هنوز چند روزی از افزایش ١٥‌درصدی قیمت نان نگذشته که محمد محمدی، مدیر‌کل تعزیرات حکومتی استان تهران صراحتا اعلام کرده است که قیمت نان را به جای ۱۵ درصد، ۳۲ درصد افزایش دادند.
او همچنین تأکید کرده است؛ آنچه به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود، با آنچه در واقعیت اتفاق افتاده، متفاوت است و ما انتظار داریم که مسئولان به مردم اطلاعات غیرواقعی ندهند.
اما گفته‌های او از سوی علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران و قاسم زراعتکار، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی، تکذیب شده است.
علی فاضلی در واکنش به اظهارات مدیر کل تعزیراتی حکومتی استان تهران به « شرق» گفت: ایشان باید ثابت کنند که بر چه اساسی چنین حرفی را بیان کرده‌اند.
زراعتکار نیز در گفت‌وگو با «شرق» با تکذیب افزایش ٣٢‌درصدی قیمت نان تأکید کرد که افزایش قیمت نان همان ١٥ درصد است.
بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، از ابتدای آذر سال جاری قیمت نان‌های سنتی در تهران ۱۵ درصد افزایش یافت؛ اما برای شهرستان‌ها و استان‌های دیگر، طبق روال چند سال اخیر، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.
پیش‌از‌این قیمت نان سنگک ۸۰۰ تومان، لواش ۲۲۰ تومان، تافتون ۴۰۰ و بربری ۸۰۰ تومان عرضه می‌شد؛ اما با احتساب افزایش ۱۵درصدی، قیمت احتمالی نان سنگک و بربری به ۹۲۰ تومان، نان تافتون به ۴۶۰ تومان و نان لواش ۲۵۰ تومان خواهد بود.
واکنش‌ها به افزایش ٣٢‌درصدی قیمت نان
در حالی است که پیش‌از‌این در سال‌های گذشته برخی از نانوایی‌ها قیمت نان را بیشتر از قیمت اعلامی به دست مصرف‌کننده می‌رساندند. حتی برخی نانوایی‌ها قیمت نان ٦٥٠‌تومانی را هزار تا ١٢٠٠ تومان می‌فروختند.
امسال نیز هرچند اعلام شده که افزایش قیمت رسمی نان ١٥ درصد است و با متخلفان برخورد می‌شود؛ اما براساس اعلام مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران، قیمت نان ٣٢ درصد افزایش یافته، نه ١٥ درصد.
برخی از مردم نیز در فضاهای مجازی اعلام کرده‌اند؛ از اینکه قیمت نان بربری از ۶۵۰ به ۷۵۰ تومان افزایش یافته، ناراحت نیستیم؛ بلکه از فهمیدن اینکه چند سال است نان ۶۵۰‌تومانی را هزار تومان خریداری کردیم، ناراحتیم.
‌افزایش قیمت به ‌طور اختیاری
محمد محمدی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، به‌تازگی در گفت‌و‌گو با صداوسیما اعلام کرده است که بر‌اساس مصوبه تنظیم بازار کشور قیمت نان باید حداکثر ١٥ درصد و آن هم به طور اختیاری افزایش پیدا کند؛ یعنی اگر لازم است در استان‌ها این اتفاق بیفتد، باید حداکثر ١٥ درصد از قیمت‌های مصوب سال ١٣٩٣ بیشتر شود.
او توضیح داده است؛ اما در تهران علاوه بر افزایش ١٥‌درصدی قیمت نان وزن چانه یا خمیر نان هم نسبت به سال ١٣٩٣ کاهش یافته و با بررسی دقیق به این نتیجه می‌رسیم که با کاهش وزن چانه و افزایش ١٥درصدی قیمت به طور میانگین، قیمت نان حدود ٣٢ درصد افزایش یافته است. محمدی با تأکید بر اینکه مصوبه افزایش قیمت نان بر افزایش اختیاری قیمت آن دلالت دارد، نه اینکه وزن نان هم کمتر شود، گفته که حتی وزن‌هایی که در سال ١٣٩٣ مصوب شده، از استاندارد هم‌ کمتر است. برای نمونه وزن خمیر نان سنگک در گذشته ٧٥٠ تا ٨٠٠ گرم بود و در مصوبه سال ١٣٩٣ هم ٦٦٧ گرم تعیین شد؛ اما در مصوبه اخیر آن را ٥٦٠ گرم تصویب کردند. براساس گفته‌های او، این در واقع نان سنگک نیست و اکنون که مردم از برخی نانوایی‌ها نان بزرگ طلب می‌کنند، در واقع قبلا نان با این اندازه عرضه می‌شده است. آنچه به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود، با آنچه در واقعیت اتفاق افتاده، متفاوت است و ما انتظار داریم که مسئولان به مردم اطلاعات غیرواقعی ندهند و مردم را گمراه نکنند. مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران با این توضیح که ما به دنبال حقوق مصرف‌کننده هستیم، اضافه کرده است؛ البته معتقدیم حقوق نانوا هم باید رعایت شود. اکنون در تهران نانوایی‌هایی وجود دارد که با وجود اینکه سهمیه آرد دولتی ندارند؛ اما نان را به قیمت دولتی می‌فروشند.
یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت‌وگوی خبری گفته که افزایش ۱۵‌درصدی قیمت نان تنها مُسکنی برای زنده نگه‌داشتن نانواهاست و برای همه نان‌ها و در سراسر کشور نیست. او با بیان اینکه بر‌اساس مصوبه صورت‌گرفته، تشخیص افزایش قیمت نان در هر استان به عهده استانداران گذاشته شده، بی‌کیفیت‌بودن آرد تولیدی در کشور را رد کرد و گفت ٤٢ درصد از گندم تولیدی در کشور درجه‌یک، ٢٦ درصد درجه‌دو و ٣٤ درصد درجه ‌سه است.
قاسم زراعتکار، رئیس اتحادیه صنف نانوایان تهران، نیز با بیان اینکه از سال ٩٣ تاکنون افزایش قیمت نان نداشته‌ایم؛ در‌حالی‌که هزینه‌های نانوایی‌ها افزایش یافته است و بیشتر نانوایان به این وضعیت اعتراض دارند، گفته است؛ اگرچه در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم؛ اما روی کیفیت گندم تولیدی کار نکرده‌ایم.
او با بیان اینکه در هیچ جای دنیا قیمت نان صنعتی سه برابر نان سنتی نیست، اضافه کرده که کارخانه‌های تولید آرد در هر گونی از یک تا پنج کیلو کمتر آرد به نانوایان تحویل می‌دهند.
رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز با بیان اینکه کیفیت و بهداشت پخت نان در چند سال گذشته بهبود نیافته است و اسراف نان هم وجود دارد، گفته در صورت افزایش قیمت نان بدون توجه به این مشکلات، تا ٨٠ درصد مصرف‌کننده ضرر خواهد کرد.
‌سند دارید رو کنید
‏علي فاضلي، رئيس اتاق اصناف ايران، درگفت‌وگو با «شرق» در واکنش به چرایی افزایش ٣٢ درصدی قیمت نان از سوی مدیرکل تعزیراتی حکومتی استان تهران، گفته است از خودشان بپرسید.
او با بیان اینکه هرکس این حرف را زده اشتباه کرده، اضافه کرده است: قیمت نان ١٥ درصد افزایش یافته است نه ٣٢ درصد.
فاضلی در واکنش به کاهش وزن چانه و خمیر نان نیز گفته است؛ مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران باید حرف‌هایشان دراین‌باره ثابت کنند و توضیح دهند برچه اساسی چنین مواردی را مطرح کرده‌اند.
او با تکذیب صددرصدی افزایش ٣٢درصدی قیمت نان، توضیح داده: حداقل ایشان بگویند برچه اسنادی صحبت کرده‌اند، بگویید ما هم بدانیم.
فاضلی همچنین به صراحت اعلام کرده صحبت‌ها ایشان اصلا صحت ندارد. مگر می‌شود در استان تهران چنین اتفاقی بیفتد. مصوبه ستاد تنظیم بازار کشوری است نه برای استان تهران. بااین‌حال اگر ایشان اسناد و مدارکی دارند، بیاورند؛ بررسی می‌کنیم.
قاسم رزاعتكار، رئيس اتحاديه نانوايان سنتي، نیز در گفت‌وگو با «شرق» با رد افزایش قیمت ٣٢درصدی نان، گفته با توجه به وضع موجود، قیمت نان همان ١٥ درصد اعلامی است. او درباره کاهش وزن چانه و خمیر نان نیز توضیح داده است: تازه ما وزن چانه را ١٠ گرم سنگین‌تر کرده‌ایم.
زراعتکار این را هم اضافه کرد: همکاران در حال بررسی هستند و امروز نرخ‌نامه‌ها را اعلام می‌کنیم.
او همچنین در واکنش به صحبت‌های مدیرکل تعزیراتی استان تهران بیان کرده است: ایشان آن شب در صداوسیما اعلام می‌کنند من به‌عنوان حمایت از مصرف‌کننده آمده‌ام. با اینکه مدیرکل تعزیرات است، اینجا می‌شود مدیر تعزیرات و آنجا می‌شود حامی حقوق مصرف‌کنندگان.

منبع: شرق