمایت از کودکان در ایران(یونیسف) به همراه نمایندگانی از وزارت کشور با حضور در اصفهان با مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان دیدار و گفت و گو کردند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شده تا شهر پرآوازه اصفهان به عنوان پایلوت و پایتخت شهر دوستدار کودک در ایران انتخاب شود و طی گام هایی مشخص در مدت معین شهرداری به شاخص های شهر دوستدار کودک یونیسف نزدیک شود.
در همین راستا ویل پارکس رییس صندوق حمایت از کودکان در ایران(یونیسف) به همراه نمایندگانی از وزارت کشور با حضور در اصفهان به منظور اجرای برنامه های مختلف خود با مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان دیدار و گفت و گو کردند.
شهرداری اصفهان رهبر شهرهای دیگر در زمینه شهر دوستدار کودک
ویل پارکس نماینده یونیسف در ایران در حاشیه این دیدار با بیان اینکه پیش از سفر به اصفهان اطلاعات بسیاری در مورد این شهر کسب کرده بودم، اظهار کرد: با توجه به سفارشات بسیار زیاد در کشورم برای بازدید از اصفهان بی تاب بوده و هم اکنون بسیار خوشحالم که در این شهر هستم.
وی تصریح کرد: بررسی زمینه ها و ظرفیت های اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک از موضوعات جلسه با شهردار اصفهان بود که قرار شد زمینه های اجرایی آن برای نخستین بار در ایران در اصفهان انجام شود.
نماینده یونیسف در ایران تاکید کرد: با بازدید از شهر اصفهان توصیه های لازم برای بهتر شدن تلاش های شهرداری به منظور ارائه برنامه های بهتر برای کودکان ارائه می شود.
وی افزود: کمک های یونیسف در زمینه شهر دوستدار کودک بیشتر در زمینه کمک های فنی و تکنیکی است که به طور مثال در اختیار قرار دادن جدیدترین کتاب ها می تواند از آن جمله باشد.
پارکس همچنین در دیدار با شهردار اصفهان نیز گفت: قرار گرفتن نام یونیسف در کنار شهرداری اصفهان می تواند مزیت های بسیاری برای این شهر و شهرداری آن داشته و اقتدار بیشتری به فعالیت های آن بدهد.
وی تاکید کرد: اصفهان در زمینه شهر دوستدار کودک ظرفیت های لازم برای رهبری شهرهای دیگر کشور و حتی جهان را داراست که می تواند شهرهای دیگر را نیز به دنبال خود بکشد.
شهرداری اصفهان پیش قدم در زمینه شهر دوستدار کودک در کشور است
در ادامه این نشست احمد آزرم نیا معاون امور بین الملل مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور اظهار کرد: تصمیم وزارت کشور این است که اصفهان را به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک در کشور شناخته و اقدامت صورت گرفته در این شهر را به دیگر شهرهای کشور تسری دهد.
وی با بیان اینکه درخواست ما از نماینده سازمان یونیسف شناسایی نقاط قوت و ضعف اصفهان در مقایسه با شهرهای پیشرو دیگر دنیا در زمینه شهر دوستدار کودک است، تصریح کرد: از دکتر ویل پارکس تقاضا داریم موفق ترین کشورها در این زمینه را به کشور ایران معرفی کرده تا با الگو قرار دادن آنها زمینه گسترش اقدامات خود را فراهم کنیم.
آزرم نیا با بیان اینکه وزارت کشور همکاری طولانی و بسیار زیادی را با مجموعه یونیسف داشته، ادامه داد: سند پروژه همكاري با مجموعه یونیسف در حوزه های مربوط به آموزش کودکان در زمان مدیریت بحران، کاهش تصادفات کودکان در جاده ها و ايجاد فضاهاي دوستدار مادر و كودك امضا شده تا همکاری های خود را در این زمینه ها گسترش دهیم.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان در ایجاد فضای شهر دوستدار کودک پیش قدم بوده، تصریح کرد: سه سال است که شهرداری اصفهان گام های بسیار موثر و اساسی در این زمینه برداشته که جای تشکر بسیار برای این حمایت های قاطع مادی و معنوی دارد.
معاون امور بین الملل مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور گفت: زمینه بسیار خوبی برای همکاری مجموعه یونیسف و شهرداری اصفهان فراهم شده و ما در مجموعه وزارت کشور تمام امکانات و تسهیلات لازم را برای به نتیجه رسیدن این تفاهم فراهم می کنیم.
تسری شهر دوستدار کودک به دیگر شهرهای کشور
فاطمه جواني رئيس اداره سازمانها و مجامع بين المللي امور بين الملل وزارت كشور نیز در این جلسه با قدردانی از شهردار اصفهان به دليل عنايت و حمايت ويژه از طرح شهر دوستدار كودك و تيم پيگير متخصص كارشناسي در شهرداری اصفهان بيان کرد: اصفهان با ارسال طرح شهر دوستدار كودك و تقاضاي جلب همكاري يونيسف زمينه گسترش و تسري اين طرح را در ديگر شهرها ي كشور فراهم کرده است همچنین در همین رابطه شهرهاي ديگري از جمله ساري، همدان و اراك نيز متقاضي شهر دوستدار كودك شده اند. وی افزود: ما در امور بين الملل وزارت كشور با توجه به جايگاه و ماموريتی که بر عهده داریم در خصوص زمينه سازي براي استفاده از ظرفيت هاي سازمان هاي بين المللي و منطقه اي در كشور ، آمادگي دريافت طرح ها و برنامه هاي پيشنهادي شما براي توسعه هر چه بيشتر اصفهان و ديگر شهرهاي كشورمان هستيم
اصفهان تجارب بسیار ارزشمندی در زمینه شهر دوستدار کودک دارد
مهدی جمالی نژاد نیز در این دیدار ضمن معرفی کاملی از ویژگی های شهر و استان اصفهان اظهار کرد: شهر اصفهان با وجود اینکه به تازگی به شبکه شهرهای خلاق جهان پیوسته با برجای گذاشتن آثار تاریخی متعدد و شگفت انگیز صدها سال است که خود را به عنوان شهر خلاق در جهان مطرح کرده است.
وی با بیان اینکه ما سالیان بسیاری است که به عنوان شهر دوستدار کودک خود را مطرح کرده ایم، تصریح کرد: امیدواریم حضور نماینده یونیسف در اصفهان بتواند این خصلت های بسیار خوب اصفهان در این زمینه را تقویت کرده و مقدمه ای برای اجرای طرح جامع عملیاتی در توجه به کودکان و حمایت و پشتیبانی از آنان شود.
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه در زمینه حمایت از کودکان قوانین مختلف و بسیار خوبی در کشور وجود دارد، ادامه داد: تجارب بسیار ارزشمندی در زمینه طرح های جامع عملیاتی در اصفهان داریم که از همین تجارب می توانیم برای کودکان نیز استفاده کنیم.
وی برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان را یکی از اقدامات بسیار ارزشمند در زمینه توجه به این قشر از جامعه دانست و افزود: برگزاری چنین جشنواره هایی نشان دهنده توجه خاص اصفهان به کودکان و نوجوانان است که این موضوع توجه و تجربه اصفهان را در این زمینه نشان می دهد.
جمالی نژاد تاکید کرد: امیدواریم با همکاری بیشتر با سازمان هایی مانند یونیسف اصفهان به عنوان پایلوت کشور و منطقه در زمینه شهر دوستدار کودک مطرح و معرفی شود.