معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: اصفهان مهم‌ترین قطب صنایع دستی کشور است و ما نمی‌توانیم نمایشگاهِ بدون اصفهان را تصور کنیم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به حضور اصفهان بعنوان شهر جهانی صنایع دستی در این نمایشگاه، به تأثیر اصفهان بر نمایشگاه و همچنین تأثیر نمایشگاه بر اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: تأثیر اصفهان بر نمایشگاه به این جهت است که اصفهان مهم‌ترین قطب صنایع دستی کشور است و بدون شک اگر اصفهان نباشد این نمایشگاه ناقص می‌شود و بسیاری از زیبایی ها و برندها و خیلی از مباحث تجاری به‌صورت ناقص ارائه خواهد شد و ما هیچ‌موقع تصور نکردیم که نمایشگاهی برگزار کنیم که در سطح ملّی و بین المللی نیز باشد اما اصفهان در آن حضور نداشته باشد، درواقع ما نمی‌توانیم نمایشگاهِ بدون اصفهان را تصور کنیم چراکه ایران با چند کانون شناخته شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اصفهان است بنابراین نمایشگاه بدون اصفهان ناقص است.

نمایشگاه صنایع دستی و اصفهان مکمل یکدیگر هستند

بهمن نامورمطلق اصفهان بدون نمایشگاه را نیز ناقص دانست و گفت: اصفهانی که دیده نشود و در بزرگ‌ترین نمایشگاه حضور پیدا نکند توانایی و رقابتش را از دست می‌دهد و کم‌کم دیگران جایش را می‌گیرند و اندک‌اندک از حیث قدرت مالی، گفتمانی و فرهنگسازی، نقش خود را از دست خواهد داد، بنابراین نمایشگاه و اصفهان مکمل یکدیگر هستند و هرکدام نباشد دیگری ناقص خواهد شد.

وی گفت: همواره اصفهان بخش مهمی از اقتصاد نمایشگاه صنایع دستی است، یعنی اگر ما می گوییم اقتصاد نمایشگاه و تجارت و فروش رو به رشد است، به این دلیل است که یک پایۀ فروش در این نمایشگاه بر عهدۀ اصفهان است و ازسویی دیگر اگر اصفهان در نمایشگاه حضور نداشته باشد اصفهان نیز ازنظر اقتصادی ضرر می‌بیند چراکه ما یک ترنوال مالی داریم که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از فروش کشورمان در نمایشگاه‌ها است و اگر اصفهان نباشد یعنی ۱۰ تا ۱۵ درصد ترنوال مالی‌اش را از دستی می دهد، بنابراین اصفهان نیز ازنظر گفتمان‌سازی، فرهنگسازی، برندسازی و تجاری سازی، به نمایشگاه نیاز دارد.

حسین علاقمندان در رأس پیشکسوتان نمایشگاه بیست و هشتم

نامورمطلق با تأکید بر اینکه در بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی مانند هر نمایشگاه دیگری در این حوزه، پیشکسوتان نیز مورد توجه ویژه قرار خواهند داشت، به حسین علاقمندان اشاره و تصریح کرد: خود بخود اگر چیزی با عنوان میراث هنری یا صنایع دستی برایمان به یادگار باقی مانده است به دلیل جهد و تلاش و اراده و عشقی بوده که پیشکسوتان به خرج داده اند و یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین پیشکسوتانِ ما، مطمئناً و بی‌شک مرحوم حسین علاقمندان است. من به ایشان خیلی ارادات داشتم و بارها و بارها به دیدارشان رفتم و با ایشان ملاقات داشتم. هم وجه انسانی و صفای باطنی و عرفانی‌شان را بسیار دوست داشتم و هم اینکه کار بسیار زیبا، دقیق و ظریف ایشان بر روی نقره و فلز کار هر کسی نیست و شاگردان خوبی نیز تربیت کرد و صفا و معرفت در آثارش دیده می‌شود.

او ادامه داد: به همین جهت ما وظیفه داریم هرکجا که کار بزرگی درحال انجام است از این پیشکسوتان یادی کنیم و با یاد آنها خودِ هنر را تجلیل کنیم، با یاد آنها گذشتۀ هنر را تجلیل کنیم، آیندۀ هنر را تجلیل کنیم و جوانان را تشویق و دلگرم کنیم که بالاخره زحماتی که کشیده می‌شود روزی به نقطه ای می‌رسد که فراموش‌ نشدنی خواهند شد، به همین جهت در قسمتی از این نمایشگاه از پیشکسوتان یاد می‌کنیم که در رأس آنها، بخصوص امسال مرحوم علاقمندان بود که از ایشان یاد و ذکر کنیم و امیدوارم همیشه یاد و ذکرشان باقی بماند.

رسانه ها هنرمندان صنایع دستی را فراموش نکنند

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با ابراز گله‌مندی از اینکه برخی رسانه ها ازجمله رسانۀ ملی نسبت به پوشش خبری آئین افتتاح بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی کم‌توجهی کرد، ادامه داد: من انتظار داشتم رسانۀ ملی آئین افتتاحیه نمایشگاه ملی صنایع دستی را پوشش بیشتری می‌داد، برای اینکه ما در صنایع دستی با اصرار بسیاری مواجهیم؛ انتظار ما از رسانۀ ملی این است که این قشر زحمتکش را که افتخار می‌آفرینند و بیش از ۳۰۰ رشته هنری را صیانت می‌کنند فراموش نکنند.

او افزود: این افراد جزو آن دسته از کسانی نیستند که بتوانند پول تبلیغات شهری بدهند و چون یک عده به لحاظ مالی توانایی‌اش را ندارند نباید توسط رسانۀ ملی مورد بی‌توجهی قرار بگیرند و رشته‌های دیگر مانند صنایع سنگین چون توانایی پرداخت مبالغ زیادی را دارد تبلیغات نیز روی آنها بیشتر شود. این انصاف نیست و امیدوارم در فرصت باقی مانده، نمایشگاه ملی صنایع دستی مورد توجه بیشتری ازسوی رسانه ها و به‌ویژه رسانه ملی قرار بگیرد و مردم استقبال کنند و دل هنرمندانمان شاد شود.

گفتنی است بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی یکم تا هفتم شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود و علاقمندان می توانند همه روزه ساعت ۱۰ تا ۱۸ از این نمایشگاه بازدید کنند.