اقتصاد بازار: امروزه در فضای اقتصادی، بسياري از شركت‌ها محصولات (کالا یا خدمات) سنتی خود را با چاشنی «تجربه» همراه می‌کنند تا آنها را بهتر به فروش برسانند. چرا که روندها نشان می‌دهد بسياري از مردم دنيا در حال حاضر بخش متنابهی از درآمد خود را به هزينه كردن براي کسب تجربه‌هاي لذت ‌بخش اختصاص می‌دهند.
براي آشنایی با اقتصاد تجربه و مزایای آن و تفاوت بين خرید تجربه و فروش خدمات می‌توان از تاكسيرانی کمک گرفت.یک راننده تاكسي شاد و سرحال اگر بخواهد به جای خدمت جابجایی مسافر و دریافت نرخ کرایه، تجربه‌ای لذت‌بخش به مشتری ارائه کرده و بهای بیشتری دریافت کند، می‌تواند نوشيدني سرو كند، راهنمای گردشگري شهری باشد و حتي ترانه‌هايي با نواي دلنشین بخواند. یا لطیفه تعریف کرده و مسافر خود را شاد کندو یا هر سرگرمی خاص دیگری كه حواس پنجگانه مسافر را تحت‌ الشعاع قرار داده و او را به وجد می‌آورد در اختیارش قرار دهد تا سفر با یک تاكسي معمولي تبديل به رويدادي خاطره‌انگيز و به يادماندني شود. بدین ترتیب راننده تاکسی، محصول اقتصادي كاملاً متفاوتي را خلق و توليد می‌کند. و به عبارتی تجربه سوار شدن در تاكسي او براي مشتريانش از سرويس جابجايي آنها ارزشمندتر می‌شود.
خدمات‌رسانی همراه با تجربه لذت‌بخش در ناوگان تاکسیرانی در کشور ما نمونه‌هایی دارد که از میان آنها می‌توان به «تاکسی کتاب» یا «تاکسی شکلاتی» یا «تاکسی سبز» که فضای اتومبیل خود را با گلوگاه های مصنوعی به محیطی دلپذیر برای مسافران تبدیل کرده، اشاره نمود که هر کدام سعی کرده‌اند با ارائه تجربه اي متفاوت و بسيار جالب بین خود و مسافران شان یک فضای عاطفی و پر از انرژی مثبت فراهم کنند. این تاكسي‌ها نوعي از جابجايي مسافر را تدارک دیده‌اند كه به سادگي صحنه‌اي براي پیدایش تجربه‌اي منحصر بفرد دارد که حتی اگر مشتری پول بیشتری هم پرداخت نکند دست کم شادمانی را به مسافر هدیه داده و تجربه‌ای به یادماندنی برایش فراهم می‌کنند.
حال به توجه به پیوستن شهر اصفهان به شبکه شهرهای خلاق و تمرکز این شهر بر روی توسعه صنعت گردشگری و به ویژه با توجه به معرفی «اقتصاد تجربه» در برنامه‌های استراتژیک کلانشهر اصفهان جا دارد با الگوبرداری از این نمونه‌ها و مطالعه بیشتر نظریه‌های اقتصاد تجربه، مدیران شرکت‌های گردشگری، شرکت‌های حمل و نقلی، رانندگان تاکسی و کلیه دست‌اندرکاران این عرصه، دست به ابتکار عمل‌ها و نوآوری‌های چشمگیری بزنند و به عنوان سفیران گردشگری در منحصر بفردسازی، هیجان‌بخشی و به‌یادماندنی‌تر کردن سفرهای شهروندان و گردشگران در سطح شهر اقدام کنند.
به نقل از ماهنامه نوسان