امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان از حدود ۱۲ سال پیش آغاز به کار کرد و قراردادهای متعددی در خصوص پروژه های مشارکتی بین شهرداری اصفهان با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی امضاء شد تا اصفهان مسیر توسعه و پیشرفت را به خوبی بپیماید. اما در ساختار جدید شهرداری اصفهان، دفنر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها به «سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکتهای مردمی» ارتقاء یافت و وارث یک فکر و اندیشه صحیح شد که البته برای رونق و پیشرفت شهر اصفهان این مهم نیازمند اصلاح نیز بود. مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان که در تیم جدید مدیریت شهری از جامعه دانشگاهی و اقتصادی انتخاب شده بر روی تغییر مدل های مشارکت در سرمایه گذاری شهری کار می کند و معتقد است که سبد شهرداری به سمت سرمایه‌گذاری‌های کلان است؛ هر چند سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان هم سرمایه‌گذاری‌های کلان و هم محدود دارد.

 

سیزدهمین نشست سازمان‌ های سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کلان‌ شهرهای کشور روزهای یازده و دوازده مهرماه با حضور روسای سازمان‌ های سرمایه ‌گذاری شهرداری‌ های کلانشهر کشور، برای نخستین بار به میزبانی شهرداری اصفهان برگزار می شود. هدف از برپایی این نشست و هم اندیشی دو روزه، بررسی ساختارهای حاکم بر اساسنامه سازمان ‌های سرمایه‌ گذاری کلان شهرهای کشور و بررسی شرایط و موانع تامین مالی پروژه ها اعلام شده است. اساسنامه هایی که با طراحی و ساختاری قانونی، گاه دست و پای سازمان های غالبا نوپا و نوظهور سرمایه گذار را بسته و آنها را در فراز و نشیب های خود گرفتار می کند.
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان به عنوان مجری این نشست به میزبانی شهرداری اصفهان، در خصوص ضرورت برگزاری این نشست به «نوسان» می گوید: این همایش به صورت دوره ای در کلان شهرهای مختلف کشور برگزار شده است و اینک سیزدهمین دوره خود را به میزبانی شهرداری اصفهان برگزار می کند.
شهرام رئیسی می افزاید: مدیریت جدید شهرداری اصفهان از ابتدای فعالیت خود به ارتباط با سایر استان های کشور و استفاده از ظرفیت این ارتباط ها در زمینه های مختلف علاقمند بوده است و اینک این همایش را با هدف بررسی مشکلات و معضلات سرمایه گذاری ها و مشارکت های مردمی شهرداری و تغییر این دیدگاه که اصفهان شهری سرمایه گریز است، برگزار می کند.
وی با بیان اینکه همایش سازمان‌های سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کلان‌شهرهای کشور با حضور مدیران سازمان های سرمایه گذاری در اصفهان برگزار می شود، اظهار می کند: حضور این مدیران باعث می شود تا آنها ضمن اطلاع از دستاوردهای شهرداری اصفهان در زمینه مشارکت در سرمایه گذاری، از چالش ها و دغدغه های اصلی سازمان های سرمایه گذاری شهرداری ها در قالب یک پنل دو روزه مطلع شده و این موضوع را با در نظر گرفتن محدودیت ها، قوانین و اساسنامه موجود مورد بررسی دقیق قرار دهند.

ساازمان سرمایه گذاری؛ سازمان نوظهور
رییسی، با اشاره به ویژگی های سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری، تاکید کرد: سازمان های سرمایه گذاری شهرداری از سازمان های جدید و نوظهور بوده و نیازمند این هستند که قوانین خاصی برای آنها تهیه و اعمال شود. وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که به طور ویژه در این همایش مورد بررسی قرار می گیرد، مسئله «مشارکت» است که اصلا در آیین نامه های مالی شهرداری تعریف روشن و واضحی برای آن ارائه نشده و هر چه بوده در قالب معادلات مبتنی بر مناقصه و مزایده انجام شده است.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری ها در سال های اخیر وارد حوزه های ایجاد درآمدهای پایدار و سرمایه گذاری شده اند، می گوید: به دلیل قوانین جدیدی که در ساختار شهرداری ایجاد شده است، شهرداری ملزم است فعالیت های خود را بر اساس درآمدهایش تعیین کرده و در این زمینه خودکفا باشد. بار عمده ای از این تامین درآمد بر دوش سرمایه گذاری و ایجاد ظرفیت در آینده است که متولی آن سازمان های سرمایه گذاری هستند.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان، عدم وجود قوانین قدرتمند در این زمینه را از معضلات بارز آن دانسته و اظهار می کند: در بسیاری از کلان شهرها سازمان های سرمایه گذاری ایجاد شده اند، ولی برخی از آنها با تکیه بر اساسنامه هایی شکل یافته اند که مصوب شده و مبتنی بر آیین نامه مالی شهرداری است که این مسئله چالش هایی را از حیث حقوقی، شروع فراخوان و نهایتا اجرای کار برای آنها ایجاد کرده است. وی خاطرنشان می کند: به دلیل وجود همین مسائل و مشکلات و در نهایت رفع آنهاست که نیازمند تبادل افکار و آراء میان مدیران سرمایه گذاری سازمان های سرمایه گذاری شهرداری ها هستیم.

جذب سرمایه گذار تابع فضای کسب و کار
رئیسی در پاسخ به این سوال که برگزاری چنین همایشی تا چه اندازه قدرت افزودن قوانین جدید و کارآمد به ساختار آیین نامه و اساسنامه های فعلی را دارد و چقدر می توان به تسهیل گری در حوزه فعالیت سازمان های سرمایه گذاری امیدوار بود، می گوید: به هر حال برگزاری این جلسات باعث می شود که مباحث جدیدی به مباحث قبلی اضافه شده و از میان آنها قوانین تازه ای ایجاد شود. از سوی دیگر دبیرخانه کلان شهرها متولی دریافت و ثبت قوانین و ضوابط جدید و همچنین پیگیری آنهاست تا از طریق رایزینی و مراوده به افزودن بندهای جدید به آنچه موجود و در اختیار است بپردازد.
وی تاکید می کند: از دیگر نتایج بارز برگزاری این همایش این است که خروجی مباحث و گفتگوها در جلسات شهرداران کلان شهرها مطرح شده و می تواند برای ایجاد تغییرات مختلف در ساختار فعالیت سازمان های سرمایه گذاری دنبال شده و مورد بررسی قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که برگزاری این همایش چه تاثیراتی بر جذب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در اصفهان دارد، عنوان می کند: این مسئله ارتباط مستقیمی با ایجاد تمایل در سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در اصفهان و یا هر شهر دیگری ندارد. طبعا جذب سرمایه گذار مسئله ای است که از فضای کسب و کار حاکم بر هر شهر تبعیت می کند. وی ادامه می دهد: با این حال امیدواریم از برگزاری این همایش به عنوان یک دستاورد برای جلب سرمایه گذاری در شهرداری اصفهان استفاده کنیم.