طی ماه های گذشته استاندار اصفهان بارها درباره موضوعات مختلف اولتیماتوم داد اما این بار نوبت به کاهش نرخ بیکاری رسیده است.
استاندار اصفهان نخستین بار به بانک های اصفهان برای تأمین سرمایه در گردش بخش خصوصی استان به منظور افزایش اشتغال، سپس برای بهبود وضعیت صادرات صنایع دستی و این بار برای اشتغال اولتیماتوم داده است. این اولتیماتوم ها نشان می دهد که استاندار نگران وضعیت اشتغال استانی که بیشترین میزان واحدهای صنعتی را پس از تهران دارد اما نرخ بیکاری آن ۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری می باشد، است.

رسول زرگرپور به دستگاه های مسئول فقط یک هفته مهلت داده تا نظرات خود را درباره «طرح تکافو» برای جمع بندی نهایی مطرح کنند.

وی با اشاره به «طرح تکاپو»، می گوید: این طرح باهدف ارتقای سطح رونق اقتصادی در جوامع هدف، توسعه اشتغال پایدار در رسته کسب وکاری منتخب در سطح استان ها، توسعه واحدهای کسب وکار، بهبود معیشت نیروی کار در کسب وکارهای منتخب و طراحی سیاست های اشتغال در سطح منطقه ای و ملی در دستور کار قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه طرح توسعه کسب وکار و اشتغال پایدار (تکاپو) بیشتر به اشتغال های خُرد و کارگاه های کوچک می پردازد، ادامه می دهد: ۱۲ رسته برتر استان بر اساس روش ترکیبی در طرح تکاپو توسط اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارائه شده است.

استاندار اصفهان یادآور می شود: طرح تکاپو که به صورت سه تا چهارساله طراحی شده است، در حال حاضر به مزیت های فعلی استان می پردازد و در آینده بخشی از مشکلات اشتغال استان را حل خواهدکرد.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان اصفهان در سال گذشته با ۱۴.۶ درصد، ۲ درصد بالاتر از نرخ ۱۲.۴ درصدی بیکاری در کشور بوده است، تاکید می کند: همه دستگاه های اجرایی باید آمار سالانه مرکز آمار را مبنای برنامه ریزی های خود قرار دهند.

زرگرپور به تسهیلات ابلاغی کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی از محل بند «د» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۶ اشاره و تصریح می کند: برای این دو مرکز در مجموع ۲۲۵ میلیارد تومان اعتبار به منظور ارائه تسهیلات به متقاضیان پیش بینی شده که با این تسهیلات حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد خواهد شد.

وی این نوید را هم داد که میزان ۱۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد اشتغال در بخش های مختلف ازجمله صنعت، اشتغال خانگی، شرکت های دانش بنیان و بخش کشاورزی به استان ابلاغ شده است.
اجرای طرح مهارت آموزی ناجی مشکلات اشتغال

هم اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط این استان به دلیل وضعیت نقدینگی و تورم با رکود و نداشتن بازار فروش مواجه‌ شده اند.

بنابر اعلام اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان، در حال حاضر تعداد ۷۷ شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از ۱۰۱ هزار ناحیه صنعتی، صنفی و تولیدی در استان اصفهان وجود دارد اما ۳۰ درصد از واحدهای تولیدی استان اصفهان راکد هستند.

در این شرایط استاندار اصفهان ضرب الاجل خود برای کاهش نرخ بیکاری را در حالی مطرح می کند که خودش هم معتقد است طرح مهارت آموزی می تواند بخشی از مشکلات اشتغال را در این استان رفع کند.

وی تاکید می کند: طرح های ملی مهارت آموزی در محیط کار واقعی و کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی می تواند در برطرف کردن مشکل اشتغال اصفهان مؤثر باشد.

زرگرپور با اشاره به اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، ادامه می دهد: در این طرح به کار آموزان در محیط واقعی کار، آموزش های مرتبط شغلی ارائه می شود؛ البته این طرح درگذشته نیز به نام «طرح استادشاگردی» به اجرا در می آمد که با اصلاحاتی در طرح جدید به نام «طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی» اجرا می شود.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه این طرح برای محدوده سنی ۱۵ سال به بالا اجرا می شود، افزود: برای افرادی که به نحوی از تحصیل بازمانده اند زمینه ای فراهم می شود که با سیستم استادشاگردی آماده برای ورود به بازار کار شوند و آموزش دهندگان نیز ملزم به به کارگیری آن ها نیستند.

وی تصریح می کند: این طرح نه تنها در حوزه آموزشی بلکه در بخش اشتغال نیز می تواند به نحوی ورود پیدا کند. زرگرپور بابیان اینکه نظرات مختلفی برای اجرای این طرح وجود دارد و با اجرای این طرح به مرور مشکلات برطرف و طرح کامل تر خواهد شد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی متناسب با مسائل اشتغال و آموزش های فنی و حرفه ای استان است، اظهارمی کند: در این راستا می توان از تجربیات کشورهای مختلف در این زمینه استفاده کرد و آن را با بهترین شکل به اجرا درآورد.

وی در ادامه به «طرح ملی کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی» اشاره و تاکید می کند: این طرح هنوز ابلاغ نشده است و به همین دلیل فرصت برای ارائه نظرات و پیشنهاد ها به سازمان فنی و حرفه ای وجود دارد.

زرگرپور خاطرنشان می کند: به نظر می رسد که هر دو طرح یاد شده ازجمله طرح هایی هستند که می تواند بخشی از مسائل و معضلات بخش اشتغال استان را مرتفع کند.