اقتصاد بازار: رئیس مجمع نمایندگان اصفهان گفت: به وزرای اصفهانی دولت یازدهم بارها تذکر دادم که باید این حساسیت را در کابینه ایجاد شده و بدانند که بحران آبی اصفهان شدید بوده و در صورت بی توجهی، با بلند شدن گرد و غبار از بستر گاوخونی، ریزگردها حتی به تهران خواهد رسید.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار؛ نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی پیرامون عدم تخصیص ریف بودجه ملی به تونل سوم کوهرنگ در بودجه سال آینده، اظهار کرد: با وجود هزینه های بالایی که مردم اصفهان در دوران انقلاب و بعد از آن و همچنین در زمان جنگ و حتی بعد از آن پرداخت کردند متاسفانه هنوز بحران کم آبی این استان مورد توجه ویژه دولت قرار نگرفته است.
حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه در فصل زمستان نیز که باید شاهد وفور آب باشیم، بیشتر منازل اصفهان با افت فشار و یا قطعی آب مواجه هستند، تصریح کرد: با این شرایط، اوضاع آبی اصفهان در فصل تابستان سخت تر خواهد شد.
دولت هنوز به بحران آبی اصفهان پی نبرده است
وی با بیان اینکه باید حساسیت ویژه ای نسبت به ساخت سد تونل سوم کوهرنگ ایجاد شود، تصریح کرد: به وزرای اصفهانی دولت یازدهم بارها تذکر دادم که باید این حساسیت را در کابینه ایجاد کنند و بدانند که بحران آبی اصفهان شدید بوده و در صورت بی توجهی، با بلند شدن گرد و غبار از بستر گاوخونی، ریزگردها حتی به تهران خواهد رسید.
رئیس مجمع نمایندگان اصفهان با بیان این که با وجود این هشدارها تونل سوم کوهرنگ از ردیف ملی بودجه کشور در سال 96 خارج شد، تصریح کرد: ما تاکنون ده ها میلیارد تومان برای تونل سوم کوهرنگ هزینه کرده ایم اما این طرح بعد از نزدیک به دو دهه، هنوز غیرقابل استفاده است.
موسوی لارگانی افزود: امروز کشاورزان اصفهانی به نان شب محتاج بوده و جدای از آن صنایع ملی واقع در اصفهان که پول زیادی را به خزانه واریز می کنند برای ادامه حیات نیازمند آب هستند.
چرخ صنایع اصفهان با آب می چرخد
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه افزایش درآمدهای مالیاتی سال به سال از سوی دولت برای اصفهان درنظر گرفته می شود، گفت: برای پرداخت این مالیات باید چرخ صنایع اصفهان بچرخد تا آنها قادر به پرداخت باشند؛ متاسفانه برای برخی از صنایع استان بیش از هزاران میلیارد تومان هزینه شده که در صورت بی آبی تعطیلی خواهند شد.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه ما پیش تر از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار تخصیص بودجه برای تونل سوم کوهرنگ شده ایم، افزود: با وجود وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه، متاسفانه این امر تحقق نیافته و اکنون باید با بودجه استانی، طرح تونل سوم کوهرنگ پیش رود.
موسوی لارگانی افزود: اصفهان از نظر بودجه عمرانی در رتبه دوم ردیف های پرداختی اما در ردیف دریافتی در رتبه بیست و هشتم قرار دارد.
تکمیل تونل سوم کوهرنگ نیازمند 400 میلیارد تومان اعتبار
وی با بیان اینکه سد تونل سوم کوهرنگ با این بودجه استانی، نیازمند 400 میلیارد تومان اعتبار است، گفت: حداقل با هزینه های آزادسازی اراضی برای سد، 10 سال دیگر طول خواهد کشید تا این طرح تکمیل شود به این معنا که طرح تونل سوم کوهرنگ در عمل کاری بیهوده برای وضعیت آبی اصفهان بوده است.
رئیس مجمع نمایندگان اصفهان یادآور شد: متاسفانه با شروع پروژه تونل سوم کوهرنگ آب زاینده رود به یزد منتقل و اصفهان امروز با بحران مواجه شده که لازم است دولت باید در برخی از سیاست های خود تجدید نظر کند.
بوجه قطره چکانی سد بهشت آباد تنها هزینه تجهیز کارگاه می شود
موسوی لارگانی در ادامه درباره تخصیص اعتبار 3 میلیارد تومانی برای اجرای سد بهشت آباد در بودجه 96، گفت: متاسفانه اجرای سد بهشت آباد با بودجه قطره چکانی 3 میلیارد تومان که تنها هزینه تجهیز کارگاه برای پیمانکار شده و بعد از مدتی طرح تعطیل می شود، سرانجام خوبی نخواهد داشت.
وی افزود: متاسفانه در اجرای سد بهشت آباد نیز ما شاهد کوتاهی و غفلت دولت بوده و این پروژه که سال ها کارشناسی شده این گونه به تاخیر می افتد؛در صورت تداوم این شرایط، چشم انداز بهره برداری آن همانند تونل سوم کوهرنگ سال ها به تاخیر می افتد.
اصفهان ستیزی و موضع گیری نمایندگان در مجلس
رئیس مجمع نمایندگان اصفهان همچنین در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان اصفهان درباره دریافت اعتبار برای این دو طرح مهم آبرسانی در بودجه 96 چانه زنی نکردند، گفت: متاسفانه در دولت و مجلس، اصفهان را به گونه ای استان برخوردار جلوه داده اند که سال ها بودجه کشور را برده است.
موسوی لارگانی تاکید کرد: زمانی که در مجلس در خصوص شرایط اصفهان و طرح های آن صحبت می شود، اکثر نمایندگان نسبت به صحبت های نمایندگان اصفهان موضع گرفته و بارها اتفاق افتاده طرحی در کمیسیون تلفیق مشمول بودجه شده اما در صحن علنی مجلس با موضع گیری نمایندگان راه به جایی نمی برد.
وی افزود: دولت باید شرایط واقعی اصفهان را برای دیگر وزرا و حتی مجلس ترسیم کرده تا به مرور نگاه اصفهان ستیزی از بین رود.