معاون مدیرامورسرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان گفت: اصفهان به لحاظ ذاتی جذابیت خاصی دارد و همین موضوع باعث شده هر زمان كه كوچک‌ترین فضایی باز شده است، شاهد موجی از استقبال از سوی سرمایه گذاران باشیم. به گفته علیرضا برهانی‌پور، روند جذب سرمایه گذار و انعقاد قراردادهای مشاركتی با سرمایه‌گذاران در شهرداری اصفهان، یک روند جاری و مستمر بوده و مقطعی نیست؛ به گونه‌ای كه هرروزه فراخوان‌هایی برای اجرای پروژه‌های مشاركتی از طریق رسانه‌ها اعلام می شود و بعد از جذب سرمایه‌گذار و طی مراحل قانونی، تبدیل به قرارداد می‌شود.
برهانی پور، تأکید کرد: باید با همراهی دستگاه‌های اجرایی استان، شرایطی ایجاد كنیم كه سرمایه‌گذاران جذب اصفهان شوند و از برند اصفهان برای جذب سرمایه استفاده كنیم. معاون مدیریت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان با اشاره به اینكه با توجه به شرایط خاص سه ماه اول سال از یک سو و فضای انتخاباتی حاكم بر كشور از سوی دیگر، شرایط جذب سرمایه گذاری آن گونه كه باید مطلوب نبود، گفت: با این حال هر چه جلوتر می رویم شرایط بهتر می شود و در حال حاضر چند پروژه سرمایه گذاری چشمگیر در دستور كار قرار گرفته و در حال انعقاد قرارداد است. وی افزود: انتظار داریم در پایان شش ماهه اول سال عملكرد قابل قبول و مناسبی در حوزه سرمایه گذاری ارائه كنیم. برهانی پور با بیان این مطلب كه پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه های مختلف از جمله گردشگری، مجموعه‌های چندمنظوره تجاری خدماتی، خدمات شهری، ساماندهی مشاغل، ‌ساماندهی تبلیغات شهری و‌... است تصریح كرد: در واقع سبد متنوعی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در همه حوزه ها وجود دارد كه همگی در راستای توسعه شهر و ساماندهی معضلات در دستور كار قرار گرفته است.
وی در پاسخ به این پرسش كه تغییرات پیش آمده در تركیب شورای شهر تا چه اندازه در اعتماد سرمایه گذاران به ادامه مشاركت با شهرداری تأثیر خواهد گذاشت و آیا روند جذب سرمایه كه از سال گذشته رو به رشد بوده است ادامه خواهد یافت، خاطرنشان كرد: این موضوع بستگی به سیاست‌های شورا و شهردار جدید دارد؛ البته رغبت جدی برای توجه به حوزه سرمایه‌گذاری وجود دارد و راهكارهای جدی كه برای برون رفت از ركود حاكم بر شهرها و كلانشهرها دیده شده است، سرمایه‌گذاری نقش مهمی دارد. برهانی‌پور افزود: خوشبختانه بعد از حضور دكتر جمالی نژاد در دور جدید و نگاه ویژه ای كه به مقوله سرمایه‌گذاری داشت، شاهد شكوفایی در حوزه سرمایه‌گذاری، به خصوص در سال 95 بودیم؛ از این رو هر شهردار و شورای شهر جدیدی كه بر سر كار باشد، نمی تواند این حوزه را فراموش كند؛ چرا كه در شرایط فعلی یكی از راهكارهای برون رفت از ركود، جذب سرمایه‌گذاری و مشاركت بخش خصوصی است.

برخورد مدیران، علت سرمایه‌گریزی
معاون مدیرامورسرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان با اشاره به اینكه این حرف درستی است كه اصفهان سرمایه‌گریز شده است، تصریح كرد: نه تنها از سایر شهرها نمی توانیم سرمایه گذار جذب كنیم، بلكه سرمایه‌گذاران اصفهانی هم به نقاط دیگر می روند و متأسفانه این واقعیتی است كه با آن مواجه هستیم. وی در تشریح علت این پدیده گفت: علت عمده این مسئله، به نوع فضای ساختار اداری و برخورد مدیران با حوزه سرمایه‌گذاری و فضای ناامنی كه به لحاظ اقتصادی ایجاد می شود، برمی‌گردد. برای نمونه، برخوردهای مالیاتی باعث شده است بسیاری از شركت ها حتی دفتر خود را از اصفهان به تهران یا مناطق آزاد ببرند و با وجود اینكه قوانین مالیاتی در تمام كشور یكسان است؛ اما نوع برخورد با این قانون از سوی مدیران در اصفهان فرق دارد. مسائل مربوط به دارایی و اداره كار و‌... نیز از جمله این برخوردهاست.

معاونت سرمایه‌گذاری در ساختار جدید
اهمیت جذب سرمایه‌گذاری و مشاركت بخش خصوصی در اداره شهرها به حدی بوده است كه در ساختار جدید شهرداری ها، این نهاد موظف به ایجاد سازمان سرمایه‌گذاری و مشاركت شده است. برهانی پور در این رابطه گفت: حتی در ساختار جدید شهرداری‌ها كه در بسیاری از موارد سازمان‌ها حذف شده اند، یكی از معدود مواردی كه اضافه شده، سازمان سرمایه‌گذاری و مشاركت‌هاست كه كلانشهرها موظف به ایجاد آن هستند. وی افزود: برخی از شهرها پیش از این سازمان سرمایه‌گذاری را ایجاد كرده بودند و در اصفهان نیز این موضوع تحت‌ عنوان مدیریت امور سرمایه‌گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان فعال است. وی ادامه داد: در واقع این سیاست نشان می دهد حتی خود دولت و وزارت كشور به اهمیت این موضوع پی برده اند كه شهرداری می تواند و باید بستر مناسبی برای جذب سرمایه و سرمایه گذار باشد.
بدن تردید، جذب سرمایه‌گذار در حوزه های مختلف همواره عاملی برجسته برای تداوم رشد اقتصادی هر شهر به شمار می رود. در این میان شهرداری‌ها، یکی از نهادهای عمومی با توان مالی بالا و ظرفیت های متعدد هستند که قادرند با بهره‌گیری از تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن شهر، ظرف توسعه اقتصادی و شهری را انباشته ساخته و مسیر پیشبرد اهداف کلان شهر را هموار کنند. مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه های شهرداری صرف نظر از جنبه افتصادی آن، از نقطه نظر سرمایه‌های فکری و معنوی تأثیرماندگار و تحولی پویا برای شهر به ارمغان دارد و تنها راه برون رفت از مشکلات و معضلات شهر، مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.