اقتصاد بازار: معاون اول رئیس جمهور در نامه ای به حمید چیت چیان وزیر نیرو، خواستار بررسی و انجام اقدامات لازم در خصوص ساماندهی حوضه ها و تالاب های کشور به خصوص ساماندهی منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده رود شده است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، پس از انتخابات دوره هشتم اتاق بازگانی اصفهان در اسفندماه سال 93 نام کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق، به کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست تغییر یافت و تعداد کمیته های آن نیز از سه کمیته ، به هفت کمیته افزایش یافت. این اقدام در ماه های آغازین فعالیت دوره هشتم اتاق بازرگانی اصفهان انتظارها را، از این کمیسیون بالا برد و امید بیشتری را نیز در جامعه کشاورزی ایجاد کرد. چرا که استفاده از دو عبارت "آب " و "محیط زیست"، این موضوع را تداعی می کرد که کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در صدد است تا بیش از پیش برای حل مشکل خشکی زاینده رود و باتلاق گاوخونی که هم مهر تعطیلی بر بخشی از صنعت کشاورزی اصفهان زده و هم سلامت جسمی و روانی مردم را تحت شعاع قرار داده، قدم بردارد.
بعد از این تغییر نام و ایجاد دو کمیته تخصصی آب و محیط زیست سرانجام در آبان سال 94 و پس از جلسات متعدد با اساتید برجسته دانشگاهی، متخصصان محیط زیست، چهره های شاخص صنعت کشاورزی و تعامل ویژه با خانه کشاورز استان اصفهان، برای اولین بار برنامه ای تحت عنوان "ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب" از سوی این کمیسیون مطرح شد. برنامه ای که با روش علمی آنالیز شکاف و با در نظر گرفتن قوانین بالادستی و در راستای بهبود فضای کسب و کار تدوین شده بود و به گفته تمام کارشناسان می توانست در صورت اجرا از رودخانه فصلی زاینده رود بار دیگر یه رودخانه دائمی کند.
اما مطابق با قوانین کشور اتاق های بازرگانی نقش یک مشاور را برای دستگاه های دولتی ایفا می کنند و اجرایی برنامه های نظیر "ستاد نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب" برای اخذ بودجه و لازم الاجرا شدن باید در دستگاه های دولتی نیز مورد بررسی و تصویب قرار بگیرند.
بر این اساس و در راستای تحقق "ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب" بلاخره بیانیه نهایی، پیشنهادات و نقطه نظرات کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان توسط حمیدرضا قلمکاری رئیس این کمیسیون به علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تقدیم شد تا این موارد در برنامه ششم توسعه لحاظ و شرایط برای رفع مشکلات تنها حوضه آبریز فلات مرکزی ایران فراهم شود.
کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز پس از مطالعه و بررسی این برنامه و صحه گذاشتن بر مفاد آن در طی نامه ای طویل به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و برشمردن مشکلات اقتصادی، معضلات زیست محیطی، حساسیت های امنیتی و خطراتی که خشکی زاینده رود برای مردم ایجاد نموده است خواستار حل مشکلات این حوضه آبریز در طراز ملی و با در نظر گرفتن حق تمام ذینفعان شدند.
خوشبختانه در روزهای اخیر نیز معاون اول رئیس جمهور در نامه ای به حمید چیت چیان وزیر نیرو، خواستار بررسی و انجام اقدامات لازم در خصوص ساماندهی حوضه ها و تالاب های کشور به خصوص ساماندهی منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده رود شده است تا پس از ماه ها تلاش اینک "نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب" منتظر اقدام جدید وزارت نیرو بماند. اقدامی که باید منتظر ماند و دید که آیا حوضه آبریز زاینده رود را مانند دریاچه ارومیه در مسیر احیا قرار می دهد و یا باز هم با مدیریت های سلیقه ای و غیر کارشناسانه زاینده رود را به مرگ نزدیک می کند.