احتمالا در اين هفته مسافر اسنپ بوده باشيد. مثل هميشه مبدا و مقصد را انتخاب كرده و منتظر اعلام قيمت مي‌مانيد. به قسمت پرداخت آنلاين مي‌رويد و هزينه توافقي را مي‌پردازيد. راننده هم با پلاك و نام مشخص به استقبال شما مي‌آيد.

تا اينجا همه‌چيز خوب پيش رفته است. خود را آماده رفتن مي‌كنيد و منتظر تماس راننده مي‌مانيد تا آمدنش را به شما خبر دهد. سوار خودرو مي‌شويد. بعد از چند ثانيه كه مي‌گذرد راننده از شما درخواستي مي‌كند. «اگر امكان دارد كرايه خود را نقدي پرداخت كنيد». وقتي مي‌گوييد كه آنلاين پرداخته‌ام سري از سر نارضايتي تكان مي‌دهد و نااميد به مسيرش ادامه مي‌دهد. دليل را مي‌پرسيد. چرا دوست داريد نقدي پرداخت كنم؟ اينجاست كه درد دل راننده باز مي‌شود. حرف اصلي او اين است كه اسنپ ديرتر از موعد مقرر با ما تسويه مي‌كند.

احتمالا براي برخي از شما پيش آمده كه راننده گفته ‌اي كاش نقدي پرداخت مي‌كرديد تا لااقل قدري بنزين بزنم! ميل به گرفتن كرايه نقدي در ميان رانندگان اسنپ دو پيام را در خود دارد. اول آنكه بسياري از آنان براي نيازهاي روزانه در مضيقه‌اند و به اميد كسب درآمد روزانه صبح‌ها از خانه بيرون مي‌زنند تا با درآمدي كه طي روز به دست مي‌آورند به نيازهاي روزانه‌شان بپردازند.

نكته دوم بدعهد ناميده شدن اسنپ از سوي بازيگران اصلي يا همان رانندگان است. اين موضوع باعث نوعي كم اعتمادي و چركين شدن ذهن مصرف‌كننده از خدمات اين استارت‌آپ حمل و نقلي است.

شايد بهتر است كه مديران اين استارت‌آپ با درك مشكلات روزانه رانندگان‌شان، تغييري در سياست‌هاي پرداختي خود به وجود آورند تا مسافر به جاي آنكه براي دقايقي در خودرو محترمانه بنشيند و با آرامش به مقصد برسد با انرژي منفي از خودرو پياده نشود. بهتر است رانندگان اين سامانه آموزش ببينند كه درددل‌هاي‌شان را به خانه ببرند و تابع توافق‌شان با اين سامانه باشند. به هر حال در عصري زندگي مي‌كنيم كه پرداخت نقدي رفته‌رفته كمرنگ شده و جاي خود را به پرداخت‌هاي اعتباري مي‌دهد. بهتر است رانندگان اين سامانه بياموزند كه محترمانه درآمد كسب كرده و مشكلات مالي خود را به مسافر انتقال ندهند. مهم‌ترين مزيت اسنپ يا هر سامانه هوشمند حمل و نقل ديگري، رابطه شفاف مالي ميان راننده و مسافر است كه درآن حرف و حديث و چانه‌زني نباشد. در اين ميان بر اساس توافق صورت گرفته بهتر است مديران اسنپ از اين مزيت استفاده كنند و به رانندگان خود هشدار دهند كه طلب وجه نقد نكرده و اجازه انتخاب را به مشتري بدهند. آنچه در رابطه با سيستم اسنپ موجب مزيت نسبي براي افزايش و حتي سيل تقاضا شده است محيط شيشه‌اي، شفاف و مشتري محوري است كه تاكنون پيش‌برده است. مزيتي كه گاهي به سمت مطلق شدن نيز سير كرده است. حتما تاكنون از آدم‌هاي گوشه و كنارتان شنيده‌ايد كه تاكسي نمي‌خواهم كارم با اسنپ راحت‌تر و زودتر جلو مي‌رود، اما آنچه بر اساس تجربيات اين‌روزها عيان است اين هشدار را مي‌دهد كه اگر قرار است اسنپ سير صعودي رشد خود را همچنان پيش بگيرد و از سرعت حركت رو به جلوي آن كاسته نشود بايد كمي بيشتر بر اصولي كه بر پايه آن شكل گرفته و حتي مزيت يافته استوار باشد. روندي كه رانندگان كنوني اسنپ در رابطه با دريافت نقدي هزينه‌هاي خود پيش گرفته‌اند نتيجه‌اي جز كاهش تقاضاي اسنپ در بلندمدت نخواهد داشت و قطعا براي كسب وكاري چون اسنپ كه با وجود عمر كم رشد چشمگيري داشته تبعاتي به مراتب بدتر خواهد داشت.