اين‌روزها شيوع بيماري تب كريمه كنگو در سطح كشور، كسب و كار بسياري از اصناف را مختل كرده است و اين موضوع براي اولين بار نيست كه در كشور ما اتفاق مي‌افتد، به‌گونه‌اي كه در ماه‌هاي گذشته شيوع بيماري آنفولانزاي مرغي در سطح كشور باعث ترس مردم از مصرف گوشت مرغ شد و اين موضوع قيمت مرغ را در بازار به يك‌باره كاهش چشمگيري داد و باعث ضرر و زيان توليدكنندگان شد. درحال حاضر بررسی‌هاي ميداني نشان می‌دهد که قیمت گوشت قرمز در مقایسه با قبل از آغاز ماه مبارك رمضان به‌طورنسبی با روند کاهشی همراه شده است. هرساله با شروع ماه مبارك رمضان، بازار مصرف گوشت قرمز با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شود و به همین دلیل قیمت‌ها تاحدودي افزایش پيدا مي‌كند، اما امسال برخلاف سال‌هاي گذشته اخبار منتشر شده درخصوص شيوع تب کریمه کنگو، بازار گوشت قرمز را تحت تاثیر قرار داده و باعث كاهش قيمت گوشت قرمز در بازار شده است.

كاهش قيمت گوشت قرمز

يكي از فروشندگان در سطح شهر تهران درخصوص وضعيت كنوني بازار مصرف گوشت قرمز در گفت و گو با «قانون» مي‌گويد: چند وقت پيش قيمت هركيلوگرم گوشت قرمز در بازار به صورت افسار گسيخته افزايش پيدا مي‌كرد و مسئولان مرتبط براي تنظيم بازار گوشت، اقدام به واردات گوشت قرمز به كشور كردند؛ اما هيچ كدام از اين برنامه‌ها باعث كاهش قيمت گوشت قرمز در بازار نشد تا اينكه در روزهای اخیر اخباری مبنی بر وقوع تب کریمه کنگو که از طریق دام زنده به انسان منتقل می‌شود، در برخی استان‌های کشور منتشر شد و اینکه تماس مستقیم با خون دام‌ها باعث بستری شدن برخی افراد در بیمارستان‌ها شده است. این اخبار و شنیده‌ها بر بازار گوشت قرمز تاثیر گذاشته است؛ به‌گونه‌اي كه این روزها مصرف‌کنندگان سوالاتی درباره این بیماری و چگونگی انتقال آن از ما مي‌پرسند.

اين فروشنده تصريح مي‌كند: باوجود اينكه وزارت بهداشت و درمان و سایر نهادهای مربوط اعلام کرده‌اند که خطری مردم را تهدید نمی‌کند و مردم می‌توانند با آسودگي خاطر گوشت قرمز مصرف کنند، اما میزان تقاضا در ماه رمضان با افزایش همراه نشده است و در مقایسه با گوشت مرغ، مصرف گوشت قرمز پایین‌تر آمده است. قیمت‌ اقلام مختلف گوشت قرمز نسبت به قبل از آغاز ماه رمضان تغییری نکرده و حتی به‌طورنسبی کاهش نيز داشته است. هم‌اكنون قیمت گوشت مخلوط گوساله کیلویی ۳۳ هزار تومان، گوشت گوساله کیلویی ۳۸ هزار تومان، ران گوساله کیلویی ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ‌ راسته گوساله کیلویی ۴۶ هزار تومان، ‌ ماهیچه گوساله کیلویی ۴۳ هزار تومان و گوشت استیکی کیلویی ۵۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

كاهش 80 درصدي فروش جگرکی‌ها

اخبار مربوط به شيوع بيماري تب کریمه کنگو در سطح كشور، تنها بازار مصرف گوشت قرمز را تحت تاثير قرار نداده است بلكه ترس مردم از مبتلا شدن به بيماري تب کریمه كنگو، فروش جگرکی‌ها را نيز ۸۰درصد کاهش داده است كه در اين زمينه غلامحسین شیرازی، ريیس اتحادیه فروشندگان دل، جگر و قلوه، مي‌گويد: از آغاز ماه مبارک رمضان که این بیماری شیوع پیدا کرد، فروش اعضاي اتحادیه دل، جگر و قلوه نزدیک به ۸۰ درصد کاهش پيدا كرده است. برخي واحدها حتی در طول روز ۱۰ دست نيزفروش ندارند و درپايان، دخل آن‌ها روزی ۲۰۰هزارتومان است که کفاف پول کارگر را نيز نمی‌دهد. متاسفانه شیوع این بیماری و طرح شایعات در مورد آن، تاثیر مستقیمی بر فروش جگرکی‌ها گذاشته است؛ به‌گونه‌اي که درحال حاضر اعضای این اتحادیه با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند. با وجود کنترل این بیماری و اظهار نظر وزیر بهداشت، اما باز همه مردم از خرید جگر یا صرف آن در جگرکی‌ها خودداری می‌کنند. حتی به اعضای‌مان ابلاغ کردیم که سخنان وزیر بهداشت مبنی بر کنترل تب کریمه کنگو را در مغازه‌ها نصب کنند.

ترس مردم بيهوده است

شیرازی تصريح مي‌كند: ترس مردم از مصرف جگر در واحدهای صنفی دارای مجوز بیهوده است زیرا تمام مواد اولیه از کشتارگاه‌های مجاز اطراف تهران که زیر نظر دامپزشکی فعالیت می‌کنند تهیه می‌شود و با وجود 15 کشتارگاه صنعتی بزرگ، دیگر نیازی به تهیه گوشت قاچاق نیست. این وظیفه رسانه‌ها است که گفته‌هاي مسئولان را منعکس و خیال مردم را از بابت کنترل این بیماری راحت کنند. ضمن اينكه مردم باید بدانند که اگر جگر، دل و قلوه کاملا پخته شود، دیگر هیچ خطری برای مصرف‌کننده ندارد. تاکنون از هیچ نهادی اعم از سازمان نظارتی و خود مردم شکایتی مبنی بر آلوده بودن یک واحد صنفی مجاز درسطح شهر تهران به تب‌کریمه‌گنگو نداشته‌ایم و همین امر نشان می‌دهد همکاران ما نسبت به سلامتی مردم تعهد دارند.

تب كريمه كنگو چيست؟

لازم به ذكر است كه اين‌روزها ترس از مبتلا شدن به بيماري تب کریمه کنگو، شیوع بیشتری در سطح كشور دارد.اگرچه این بیماری خطرناک است اما اگر سطح آگاهی عمومی بالا رود، اين بيماري کاملا قابل پیشگیری و کنترل است. تب کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی همراه با تبی خونریزی‌دهنده است، یعنی پس از ورود ویروس آن به بدن، بسته به اینكه از چه راهي منتقل شده باشد، بین یک روز تا حداکثر دو هفته، با علايمی ناگهانی ظاهر می‌شود و بیمار را با سردرد، چشم درد، درد عضلانی و مفصلی، ترس از نور، سرخی چشم‌ها‌، صورت، گلو و تب بالا غافلگیر می‌کند و سپس به خونریزی از بخش‌های مختلف بدن و گاهی مرگ ختم مي‌شود. عامل تب کریمه‌کنگو، ویروسی است که در بدن برخی کنه‌ها زندگی می‌کندو به گفته دامپزشكان از آنجا که در پاییز، بهار و تابستان فعالیت کنه‌ها زیاد می‌شود، جمعیت ویروس نيز افزایش پیدا می‌کند و شیوع بیماری بیشتر است. تب‌کریمه کنگو، بیماری مشترک میان انسان و حیوان است، بنابراین بیماری از بدن تمام حیواناتی که بدن آن‌ها قابلیت میزبانی کنه‌های آلوده را داشته باشد، می‌تواند به انسان منتقل شود. گزش کنه آلوده یا حتی له‌کردنش، بیماری را منتقل می‌کند و علاوه بر آن، ویروس بر اثر تماس مستقیم با خون یا بافت‌های آلوده مثل دل و جگر یا ترشحات بیمار نيز جابه‌جا می‌شود و به همین علت است که در بیمارستان‌ها به پرسنل هشدار می‌دهند در برخورد با این نوع بیماران از تدابیر ویژه برای جلوگیری از انتقال بیماری به پرسنل بیمارستان و مردم استفاده کنند.

وظيفه شهرداري‌ها

هنوز در بسیاری از شهرهای کشور از کشتارگاه‌های غیرصنعتی برای ذبح دام استفاده می‌شود و این مراکز از طریق واسطه‌ها و بدون رعایت اصول بهداشتی، گوشت را به مردم می‌فروشند و ذبح دام در کشتارگاه‌های غیرصنعتی، غیربهداشتی، خطرناک و کاملا غیرقانونی است. تفاوت کشتارگاه‌های صنعتی و غیرصنعتی، این است که در انواع صنعتی، گوشت مرحله «پیش سرد» را می‌گذراند و اگر آلوده به ویروس باشد، ویروس در آن می‌میرد، چون نمی‌تواند در دمای صفر تا چهار درجه دوام بیاورد، اما در کشتارگاه‌های غیرصنعتی این مرحله وجود ندارد و علاوه بر آن کارکنان کشتارگاه‌های غیرصنعتی از تجهیزات لازم برای جلوگیری از انتقال بیماری استفاده نمی‌کنند و احتمال آلوده شدن‌شان به ویروس بالاست. به گفته سید اصغر برایی‌نژاد، مدیرکل دامپزشکی استان تهران،خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری تب‌کریمه کنگو در استان تهران مشاهده نشده است و در ماه مبارک رمضان، 50 گروه نظارت در سطح استان تهران از مراکز عرضه مجاز و غیرمجاز دام نظارت می‌کنند و با واحدهایی که شرایط بهداشتی را رعایت نکنند، برخورد صورت می‌گیرد. مردم در صورت مشاهده موارد غیر بهداشتی دام و طیور با سامانه 1512 تماس بگیرند و موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود. برابر ماده 55 قانون شهرداری‌ها، جمع‌آوری مراکز غیرمجاز دام برعهده شهرداری‌هاست و در این راستا چهار نقطه در مناطق 1، 4، 15 و 18 تهران برای ذبح بهداشتی دام و با نظارت دامپزشک پیش‌بینی شده است.

راه‌هاي پيشگيري

به مردم توصیه می‌شود گوشت و فرآورده‌های دامی را از مراکز مجاز زیر پوشش سازمان دامپزشکی تهیه کنند که در این مراکز گوشت پس از ذبح دام در مدت 24 ساعت در سردخانه نگهداری می‌شود که باعث از بین رفتن ویروس احتمالی می‌شود. همچنين مردم، جگر گوسفند را حتی‌الامکان به صورت پخته مصرف کنند و از خوردن جگر خام و نیم پخته خودداری كنند. مصرف‌كنندگان، گوشت تازه را با دستکش پلاستیکی لمس کنند و پیش از خردکردن، دست‌کم 24 ساعت در دمای صفر تا چهاردرجه سانتي‌گراد نگه دارند تا ویروس در آن کشته شود. ویروس تب کریمه کنگو همچنین با پخت و پز نيز از بین می‌رود. نکته دیگری که احتمال دارد برخی مردم از آن بی‌خبر باشند، خطر آلوده بودن شیرهای فله‌ای و غیراستاندارد به ویروس است و به همین دلیل مردم این نوع محصولات را نخرند و اگر ناچار شدند از این نوع محصولات استفاده کنند، آن‌ها را به مدت 10 تا 20 دقیقه بجوشانند.

منبع: شهروند