همه‌چيز از اعتصاب چندروزه كاميون‌داران شروع شد؛ از اعتصابي كه به دنبال اعتراض به عدم افزايش كرايه حمل‌ونقل ايجاد شد و مشكلاتي را در تمامي بخش‌ها فراهم كرد. در پي اين اعتصاب، كاميون‌داران از عبور هرگونه تانكر و كاميون در طول مسير جلوگيري و آنها را به پيوستن به اين اعتصاب ترغيب كردند؛ اعتصابي چندروزه كه در نهايت وزارت راه را بر آن داشت تا در توافقي با كاميون‌داران، افزايش كرايه آنها را بپذيرد. وعده افزايش كرايه از تاريخ هفتم خردادماه، كاميون‌داران شاكي را كمي آرام كرده است. اين رخداد و اعتراض صنفي، تبعاتي را در ديگر حوزه‌ها پديد آورده بود. كمبود بنزين و گازوئيل در شهرهاي مقصد، به‌ويژه اصفهان، شيراز، هرمزگان و بوشهر و توابعشان از محرز‌ترين آنها بود تا اينكه تانكرهاي سوخت با اسكورت نيروي انتظامي به پمپ‌بنزين‌ها رسانده شدند تا از آثار رواني آن بر مردم كه در پي جمع‌آوري سوخت بودند، جلوگيري كنند. البته بر اساس آنچه در شبكه‌هاي مجازي منتشر شده، اعتصاب رانندگان و کامیون‌داران در شهرهای استان فارس، قزوین، نجف‌آباد، قائن، کنگاور، بوکان، شهرکرد، بشرویه، فردوس، همدان، هرمزگان، آزادشهر، جاده‌کنار، کوهدشت، یزد، اصفهان، همدان، مشهد، گرمه، کوار، قم، شاهرود، سمنان و همچنین در نوشهر، تربت‌جام، تربت‌حیدریه، دهگلان، زرند کرمان، مشهد، گناباد، سنندج، بندرعباس، مبارکه اصفهان، اراک و چندین شهر دیگر ديده شده بود. محمد خان‌بلوکی، رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار ایران، خبر داده كه كاميون‌داران خواهان افزايش كرايه حمل تا 40 درصد هستند، زيرا از سال 94 تاكنون افزايش حقوقي براي آنها در كار نبوده. بااين‌حال اتحادیه حمل‌ونقل فقط پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی کرایه بار را داده است. يك روز پس از اين توافق (جمعه)، اوضاع كمي آرام به نظر مي‌رسد و سوخت تا حدودي به جايگاه‌ها رسيده، بااين‌حال هنوز زمان باقي است تا بنزين و گازوئيل به تمامي جايگاه‌ها تزريق شود. اين‌گونه كه به نظر مي‌رسد، پاياني خوش براي يك اعتصاب صنفي رقم خورده.


‌ اعتراض محدود بود
داريوش اماني، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای، در گفت‌وگو با «شرق» از جزئيات توافق روز پنجشنبه با اتحادیه حمل‌و‌نقل بار ایران و شركت‌هاي حمل‌ونقل بار مي‌گويد. به گفته او، اعتراض صنفي حق كاميون‌داران زحمتكش است و در تلاش هستيم تا مشكلاتشان را برطرف كنيم.
اماني با اشاره به محدودبودن اين اعتراض‌ها، به «شرق» مي‌گويد: حدود 400 هزار كاميون در كشور داريم، اما اعتراض‌ها و تجمع‌هاي اخير يكي، دو درصد بيشتر نبود. فرضا در شهرضا، سه هزار كاميون فعاليت دارند كه حدود 300 كاميون در اين اعتراض‌ها شركت كرده‌ بودند. در كل استان تهران، 63 هزار كاميون داريم كه سرجمع در اعتراض‌ها سه هزار كاميون شركت كردند.
او در واكنش به آنچه در شبكه‌هاي مجازي منعكس شده، مي‌گويد: در شبكه‌هاي مجازي اين‌گونه منعكس شده است كه دولت پس از اعتراض كاميون‌داران، نسبت به افزايش 20 درصدي كرايه حمل اقدام كرده است، درحالي‌كه اين تدابير از اسفندماه سال گذشته كه درخواست افزايش كرايه حمل مطرح شده بود، مورد بررسي قرار گرفته و بنا بود از اول ماه رمضان اين افزايش رخ دهد كه البته در برخي شهرهاي كوچك‌تر به دليل اينكه بايد دو صنف رانندگان و شركت‌هاي حمل‌ونقل با يكديگر به توافق برسند، هنوز انجام نشده است.
اماني در پاسخ به چرايي عدم افزايش كرايه حمل در طول سه سال گذشته، توضيح مي‌دهد: در اين مدت افزايش چنداني در عوامل مؤثر در اين حرفه نداشتيم و از آنجايي‌كه كرايه توافقي است، انجمن صنفي رانندگان و انجمن صنفي شركت‌هاي حمل‌ونقل درخواستي براي افزايش كرايه ارائه ندادند. اگر درخواستي انجام مي‌گرفت، مورد بررسي قرار مي‌گرفت.


‌ مذاكره با وزارت صنعت براي حذف واسطه
معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای با بيان اينكه بسياري از آنچه مورد اعتراض رانندگان كاميون و تانكر قرار گرفته، فرابخشي است، تصريح مي‌كند: گراني قطعات لوازم يدكي، نبود قطعات اصل و وجود قطعات چيني و... مورد اعتراض بود، اما چون كانال ارتباطي آنها، معاونت حمل‌ونقل جاده‌اي است، اين مسائل را به دستگاه‌هاي مربوطه منعكس كرديم و پيگير آن هستيم كه بتوانيم مجوزي از وزارت صنعت، معدن و تجارت دريافت كنيم تا تشكل‌هاي كاميون‌داران بدون واسطه، نسبت به واردات قطعات مورد نياز خود اقدام كنند. يكي از موارد ديگر مورد اعتراض، مسئله بيمه است. بر اساس قانون مربوط به بيمه‌هاي خاص، 50 درصد بيمه رانندگان را بايد دولت به‌ صورت يارانه پرداخت كند كه بايد از طريق دولت به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت شود، اما بعضا دولت براي پرداخت اين حق بيمه‌ها به سازمان تأمين اجتماعي با مشكل روبه‌رو شده و از پرداخت به رانندگان سر باز زده بود كه به محض اطلاع، پيگيري و اين مشكل را برطرف كرديم. از ديگر مشكلات، موضوع بازنشستگي آنها با حداقل حقوق بود. صنف كاميون‌داران داوطلبانه پذيرفته‌اند كه مازاد حق بيمه را به تأمين اجتماعي پرداخت كنند تا بتوانند با حقوق بالاتري بازنشسته شوند كه با مكاتبه با وزير كار، كارگروهي در تأمين اجتماعي تشكيل شد و طي آن قرار است در يكي، دو ماه آينده، اين مشكل هم برطرف شود.
‌ برخي شيطنت مي‌كنند
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه توافق روز پنجشنبه صورت گرفته است، در پاسخ به اين پرسش كه چرا اين اعتراض‌ها كماكان ادامه دارد، مي‌گويد: اكنون در بسياري از شهرها، كاميون‌داران به حمل بار مشغول هستند و بارگيري مي‌كنند. گاهي از برخي بخش‌ها شيطنت‌هايي انجام مي‌شود كه مربوط به رانندگان نيست و سعي دارند موضوع را با مقاصد ديگري سياسي كنند. اين موضوع نیز در اين قالب است؛ وگرنه اعتراض صنفي آنها به گوش ما رسيده است و پيگير رفع مشكل آنها هستيم.


‌ بحران به تهران نرسيد
اين مشكل در اين چند روز بحران در سيستم توزيع بنزين و گازوئيل را به وجود آورده بود. ناصر رئيسي‌فرد، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران بنزین، در گفت‌وگو با «شرق» از پايان‌دادن به اين بحران خبر مي‌دهد. با اينكه برخي از خبرهاي غيررسمي از امتداد اين بحران به تهران نیز خبر داده بودند، به گفته او، هيچ‌ مشكلي برای تأمين بنزين در جايگاه‌هاي سوخت در تهران به وجود نيامده بود.


‌ راه‌ها مسدود شد
رئيسي‌فرد در ادامه مي‌گويد: در برخي استان‌ها جايگاه‌ها آماده براي سرويس‌رساني بودند، اما متأسفانه سيستم حمل‌ونقل باري (كاميون‌داران) به دليل اعتراض به افزايش‌ندادن كرايه‌ها، مشكلات تأمين اجتماعي و پايانه‌ها، عوارض جاده‌اي، مشكلات طرح ترافيك و... دست به اعتصاب زده و دست از كار كشيدند و از نقل‌وانتقال هرگونه باري در طول مسير، با بستن راه و تهديد جلوگيري كردند. به همان نسبت كه شركت‌هاي حمل‌ونقل باربري اين مشكل را دارند، تانكرها نیز چندين سال است با افزايش حقوق روبه‌رو نشده‌اند، درحالی‌که در مقابل با افزايش هزينه‌‌ها روبه‌رو هستند.
او مي‌افزايد:‌ اين مسئله سبب شد دو، سه روزي عملكرد جايگاه‌هاي بنزين دچار خلل شود؛ زيرا فراورده‌ها از طريق تانكرهايي كه از پالايشگاه‌ها مي‌آيند، به آنها حمل مي‌شود كه يا در اعتصاب شركت كرده‌ بودند يا مسير آنها مسدود شده بود. همين امر موجب كاهش جدي فراورده‌هاي نفتي در جايگاه‌هاي شهرهاي اصفهان، شيراز، هرمزگان و بوشهر به صورت جدي شده بود. از طرفي، متأسفانه مردم نیز سريع تهييج شدند و ذخيره‌سازي بنزين را آغاز كردند.


‌ مشكل امروز حل مي‌شود
رئيسي‌فرد با اشاره به جلساتي كه روز گذشته با صاحبان تانكرهاي حمل و سوخت و شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي و سازمان برنامه‌و‌بودجه برگزار شد، ادامه مي‌دهد: از روز گذشته معضل تانكرداران تا حدودي حل شده و آغاز به حمل فراورده كرده‌اند. به آنها وعده داده شده است در نهايت تا هفتم خرداد نرخ كرايه آنها را با مصوب سازمان برنامه اعلام كنند و ديگر مشكلاتشان نیز با حضور نمايندگان شهري برطرف شود. اكنون در اصفهان به نسبت تعداد جايگاه‌هايي كه روز گذشته تعطيل بودند، با رسيدن سوخت، برخي جايگاه‌ها آغاز به كار كرده‌اند، اما به‌هر‌حال سوخت‌گيري محدود است و زمان مي‌برد تا شرايط به حالت عادي برگردد. بر اساس برآوردها، به نظر مي‌رسد اين مشكل امروز به ‌صورت كامل مرتفع شود.


‌ در توزيع بنزين احتياط مي‌شود
علي اكبري، نماينده اصفهان در مجلس شورای اسلامي، نيز در گفت‌‌وگويي با «شرق» خبر از جلسات اضطراري در استانداري براي حل معضل جايگاه‌ها داد. به گفته اين نماينده مجلس، از‌ آنجايي ‌كه بخش غالب سوخت‌رساني به استان فارس از طريق پالايشگاه‌هاي هم‌جوار در اصفهان، يزد و بوشهر انجام مي‌شود، حل اين مشكل با گذر زمان روبه‌رو است؛ زيرا راه‌هاي منتهي به استان فارس، از سوي كاميون‌داران مسدود شده بود.او در ادامه افزود: اكنون بنزين در پمپ‌بنزين‌ها وجود دارد، اما براي تخصيص و توزيع آن با احتياط عمل مي‌شود. به نظر مي‌رسد التهاب به ميزان درخور توجهي فروكش كرده است و اميدواريم مشكلات كاميون‌داران و تانكرداران نیز به‌زودي حل و با آنها منصفانه‌ رفتار شود.
به گزارش «شرق»، پيش‌تر كاميون‌داران استان تهران براي حمل بار بتن نيز به دليل مشكلاتي كه طرح ترافيك براي كاهش آلودگي هوا ايجاد كرده بود، براي چند روز دست به اعتصاب زده بودند.

منبع: شرق