نصف جهان را شهر ابرپروژه های تخت جمشیدی می نامند. لفظی که زرگرپور استاندار سابق اصفهان بارها در زمان مدیریت خود به زبان آورد. طرح هایی که اصفهان پیشگام در اجرای آن بود؛ اما عدم بهره برداری از آنها به دلایل مختلف در طول سالیان دراز، غبار گذر زمان را به خود گرفت. پروژه هایی که بهره برداری از آنها آنچنان طولانی می شوند که مسئولان برای کم شدن فشار و گلایه مردم و رسانه ها، ناچار به فازبندی در افتتاح آنها می شوند و در هر فاز، روبان چینی هایی پر سروصدا با حضور مقامات بلندپایه کشوری برگزار می کنند؛ اما آنچه مشهود است این طرح ها با وجود افتتاح های پی در پی همچنان نیمه تمام و یا دارای نواقص بسیارند.

مترو یا همان قطار شهری اصفهان، ورزشگاه نقش جهان، کلنگ زنی هتل هما، پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان و طرح هایی از این دست که گذر سالیان متمادی را به خود دیده اند و هر بار اگر یکی از مقامات کشوری به اصفهان سفر کنند در قالب یک فاز و یا روبان چینی نمادین دوباره افتتاح و یا کلنگ زنی می شوند.

مترو اصفهان
یکی از ابرپروژه های تخت جمشیدی اصفهان است که پیشنهاد اولیه آن پیش از انقلاب و در زمان احداث کارخانه ذوب آهن در دهه 1340 مطرح شد و قرار بود فرودگاه اصفهان به فولادشهر و سپس کارخانه ذوب آهن متصل شود؛ اما این طرح هرگز اجرایی نشد. پس از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۹ مطالعات جامع حمل و نقل اصفهان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان انجام شد. اما این آغاز یک راه طولانی بود چرا که مترو اصفهان باید از مسیر تاریخی چهارباغ عباسی عبور می کرد و اجرای این طرح با مخالفت های بسیاری همراه و در برهه ای متوقف شد. با این وجود پس از کش و قوس ها و دعواهای فراوان، عملیات حفاری تونل خط یک مترو اصفهان در 17 تیرماه 1391 به اتمام رسید و نخستین افتتاح این پروژه ماجرادار با حضور مرتضی سقائیان نژاد و رییس شورای شهر اصفهان در همان زمان انجام شد. ماجرای مترو و مخالفت بر سر اجرای این طرح آنقدر ادامه داشت که مسئولان شهری اصفهان در تاریخ 3 شهریور 1393 در مراسمی رسمی قرار گرفتن واگن های مترو بر روی ریل را با حضور جهانگیری معاون اول رییس جمهور جشن گرفتند و در تاریخ 6 شهریور 1394 با حضور ظریف وزیر امور خارجه و مدیران استانی و شهری کلنگ خط دو مترو اصفهان بر زمین زده شد و خط یک مترو نصف جهان به صورت آزمایشی افتتاح شد. با این وجود اما اصفهانی ها متروسواری را تا 23 مهر ماه 1394 تجربه نکردند تا اینکه در این تاریخ فاز اول خط یک مترو اصفهان از ایستگاه پاسداران در خیابان امام خمینی تا ایستگاه باهنر با حضور رحمان فضلی وزیر کشور، استاندار و شهردار وقت افتتاح شد و یک سال بعد در تاریخ 12 آبان 1395فاز دوم خط یک مترو اصفهان از ایستگاه با هنر تا ایستگاه تختی با حضور جهانگیری معاون اول رییس جمهور، معصومه ابتکار، وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه به همراه مدیران استانی و شهری افتتاح رسمی شد. داستان افتتاح های مترو اصفهان گویی تمامی نداشت تا جایی که شهرداری اصفهان و با وجودی که فاز سوم مترو همچنان ناقص بود در تاریخ 27 اسفند 96 فاز سوم خط یک مترو را با حضور استاندار و شهردار افتتاح کرد، اما این فاز در ایام نوروز تعطیل بود و مسافران نوروزی از آن بهره ای نبردند تا اینکه با برطرف شدن برخی ایرادات این فاز به صورت نیمه کاره حرکت مترو بر ریل های خود را تجربه کرد و در نهایت در تاریخ 19 تیرماه 1397 فاز سوم خط یک مترو اصفهان به صورت رسمی با حضور جهانگیری معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید. با این وجود شهروندان اصفهانی همچنان در ایستگاه های مختلف قطار شهری اصفهان شاهد عملیات عمرانی و ساخت و ساز هستند و برخی از ورودی و خروجی های آن هنوز بسته است.

ورزشگاه نقش جهان
دیگر ابرپروژه تخت جمشیدی اصفهان است که دومین ورزشگاه بزرگ ایران با ظرفیت ۷۵ هزار نفر محسوب می شود. کلنگ ساخت این ورزشگاه در سال 1368 بر زمین زده شد. اما فعالیت‌ ساخت این ورزشگاه از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و با خاکبرداری در سال ۱۳۷۴ ادامه پیدا کرد و در ۲۹ مرداد ۱۳۷۵ عملیات اجرایی این ورزشگاه آغاز شد. سرانجام فاز نخست این ورزشگاه در سال ۱۳۸۱ برای برپایی مسابقات فوتبال افتتاح شد و تیم فوتبال سپاهان در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ بازی‌های خانگی خود را در این ورزشگاه برگزار می‌کرد. اما برای ساخت فاز دوم، این ورزشگاه در سال ۱۳۸۶ تعطیل شد. در تاریخ ۸ آذر ۱۳۹۳، وزارت ورزش و جوانان، مدیریت اجرایی ورزشگاه نقش جهان را برای تکمیل و بهره‌برداری آن به مجتمع فولاد مبارکه واگذار کرد و به گفته مدیرعامل این شرکت قرار شد ورزشگاه در سال ۱۳۹۵ تکمیل شود. و در نهایت این ورزشگاه نیز پس از گذشت بیش از ۹ سال تعطیلی در تاریخ ۱۲ آبان سال ۱۳۹۵ با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش افتتاح شد.
تعلل در تکمیل ورزشگاه نقش جهان بارها از رسانه های مختلف مطرح شد و شاید در این گزارش مجالی برای این موضوع نیست؛ اما قفل این ورزشگاه پس از داستان های فراوان خود سرانجام در آبان 95 با همت و درایت فولادمبارکه شکست و ربانش چیده شد. ورزشگاه نقش جهان برای دو بار متوالی در سال 86 و 95 افتتاح شد در حالی که در هر دو مرتبه یک فاز آن مورد بهره برداری قرار گرفت و تنها یک طبقه آن مورد استفاده قرار گرفت و پیچ نشدن صندلی های ورزشگاه نیز باعث شد تا در روز افتتاحیه و در حضور معاون اول رییس جمهور همچنان حاشیه های این استادیوم ادامه یابد. البته با اینکه ورزشگاه نقش‌جهان از چمن مناسب و امکانات لازم برای برگزاری مسابقات فوتبال برخوردار بود، اما نواقصی همچون صندلی‌گذاری طبقه دوم، نصب پروژکتورها، نصب چادرها و ... را دارد. اما آنچه این پروژه در طول سال های متمادی به خود دیده است بازدید احمدی نژاد در سال 91 از این ورزشگاه تا معاونان روسای جمهور، وزیران ورزش، نمایندگان مجلس و ... بوده است؛ ورزشگاهی که هنوز نیمه تمام است و معارضین فراوانی دارد.

کلنگ زنی هتل هما در کوه صفه
به گفته برخی از فعالان محیط زیست اصفهان، در سال 72 و مطابق با ضوابط طرح تفضیلی اول، هرگونه ساخت و ساز در کوه صفه ممنوع شد. با این وجود در سال 73 و در زمان جهانگیری استاندار وقت، زمینی در منطقه کوه صفه برای ساخت هتل هما واگذار شد. موضوعی که به طرح شکایت دوستداران محیط زیست اصفهان تبدیل شده تا جایی که کار به دادستانی، دادگستری و سازمان بازرسی کشور نیز کشیده شده است و امروز پروژه ساخت هتل هما در کوه صفه به یکی از طرح های مبهم و حاشیه دار اصفهان تبدیل گردیده است! اما شنیدن سخنان سیدکریم داودی، درباره پروژه هتل هما نیز جذابیت خود را دارد؛ عضو شورای دوره چهارم شهر اصفهان، تأکید دارد که براي ساخت هتل هما ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه آورده شده بود، اما دستور توقف ساخت این هتل را دادند؛ وی اضافه می کند: به استاندار و دادستان گزارش‌های اشتباه در خصوص این پروژه داده‌اند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یکسال پیش در جمع فعالان اقتصادی استان در تالارهیات نمایندگان اتاق بازرگانی به مصیبت پروژه های بزرگ نیمه تمامی همچون هتل هما، اشاره کرد و گفت: هرچند مصوبه تأسیس هتل همای اصفهان و مشهد با هم تصویب شد؛ اما هتل همای مشهد در سال 76 به بهره برداری رسید؛ در حالی که این پروژه در اصفهان هنوز بر سر زمین خود دچار مشکلاتی عدیده است و به دلایل مدیریتی، هنوز راکد مانده است. نعمت اله اکبری، ادامه داد: حتی در جلسه ای به برخی از مدیران استان اعلام کردم که تا شما مدیران این استان هستید، این استان به جایی نخواهد رسید. وی با اشاره به داستان "ایاز" در زمان سلطان محمود گفت: استان مدیر "ایاز" ندارد و این مصیبت گریبان استان ما را گرفته است. اکبری ادامه داد: "دکتر ابراهیم بای سلامی- عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور - به من گفته است که اگر مشکلات زمین این هتل در اصفهان به نتیجه نرسید، اعتبار آن را که حدود 80 میلیارد تومان است به همدان منتقل خواهیم کرد و تا سال آینده هتل را به جایی خواهیم رساند؛ بنابراین مشکلات امروز اصفهان بیهوده اتفاق نیفتاده است". البته این روزها شایعاتی مبنی بر منتفی شدن کامل اجرای این پروژه در اصفهان به گوش می رسد.