روز شنبه، دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد و به آرامی از مرز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد. دلار در ابتدای روز تحت‌تاثیر جوسازی نوسان‌گیران در معاملات پشت خطی انتهای هفته در محدوده ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز به کار کرد، ولی تنها کافی بود که مدت زمان کوتاهی از شروع بازار بگذرد تا فضای معاملات حالت طبیعی به خود بگیرد. برخلاف انتظار نوسان‌گیران، بازار کشش حفظ سطح ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومانی را از خود نشان نداد و حتی به زیر مرز حمایتی اولیه خود رفت. تا ساعت ۴ بعدازظهر روز گذشته، دلار روی عدد ۱۰ هزار و ۴۵۰ تومان قرار گرفته بود. این قیمت ۵۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده پنج‌شنبه هفته گذشته بود. معامله‌گران در معاملات شبانه پنج‌شنبه و جمعه بیکار ننشسته و قیمت‌ها را تا سطح ۱۰ هزار و ۶۵۰ تومان صعودی کرده بودند؛ صعودی که نتوانست بازار روز شنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد.


بازار ارز در ۷ روز گذشته در دامنه مشخص ۱۰ هزار و ۴۰۰ تا ۱۰ هزار و ۶۵۰ تومان نوسان کرد؛ در مقابل قیمت این ارز از ابتدای مرداد تا اواسط همین ماه در دامنه ۹ هزار تا ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی تغییرات خود را ثبت کرده بود؛ همین مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که هیجان در بازار ارز در هفته گذشته به میزان بسیار زیادی پایین آمده بود. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند؛ در‌صورتی‌که بازارساز بتواند تا اواخر شهریور ماه مانند هفته گذشته دامنه نوسانات را مدیریت کند، آرامش نسبتا پایداری مانند سال‌های ۹۳ تا ۹۶ بر بازار حکمفرما خواهد شد. از نظر آنها، پس از آن قیمت ممکن است اندکی در واکنش به آغاز دور دوم تحریم‌ها تعدیل شود، ولی شکل نوسانات می‌تواند مانند چند ماه ابتدایی سال ۹۷ نباشد.

به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی بازار بیشتر از سطح قیمت به میزان نوسانات حساسیت دارد. چنانکه مشاهده شد، نزول دلار به زیر سطح ۱۰ هزار تومانی و نزدیک شدن به ابتدای کانال ۹ هزار تومانی پس از آغاز به کار بازار دوم با هجوم گسترده نوسان‌گیران به بازار و بازگشت دلار به کانال ۱۰ هزار تومانی دنبال شد. با این حال، با رفتن دلار به این کانال، نه فروشندگان و نه خریداران توان زیادی را برای جابه‌جایی قیمت‌ها از خود نشان نداده‌اند. در روزی که دلار به زیر مرز حمایتی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی رفت، سکه تمام بهار آزادی نیز از کانال ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی ابتدای روز عقب نشست؛ هر چند که همچنان در سطح بالاتری نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه به کار خود پایان داد. روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی در انتهای روز با ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان به کار خود پایان داد که ۳۰ هزار تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه بود. این در حالی بود که در ابتدای روز معاملات سکه در نزدیکی محدوده ۳ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان کلید خورده بود. علت اینکه سکه با فاصله ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه آغاز به کار کرده بود را باید در معاملات پشت خطی روزهای پنج‌شنبه و جمعه جست‌وجو کرد. آنها در مقاطع زمانی یاد شده حتی توانسته بودند سکه را تا مرز ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بالا ببرند. با این حال به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی نوسان‌گیران شبانه نمی‌توانند فضای روزهای بازار را متاثر ‌کنند؛ پیش‌تر هیجانات شبانه فضای معاملات در روز بعد را تحت‌تاثیر قرار می‌داد. به‌نظر می‌رسد، بخش زیادی از تقاضایی که دلار را بالای مرز ۱۰ هزار تومانی نگه داشته است، ناشی از تقاضای غیرواقعی است. دبیرکل کانون صرافان نیز با تاکید بر اینکه هنوز تقاضاهای اصلی در بازار ارز، غیرواقعی است، گفت: اگر این تقاضاها کنار گذاشته شود، بازار تا دو هفته آینده به پایداری می‌رسد و می‌تواند به تقاضاهای ارز خدماتی پاسخ دهد.

سه ناحیه فشار بر بازار سکه
سکه در روزهای اخیر از سه ناحیه تحت فشار قرار گرفته است؛ اولی آغاز دور جدید تحویل سکه‌های پیش‌فروش از روز جاری؛ دومی نزول بهای اونس در بازارهای جهانی و سومی کاهش نوسانات قیمت دلار. برخی کارشناسان باور دارند؛ در‌صورتی‌که این روند ادامه پیدا کند، احتمال نزول سکه به سطوح بسیار پایین‌تری وجود دارد. این در حالی است که دسته دیگری از معامله‌گران باور دارند تا زمانی که تقاضای احتیاطی و تبدیل سرمایه در بازار سکه وجود دارند، احتمال کمی برای کاهش حباب این فلز گرانبها وجود دارد.