بیش از 3 روز از زلزله مرگبار استان کرمانشاه می‌گذرد، زلزله‌ای که تکان‌هایش لرزه بر اندام خانه‌های شهری و روستایی این استان انداخت و سقف‌های فراوانی را بر سر مردمان این شهر آوار کرد. خانه‌هایی که بسیاری از آنها حاصل دسترنج تمام عمر صاحبانش بود و یک‌شبه ریخت و به هوا رفت. اما خانه‌های عادی شهری و روستایی
تنها خانه‌هایی نبودند که در جریان زلزله تخریب شدند. در جریان آواری که یکشنبه شب بر سر کرمانشاهی‌ها هوار شد واحدهای مسکن مهر حواشی بسیاری با خود به همراه آورد. بر اساس آمارهای منتشرشده در روزهای گذشته و
از سوی مقامات مسئول، بیش از 90 درصد خانه‌های مسکن مهر «سرپل ذهاب» به‌طور کامل تخریب شدند و خبرها از تخریب 100 درصدی واحدهای مهر در اسلام‌آباد غرب حکایت کردند.
سقف هیچ مسکن مهری فرو نریخت!
آمار مربوط به تعداد کشته‌ها و زخمی‌های زلزله کرمانشاه همچنان در حال افزایش است، به‌طوری که تعداد جانباختگان به بیش از 473 نفر رسیده و تعداد مجروحان از مرز 9 هزار نفر گذشته و به 9 هزار و 388 نفر
رسیده است.
اما در این میان، برخی مسئولان مفتخرند که تعداد جانباختگان مسکن مهر تنها 2 نفر است! و با نشانه گرفتن این تعداد فوت‌شده سعی دارند نشانه‌های ناامن بودن را از چهره واحدهای مسکن مهر ساخته‌شده در این استان پاک کنند. به گفته عبدالرضا غفاری، مدیر مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی کرمانشاه، در میان کشته‌شدگان زلزله تنها 2 نفر ساکن مسکن مهر بودند.
این مقام مسئول تأکید کرد: «درصدد آن نیست که از پروژه‌های مسکن مهر حمایت کند؛ اما بر اساس مشاهدات و تصاویر، سقف هیچ خانه‌ای از پروژه‌های مسکن مهر پایین نیامده و زلزله باعث شده دیوارهای کناری واحدهای مسکن مهر فرو بریزد.»
جان و مال مردم، قربانی افزایش سرعت ساخت‌وساز
با اینکه مدیر مسکن و ساختمان کرمانشاه خرسند است که هیچ سقفی در مسکن مهر پایین نیامده است، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی اعلام کرده که از 3 هزار واحد مسکن مهر اسلام‌آباد غرب حتی یک واحد هم سالم نمانده است.
علی بیت‌اللهی، رئیس کارگروه ملی زلزله، با بیان این مطلب به «ایلنا» گفت: «برای کوتاه کردن زمان احداث ساختمان‌ها، دیوارهای حائل به تیر و ستون متصل نشدند و همین عامل ریزش دیوار بناها شده است.»
او با بیان این‌که متأسفانه هیچ واحد مسکن مهری در اسلام‌آباد غرب ایمنی ندارد، توضیح داد: «اسلام‌آباد غرب 3 هزار مسکن مهر دارد که تمام بلوک‌های آن تخریب شده است و در حال حاضر هیچ واحدی ایمن نیست و مردم ساکن این واحدها تخلیه شده‌اند.»
بیت‌اللهی تأکید کرد: «عمده‌ترین خرابی‌ها در ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده، به‌ویژه واحدهای مسکن مهر، ریزش دیوارهای حائل بوده است که متأسفانه طبق قوانین و مقررات ساخته نشده‌اند.»
رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی ادامه داد: «وقتی که دیوار به تیر و ستون متصل نباشد هنگام وقوع زلزله به راحتی ترک می‌خورد و ریزش می‌کند. متأسفانه عدم رعایت مقررات ساخت باعث شده شاهد خرابی‌های عمده‌ای باشیم.»
او افزود: «یکی از دلایلی که در ساخت‌وسازها اتصال دیوار به تیر و ستون را رعایت نمی‌کنند، اجرای سریع و ساخت در بازه زمانی کوتاه است. ترجیح می‌دهند با آجرچینی سریع دیوارها مدت‌زمان ساخت و تحویل پروژه را کوتاه‌تر کنند.»
بیت‌اللهی تأکید کرد: «این نشان می‌دهد که اساسا سیستم نظارت بر نحوه ساخت‌وساز وجود ندارد.»
او گفت: «طبق‌ گزارش‌های اولیه 90 درصد ساختمان‌های سرپل ذهاب تخریب شده‌اند که میزان خرابی این واحدها از 70 تا 100 درصد برآورد شده است.»
صحبت‌های بیت‌اللهی در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران ساخت مسکن معتقدند در صورتی که در ساخت‌وسازها دیوارها به تیر و ستون متصل شوند حداقل یک ماه به زمان تکمیل ساختمان اضافه خواهد شد و به نظر می‌رسد که جان و مال مردم در ساخت مسکن مهر سرپل ذهاب فدای سرعت ساخت شده است.
مسکن مهر تخریب‌شده 2 ساله بود
پروژه مهرورزی مسکن مهر یادگاری به جا مانده از دولت‌های نهم و دهم است، اما آنقدر سفره مسکن مهر گسترده پهن شده بود که اتمام و تکمیل بخش زیادی از این طرح به گردن دولت یازدهم افتاد، به‌طوری که بر اساس آمار‌های منتشرشده تکمیل و تحویل 45 درصد از مسکن‌های مهر کلنگ‌خورده
در دولت‌های نهم و دهم بر گردن دولت یازدهم افتاد.
بر این اساس، مصوبه بانک مرکزی به مهلت‌دهی به کسانی است که قبل از وقوع زلزله در این مناطق تسهیلات بانکی دریافت
کرده بودند.
به استناد «قانون تسریع در بازسازی مناطق آسیب دیده در حوادث غیرمترقبه مصوب خرداد ۱۳۹۲» مقرر شد شبکه بانکی نسبت به امهال تمام تسهیلات اعطایی قبل از وقوع حادثه به افراد آسیب دیده (اعم از تولیدی و غیرتولیدی، در شهرها و روستاها) به مدت دو سال از تاریخ وقوع حادثه اقدام کند و سود متعلقه توسط دولت تأمین ‌شود.
یکی از نمونه‌های بارز کاستی‌ها را می‌توان در تکمیل واحدهای مسکن مهر باقی‌مانده دانست. شاید اگر پیمانکاران و سازندگان این واحدها با نظارت کافی و درست مسئولان وزارت راه و شهرسازی انتخاب می‌شدند امروز وضع به گونه‌ای دیگر بود.
شاهد این ادعا سخنان رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.
به گفته علی بیت‌اللهی، «در مناطق زلزله‌زده شاهد این هستیم که واحد‌های مسکن مهر که دو سال از ساخت آنها نمی‌گذرد به صورت جدی تخریب شده‌اند و این یک فاجعه است.»
او افزود: «در زلزله اخیر بجنورد هم شاهد تخریب جدی واحدهای مسکن مهر بودیم و زلزله کرمانشاه هم نشان داد مسکن مهر این منطقه در برابر زلزله مقاوم نیست.»
علی بیت‌اللهی به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کرد مقاومت واحدهای مسکن مهر در سراسر کشورد مورد ارزیابی قرار بگیرد و واحدهای غیرایمن و با مقاومت کمتر مقاوم‌سازی شوند.
به گفته رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، به‌طور قطع علت تخریب جدی ساختمان‌های مسکن مهر
استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد، شتابزدگی در ساخت، جانمایی و طراحی نادرست است.
تصمیم‌گیران مسکن مهر پاسخگو باشند
تخریب گسترده واحدهای مسکونی، پرداخت 10 میلیون تومانی برای بازسازی را در دستور کار دولتی‌ها قرار داد. این وام در حالی به بازسازی واحدهای تخریب‌شده در این منطقه تخصیص یافت که ساکنان مسکن مهر هنوز در حال پرداخت اقساط خرید این واحدها هستند و در حالی که این روزها بی‌خانمان شده‌اند و در چادر زندگی می‌کنند از
پیامک‌هایی می‌گویند که برای پرداخت اقساط وام‌هایشان به دستشان رسیده است.
در این باره رئیس کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه قطعا در فرآیند ساخت مسکن مهر سهل‌انگاری شده است، گفت: «باید مدیران مقصر و سهل‌انگار فارغ از اینکه در چه دوره‌ای در حوزه ساخت مسکن مهر تصمیم‌گیر بوده‌اند پاسخگو باشند و به‌طور قطع باید در مجلس توضیح دهند.»
قسط تعمیرات هم به قسط تسهیلات خرید اضافه شد
محمدرضا رضایی به خانه ملت توضیح داد که ساکنان مسکن مهر از اقشار ضعیف جامعه هستند و در حالی که هنوز اقساط تسهیلات خرید مسکن مهر را تمام نکرده‌اند باید اقساط تسهیلات مرمت و تعمیرات را هم
بپردازند.
موضوع دیگری که در این میان ذکرش اهمیت پیدا می‌کند آن است که یکی از اصلی‌ترین مشکلات خریداران مسکن مهر کرمانشاه
پیش از تحویل واحدهایشان، افزایش میزان سهم آورده‌شان بیش از مبلغ اعلام شده به آنها بود که همان زمان اعتراض آنها را نیز به دنبال داشت.
امروز و با تخریب درصد زیادی از واحدهای مسکن در بخش‌های مختلف استان کرمانشاه صاحبان این واحدها از بلای زلزله گریخته‌اند اما به بلای بزرگتری گرفتار شده‌اند و آن طور که از شواهد و قرائن پیداست مجبورند علاوه بر پرداخت اقساط مربوط به تسهیلات خرید مسکن، هزینه‌های مربوط
به تعمیر و مرمت خانه‌های نوساز خود را نیز بپردازند.

منبع: جامعه فردا