فرایند انتخاب شهردار اصفهان به پایان رسید. خیلی‌ها از شفاف نبودن این فرایند نسبت به فرایندهای مشابه در تهران و مشهد گله داشتند اما اتفاقی که در اصفهان افتاد نسبت به دوره‌های قبلی انتخاب شهردار یک جهش اساسی در نقش‌آفرینی مستقیم‌تر مردم بود. عواملی که منجر به این جهش شدند به قرار زیر می‌باشند:
- بیان دیدگاه‌های گزینه‌های شهرداری برای شهروندان از طریق یادداشت، مصاحبه، فیلم و ...
- بیانیه‌های گروه‌های مختلف اساتید، دانش‌آموختگان و متخصصان در حمایت از گزینه‌ها
- کلیپ‌های مختلفی که با موضوع انتخاب شهردار ساخته‌شد
- بحث‌های فراوانی که پیرامون گزینه‌های شهرداری در محافل گوناگون به خصوص فضای مجازی برپا بود
- نظرسنجی‌هایی که در ارتباط با گزینه‌های شهرداری صورت گرفت
- سخنرانی‌های گزینه‌های شهرداری در طی فرایند انتخاب شهردار
- کمپین‌های متعدد له یا علیه گزینه‌ها
- و توجه بیشتر نخبگان و مردم به برنامه‌های ارایه‌شده توسط گزینه‌ها
بیشتر این اقدامات که توسط اطرافیان گزینه‌ها صورت می‌پذیرفت با اقبال و نیز همراهی شهروندان همراه شد و در کل منجر به افزایش حساسیت افکار عمومی به موضوع انتخاب شهردار شد. به بیان دیگر، مردم بسیار بیشتر از گذشته سعی بر القاء نظر خود به منتخبینشان در شورا داشتند و تمایل شهروندان برای گذار از دموکراسی نمایندگی به دموکراسی مشارکتی را شاهد بودیم. اینکه این تلاش‌های مردمی چقدر بر نظر اعضای شورای شهر موثر بود به‌راحتی قابل سنجش نیست اما اتفاقاتی که رخ داد می‌تواند زمینه‌ساز تاثیرگذاری بیشتر مردم بر انتخاب شهردار در دوره‌های بعد باشد. شاید در آ‌ینده نزدیک چندان به صلاح نباشد که مردم بتوانند شهردار را مستقیم انتخاب کنند اما اینکه نامزدهای شورای شهر در دوره‌های بعدی انتخابات، شهردار موردنظر خود را در ایام انتخابات معرفی کنند محتمل است.
بی‌شک، همه آنچه در ارتباط به انتخاب شهردار رخ داد و رخ خواهد داد مرهون شبکه‌های اجتماعیِ بر بستر تلفن همراه و به خصوص تلگرام است. شهروندان هر روز بیش از گذشته به این باور می‌رسند که «قدرت در دستان آنهاست» و روزی خواهد رسید که برخی امور شهر همچون زمان یونان باستان با نظر مستقیم مردم تصمیم‌گیری شود. این مردمی‌ترشدن تصمیم‌گیری‌ها را باید به فال نیک گرفت.