تمایل بسیاری از زوج‌های جوان برای برگزاری مراسم‌های عروسی آنچنانی، راه را برای تخلفات قانونی و غیرقانونی سودجویان و دلالان باز کرده است.

به معنای دیگر دست افراد به‌ویژه برای گرفتن رقم‌های نجومی از متقاضیان که تمایل دارند مراسم ازدواج‌شان آنچنانی باشد، باز شده است. یکی از راه‌های گرفتن سودهای کلان از مردم برای برگزاری مراسم آنچنانی، اجاره یک شبه خانه‌ها و تالارهای مجلل عروسی است که هم قانونی و هم غیرقانونی از مردم هزینه‌های کلان دریافت می‌شود و کسی هم پاسخگوی این وضعیت نیست. گزارش کلاهبرداری‌های مختلف در تمام کشور در این زمینه بسیار روی خط رسانه‌ها می‌رود اما با این حال جوانان همچنان مشتاق به برگزاری جشن‌های آنچنانی در تالارهای آنچنانی هستند.
براساس گزارش‌های منتشر شده از این قبیل مراسم تنها ورودیه برخی از این تالارها، باغ تالارها و به ویژه خانه‌ها و پارکینگ‌هایی که به‌طور غیرمجاز اجاره داده می‌شوند، از حداقل 3 میلیون تومان آغاز می‌شود و به 50 میلیون هم می‌رسد. یعنی برای اجاره یک روز باغ تالار یا خانه بدون هیچ وسیله و پذیرایی، باید این مبالغ را پرداخت کرد.
در این میان رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس درباره تخلفات تالارهای غیرمجاز هشدار داده و تاکید کرده از مراجعه به واحدهای غیرقانونی خودداری کنند تا در برگزاری مراسم با مشکل مواجه نشوند. خسرو ابراهیمی‌نیا با بیان اینکه فعالیت غیرقانونی در این بخش مشکل‌ساز شده، گفته است ک متخلفان و سودجویان با انتشار آگهی‌های تبلیغاتی خود در روزنامه‌های کثیرالانتشار و برخی رسانه‌های مجازی اقدام به معرفی خود کرده و مشتری‌یابی می‌کنند و این در حالیست که برای انتشار آگهی، روزنامه‌ها و رسانه‌ها باید از اتحادیه استعلام کنند.
منوهایی که جیب زوج‌های جوان را نشانه گرفته‌اند
محمد اقبالی، جامعه شناس
هزینه‌های ازدواج و برگزاری جشن عروسی یکی از اساسی‌ترین و در عین حال پراسترس‌ترین بخش‌های عروسی است که فکر همه عروس و دامادهای جوان را به خود مشغول می‌کند. همه دوست دارند که جشن عروسی خود را به بهترین نحو و بدون کم و کاست برگزار کنند و در عین حال حداکثر صرفه‌جویی را نیز در هزینه‌های جشن عروسی داشته باشند.
البته این روزها اتفاقات زیادی افتاده است تا دیگر نه خود جوانان مایل باشند زیر بار ازدواج بروند و نه خانواده‌ها تلاشی برای سروسامان دادن دختر و پسرهای‌شان داشته باشند. باید سری به دنیای عدد و رقم بزنیم تا بفهمیم شرایط امروز جامعه‌مان درباره ازدواج چگونه است. با ورق زدن گذشته‌ها مشاهده می‌کنیم که همین چند سال پیش بود که دختر و پسرهای جوان و در آستانه سن ازدواج بسیار ساده زندگی خود را آغاز می‌کردند و در بهترین حالت جشن ازدواج خود را در یک تالار پذیرایی آن هم با یک نوع غذا برگزار می‌کردند اما متاسفانه در سال‌های اخیر تغییر نوع زندگی و البته حرکت به سمت تجمل‌گرایی این مراسم را هم تحت تاثیر خود قرار داده است، به‌طوری که کم‌کم تشریفات آن هم از نوع لوکس، مجالس ساده را کنار زد و این امر به اندازه‌ای اوج گرفت که موسسات خدمات مجلس بسیاری، در گوشه و کنار شهر فعالیت‌شان را شروع کردند و هرکدام با رنگ و لعاب دادن به منوهای خود سعی داشتند مشتریان بیشتری را جذب کنند. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان منوی غذاهایی را دید که شامل غذاهای تمام کشورها اعم از اروپایی، آمریکایی، ایرانی و مدیترانه‌ای می‌شود و در کنار این تنوع غذایی منوی سالاد‌ها و دسرها نیز خودنمایی می‌کند. درنهایت همه و همه ، جیب زوج‌های جوان را نشانه گرفته‌اند. به نظر می‌رسد در مراسم اینچنینی دیگر ملاک تنها شادی و جشن برای یک پیوند نیست بلکه بیشتر خانواده‌ها قصد به رخ کشیدن توان مالی خود را به هر طریقی که شده دارند و در این میان در خانواده‌هایی که شاید چندان از نظر مالی قوی نیستند بیشترین فشار به جوانان تحمیل می‌شود. متاسفانه اکنون جوانان قبل از اینکه برای ازدواج اقدام کنند به جای فکر به آرامشی که به دنبال این وصلت ایجاد می‌شود و آنها را تشویق به ازدواج می‌کند فکر به مخارج جشن و عروسی آنها را از این کار برحذر می‌دارد و همین یکی از عواملی است که باعث می‌شود آنها تن به ازدواج ندهند. تنها خانواده‌هایی که از نظر مالی در سطح بالایی قرار دارند فرزندان‌شان در این مورد با مشکلی مواجه نمی‌شوند که تعداد آنها بسیار کم است. در زمان کنونی با توجه به گرانی‌های موجود و بالا رفتن سن ازدواج جوانان ، نخستین مسئولیت افرادی که توان دارند کمک به آسان شدن و تامین برخی از مخارج این مراسم است و در کنار آن باید خانواده‌ها برای برگزاری این مراسم با هزینه‌های کمتر با جوانان همکاری داشته باشند.
خدمات جانبی و لوکس هزینه‌ها را افزایش می‌دهد
مرتضی کریمی، مدیریت تالار پذیرایی
می‌دانید که قیمت تمام اقلام سالانه با رشد قابل‌توجهی مواجه است. به‌ویژه در یکی، دو سال اخیر که روند رشد قیمت‌ها گاه تا سه‌ برابر بوده است اما باید به این نکته تاکید کنم که با وجود تمام افزایش قیمت‌ها، نرخ‌ها در تالارهای پذیرایی از سه‌سال گذشته تاکنون خیلی هم افزایش نیافته است. معتقدیم که تالارها رسالتی دارند و آن رسالت، هموار کردن شرایط برای ازدواج جوانان است بنابراین این ویژگی سبب شده شغل تالارداری متفاوت از دیگر مشاغل باشد.
اینجا لازم است اشاره شود که یک شاخص‌هایی به‌طور کلی‌ وجود دارد که اگر آن شاخص‌ها مبنا قرار داده شود نرخ‌ها مطابق آن چیزی است که اول به مشتری اعلام می‌شود اما این قیمت‌ها می‌تواند براساس خواسته‌های مشتری و خدمات جانبی اضافه‌ای که درخواست می‌کند، تغییر کند. برخی از تالارها آیتم‌هایی را بنا به خواست متقاضیان به منوی غذا یا سایر خدمات اضافه می‌کنند که جزو خدمات جانبی و لوکس است و بر هزینه‌ها می‌افزاید. البته مواردی بوده که مشتریان از خدمات ارائه شده رضایت نداشته‌اند اما باید توجه داشت که بیشتر این تالارها که موجب نارضایتی می‌شوند از آن دسته از مجموعه‌هایی هستند که پروانه کسب ندارند و غیرمجاز فعالیت می‌کنند و زیرنظر اتحادیه فعالیت نمی‌کنند. در اتحادیه، شورای حل اختلاف و کمیته بازرسی وجود دارد و هرگونه تخلف قابل پیگیری است. تالارهای غیرمجاز این روزها رشد قارچ‌گونه دارند و اقدام به برگزاری بدون مجوز مجالس در باغ‌ها و زمین‌های اطراف پایتخت می‌کنند و هزینه‌هایی دریافت می‌کنند که برخی مواقع با شنیدن آن احساس می‌کنی قیمت‌هایی فضایی را به مشتری داده‌اند. منوهای میلیونی و ارکستر آنچنانی را وعده می‌دهند اما روز مراسم مشتریان را ناراضی نگه می‌دارند.
دریافت هزینه‌های بالا و منوهایی با رقم‌های بسیار زیاد
خسرو ابراهیمی‌نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس
هزینه‌ای که برای پذیرایی از هر ‌مهمان در تالارهای پذیرایی در نظر گرفته می‌شود از حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان شروع شده و بسته به سفارش میزبان افزایش پیدا می‌کند.
به عبارت دیگر، هزینه‌ای که برای تالارهای پذیرایی در نظر گرفته می‌شود، به برنامه‌های سفارش داده شده از سوی مهمان بستگی دارد. البته هر تالار امکانات و منوی خاص خود را نیز ممکن است داشته باشد اما برای تعیین هزینه‌ای که برای هر مهمان گرفته می‌شود، به‌طور معمول تالارها اطلاعات لازم درباره نوع غذاها و خدمات خود را به اتحادیه اعلام می‌کنند و پس از بررسی موضوع در کمیته فنی اتحادیه قیمتی برای هر تالار تعیین می‌شود. حتی در تعیین قیمت تالارهای مختلف علاوه‌بر اینکه منوی آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد، بازرسی نیز به محل فرستاده می‌شود تا از شرایط و امکانات آن تالار برای ارائه منوی یاد شده مطلع و مطمئن شود. برای هر تالار مبلغی نیز به‌عنوان ورودی در نظر گرفته می‌شود که در روزهای عادی این مبلغ ۲۰۰ هزار تومان و در روزهای تعطیل و اعیاد این رقم ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و اگر تالاری رقمی بیش از این را از مشتریان درخواست کند، تخلف صورت
گرفته است. البته اکنون بازار کار به قدری کساد است که در اکثر موارد واحدهای صنف ما ورودی را نیز از مشتریان نگرفته و به آنها تخفیف می‌دهند. بر همین اساس در مجموع شرایط صنف ما به گونه‌ای است که در سال جدید هم نمی‌توان خیلی به افزایش تعرفه‌ها فکر کرد، چراکه اکنون مدیران تالارهای پذیرایی حداقل قیمت‌ها را در نظر می‌گیرند تا بدین واسطه بتوانند مخارج جاری واحد خود را تامین کنند. اینجا لازم است به این نکته اشاره شود که پیش از آنکه بخواهید با یک تالار پذیرایی قرارداد ببندید حتما به داشتن پروانه آن واحد توجه کنید و از سوی دیگر گول کانال‌های مجازی و تبلیغات مختلفی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود را نخورید، چرا که در موارد متعدد افراد شکایت کرده‌اند که با فردی قرارداد بسته‌اند اما در روز برگزاری مراسم مشخص شده آن فرد اصلا وجود خارجی نداشته است یا گاه شکایاتی داشتیم مبنی‌بر آنکه افراد با دریافت هزینه‌های بالا و منوهایی با رقم‌های بسیار بالا و گاهی میلیونی مراسم را در یک کارخانه متروکه یا حتی گاوداری سابق برگزار می‌کنند. بر همین اساس توصیه ما به مردم این است که پیش از عقد قرارداد برای برگزاری مراسم خود حتما از وجود پروانه صنفی واحد ارائه‌دهنده خدمات مطمئن شوند.
منبع: روزنامه کسب و کار