شنیده ها حکایت از آن دارد که ظاهرا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی، به دنبال تصویب ضوابط فعالیت پیام رسان ها در کشور هستند. طرحی که بندهای منتشر شده از آن بحث های زیادی را به وجود آورده است. براساس اطلاعاتی که روزنامه فناوران به دست آورده است، در صورت تصویب این ماده واحده، تمامی پیام رسان ها باید برای فعالیت در داخل کشور مجوز بگیرند و در غیر این صورت مسدود خواهند شد. همچنین در صورت مسدود شدن یک پیام رسان، ایجاد یا اداره کانال و گروه در آن پیام رسان نیز جرم تلقی خواهد شد.

ماده واحده پیشنهادی
در این ماده واحده آمده است:
فعالیت کلیه پیام رسان های اجتماعی اعم از داخلی و خارجی در کشور منوط به اخذ مجوز لازم از وزارت ارتباطات خواهد بود، وزارت ارتباطات مکلف است ظرف یک ماه شرایط و ضوابط اعطای مجوز و با همفکری دستگاه های مربوط تدوین کرده و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برساند، پیام رسان های موجود و فعال مکلف هستند که حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ شرایط و ضوابط اعطای مجوز در مقایسه با اخذ مجوز اقدام کنند. وزارت ارتباطات ظرف یک ماه پس از تصویب ضوابط مزبور در شورای عالی فضای مجازی در مقایسه با مسدودسازی (پالایش) پیام رسان های اجتماعی فاقد مجوز مقرر در این قانون اقدام کند.
تبصره 1: اشخاصی که اقدام به ایجاد و راه اندازی پیام رسان های اجتماعی بدون اخذ مجوز کرده و با نقض غیر قانونی تدابیر مسدودسازی (پالایش) ارایه خدمات می کنند یا موجبات نقض غیر قانونی تدابیر مسدود سازی (پالایش) را فراهم کنند مشمول مجازات تعزیری، کیفری، درجه 5 قانون اسلامی خواهند بود و در صلاحیت محاکم جمهوری اسلامی ایران است.
تبصره 2: فعالیت مؤثر مانند ایجاد یا اداره کانال یا گروه ها در پیام رسان های اجتماعی خارجی و داخلی بدون مجوز ممنوع و جرم تلقی می شود ایجاد یا اداره کانال ها یا گروه هایی که با نقض غیرقانونی تدابیر مسدودسازی (پالایش) صورت می گیرد مستوجب محکومیت حبس یا جزای نقدی درجه 8 خواهد بود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است اقدامات لازم را برای مسدود سازی (پالایش) اتخاذ کند.

چه کسی مسوول تدوین این طرح است؟
هنوز مشخص نیست کدام نمایندگان مجلس این طرح را تهیه و به هیات رییس تقدیم کرده اند. اما مرکز پژوهش های مجلس پیش تر در حال مطالعه ضوابطی درباره پیام رسان ها بوده است. همچنین کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز بحث های مفصلی درباره پیام رسان ها داشته است. با این حال به نظر می رسد چنین طرحی در کمیسیون فرهنگی مجلس که بیش از سایر کمیسیون ها پیگیر موضوع پیام رسان ها است تدوین شده باشد.البته درحالی مجلس به دنبال تصویب طرحی درباره پیام رسان هاست که خرداد ماه سال گذشته شورای عالی فضای مجازی «سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی» را تصویب کرده است.
منبع: روزنامه فناوران