عنوان "ابرپروژه های تخت جمشیدی" ، لفظی است که استاندار اصفهان بارها برای پروژه های بزرگ اصفهان به زبان آورده است؛ پروژه هایی که در ابتدا، اصفهان را پیشگام استان های بزرگ کشور می کند اما در ادامه راه با طولانی شدن روند اجرا، سازه و اسکلت آن، ستون های تخت جمشید را به ذهن می آورد. یکی از این طرح ها، پروژه ساخت هتل هما در اصفهان است. هرچند مصوبه تأسیس هتل همای اصفهان و مشهد با هم به تصویب رسید؛ اما هتل همای مشهد در سال 76 بهره برداری شد؛ این در حالیست که این پروژه در اصفهان هنوز بر سر زمین خود دچار مشکلات عدیده ای است و به دلایل مدیریتی، همچنان راکد مانده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان به نقل از "دکتر ابراهیم بای سلامی" عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، می گوید که اگر مشکلات زمین این هتل در اصفهان به نتیجه نرسد، اعتبار آن را که حدود 80 میلیارد تومان است به همدان منتقل خواهیم کرد و تا سال آینده هتل را به جایی خواهیم رساند. نعمت الله اکبری تأکید می کند: در جلسه ای به برخی از مدیران استان اعلام کردم که تا شما مدیران اصفهان هستید، این استان به جایی نخواهد رسید.

طرح شکایت
به گفته برخی از فعالان محیط زیست اصفهان، در سال 72 و مطابق با ضوابط طرح تفضیلی اول، هرگونه ساخت و ساز در کوه صفه ممنوع شد. با این وجود در سال 73 و در زمان جهانگیری استاندار وقت، زمینی در منطقه کوه صفه برای ساخت هتل هما واگذار شد. موضوعی که اکنون به طرح شکایت دوستداران محیط زیست اصفهان تبدیل شده تا جایی که کار به دادستانی، دادگستری و سازمان بازرسی کشور نیز کشیده شده است و امروز پروژه ساخت هتل هما در کوه صفه به یکی از طرح های مبهم و حاشیه دار اصفهان تبدیل گردیده است!
سال گذشته در پی نامه شهروندان به رئیس سازمان محیط زیست و هماهنگی با دفتر بازرسی آن سازمان، معصومه ابتکار اعلام کرد که تذکرهای لازم را به مسئولان اصفهان داده و خبرهای خوبی از آینده کوه صفه در راه است. هرچند این سازمان به دلیل ضعف مفاد قانونی امکان دخالت حقوقی در مناطق شهری را ندارد، ولی با پیگیری های انجام شده توسط رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، نمایندگان اصفهان و مدیرکل محیط زیست استان و ایجاد حساسیت برای رؤسای دادگستری، دادستان و اداره کل بازرسی استان، و با رویکرد مثبت و تعامل شهردار فعلی، به نظر می رسد بسیاری از پروژه های آتی در منطقه از جمله ساخت هتل هما متوقف یا منتفی شده اند.
مدیرکل محیط زیست اصفهان اسفند سال 95 نیز پیرامون این موضوع، عنوان کرد: دوستداران محیط زیست در این استان نسبت به فعالیت‌های انجام شده در کوهستان صفه محق هستند؛ زیرا اگر فعالیت‌های عمرانی در این منطقه مدیریت نشود کوه صفه از یک محیط طبیعی به یک اکوسیستم شهری تبدیل می‌شود. از این رو فعالان محیط زیست قصد دارند با ایجاد آگاهی‌های لازم و حساسیت به‌جا، منظر طبیعی این کوهستان را حفظ کنند. حمید ظهرابی افزود: شهرداری در این منطقه در حال پیگیری مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است؛ با این حال از ابتدای کار و در ادامه با درخواست‌های زیادی که از سوی فعالان محیط زیست مطرح شد، برنامه‌های انجام شده را مجددا بررسی و تذکرهای لازم را به شهرداری اصفهان داده‌ایم. وی از مکاتبات لازم با شهرداری اصفهان خبر داد و عنوان کرد: در این نامه‌ها ما تأکید کرده‌ایم از روند انجام کار تا به امروز راضی نیستیم. وی گفت: بسیاری از نگرانی‌هایی که دوستداران طبیعت درباره تغییر منظر کوهستان صفه دارند به ساخت این هتل بازمی‌گردد. براساس مصوبه این کارگروه و با گزارشی که از سوی سازمان محیط زیست و بررسی‌های دستگاه‌های نظارتی ارائه شد، ساخت این هتل متوقف شده است.

توقف پروژه؛ شایعه یا واقعیت
ظهرابی با اشاره به اینکه موضوع با رئیس دادگستری اصفهان مطرح و ساخت هتل هما فعلاً متوقف شده است، افزود: از شهرداری خواسته‌ایم تا برنامه‌های خود را با جزئیات کامل در کارگروه زیربنایی استان گزارش دهد تا با ارزیابی و بررسی مجدد، آنچه مورد توافق است به انجام برساند.
اما فعالان زیست محیطی اصفهان نیز بیکار نیستند؛ رعنایی یکی از آن هاست. او به نوسان، می گوید: دستور توقف طرح ساخت هتل هما حدود دو ماه قبل از نوروز، از سوی دادگستری اصفهان گرفته شده و پروژه معلق است، و پرونده آن به اداره کل بازرسی ارجاع شده است.
از نزدیکان جمالی نژاد، شهردار اصفهان نیز خبر می رسد که در حال حاضر ساخت پروژه هتل هما در منطقه کوه صفه متوقف شده است؛ این درحالیست که مدیرعامل گروه هتل های هما در کشور، پیرامون صحبت های اخیر مبنی بر توقف پروژه ساخت هتل هما در اصفهان به نوسان، گفت: ساخت هتل هما در اصفهان، درگیر یک سری عوامل همچون تغییر طرح و اشکالاتی در مباحث شهری شده که باید از مرجع شهرداری مرتفع شود. امیر اصلان زاده با تأکید بر اینکه توقف پروژه ساخت هتل هما شایعه ای بیش نیست، دلیل کُندی و زمانبر بودن اجرای آن را مرتبط به رویه ها و سیستم های دولتی دانست. به گفته اصلان زاده، پروژه ساخت هتل هما سرمایه بزرگی معادل 400 تا 500 میلیارد تومان نیاز دارد و چنین طرح هایی به ناچار زمانی مجبور به تعدیل می شوند که با کُندی روبرو گردند. وی اما تأکید کرد: ساخت پروژه هتل هما در اصفهان به هیچ وجه تعطیل نشده است.

گزارش های اشتباه
یک ماه پیش، استانداراصفهان در نشستی با ربیعی، وزیر تعاون و نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، تأکید کرد که احداث هتل بزرگ هما از جمله پروژه هایی است که باید در اولویت قرار گیرد. زرگرپور با بیان اینکه کلنگ احداث هتل هما به زمین زده شده است، افزود: پس از کلنگ زنی، دو بار نقشه ساخت آن اصلاح و در کمیسیون ماده پنج حل و فصل شد که این موضوع از مهم ترین دلایل طولانی شدن این پروژه است. وی با بیان اینکه باید مجوز ایجاد هتل از شورای حفاظت از بیت المال اخذ شود، اضافه کرد: مسائل فنی و دریافت پروانه عملی شده و پیگیری لازم برای اجرایی شدن در دستور کار قرار دارد.
شنیدن سخنان سیدکریم داودی، درباره پروژه هتل هما نیز جذابیت خود را دارد؛ عضو شورای دوره چهارم شهر اصفهان، تأکید دارد که براي ساخت هتل هما ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه آورده شده بود، اما دستور توقف ساخت این هتل را دادند؛ وی افزود: به استاندار و دادستان گزارش‌های اشتباه در خصوص این پروژه داده‌اند. رعنایی از فعالان محیط زیست اصفهان در واکنش به صحبت های این عضو شورای شهر، اعلام کرد که ای کاش آقای داودی منظور خود را از ارائه گزارش غلط، واضح تر عنوان می کرد. وی ادامه داد: مطابق ضوابط شهرسازی هرگونه ساخت و ساز در منطقه صفه، ممنوع است. همچنین طبق نظر کارشناسان، این هتل موجب شلوغی و ازدیاد تردد و آلودگی و تخریب منظره، آن هم وسط تفرجگاه طبیعی شهروندان خواهد شد. همچنین کوه صفه عرصه‌ شاه دژ (یکی از بزرگترین دژهای کوهستانی کشور) است و هر اقدام عمرانی در آن عرصه، باید با موافقت سازمان میراث‌فرهنگی باشد. رعنایی تأکید دارد که پروژه هتل هما یکی از دغدغه های اصلی آقای غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز هست و حتی این مقام مسئول مخالف اجرای آن است.

شهر نیازمند هتل
علی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز پیرامون ساخت هتل هما در اصفهان، به نوسان، گفت: موضوع حفظ محیط زیست یکی از مباحثی است که نباید نادیده گرفته شود. وی با مخالفت نسبت به اجرای فاز دوم پروژه تله کابین در کوه صفه، افزود: قطعاً باید شاه دژ حفظ شود، اما طرح ساخت هتل هما، قرار است در داخل زمین اجرایی شود و تنها 2 طبقه آن بیرون از سطح زمین خواهد بود.
به گفته عابدی، هم اکنون مطالعات و کارشناسی های لازم پیرامون طرح ساخت هتل هما انجام و موافقت های لازم اخذ شده است. وی تأکید کرد: اصفهان یک شهر توریستی است و نیازمند ساخت هتل است. بنابراین باید جمیع جهات در نظر گرفته شود. این نماینده مردم اصفهان در مجلس، پیرامون ادعای برخی از دوستداران محیط زیست نسبت به تغییر نقشه و طرح هتل هما در منطقه صفه، گفت: در وهله ای از زمان، تعداد طبقات هتل افزایش یافت چرا که سرمایه گذار این طرح از نظر اقتصادی به دنبال منافع بیشتری بود که خوشبختانه با خواسته افزایش مساحت هتل هما، مخالفت شد؛ از طرفی مدیرکل راه و شهرسازی نیز مخالف این خواسته بود.
از سوی دیگر یک منبع آگاه در اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان به نقل از حجت الله غلامی به خبرنگار نوسان، گفت: مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان هیچ مخالفتی با اجرای طرح هتل هما ندارد و از این طرح حمایت نیز می کند؛ البته معتقد است که با اجرای طرح عمرانی در این منطقه، نباید چشم انداز صفه را از بین ببریم. وی تأکید دارد: غلامی معتقد است که ساختمان هتل هما باید در بدنه کوه قرار گیرد و همانند برج بلند نشود. وی اضافه کرد: پروژه هایی همچون هتل هما و تله کابین نباید نما و منظر اصلی کوه صفه را از بین ببرند.

دکتر عبدالحسین ساسان معتقد است که بارگذاری بیش از اندازه بر زاینده رود باعث خشکی امروز این رودخانه شده است. اقتصاددان اصفهانی معتقد است که اگر میلیون ها مترمکعب به ظرفیت آبی زاینده رود افزوده شود با فرض روند بارگذاری فعلی، بازهم این رودخانه سرانجامی جز خشکی نخواهد داشت. به نظر می رسد کوه صفه نیز امروز در مسیر زاینده رود به بیماری " بارگذاری بیش از حد توان" مبتلا شده است. اما آیا پزشکان معالج قادر به تشخیص به موقع این بیماری خواهند بود؟ آیا گردشگری اصفهان در مسیر رونق اقتصادی، محورهای توسعه پایدار را در نظر خواهد گرفت؟ ظاهراً چنین است که این پروژه در عین تسریع در اجرا نیازمند بررسی های بیشتر باشد.

ماهنامه نوسان/ ریحانه سجادی