اقتصاد بازار: معاون وزیر نفت گفت: ایران برای شرکتهای غربی خواهان ورود به پروژه های نفت و گاز ایران از جمله شرکتهای آمریکایی که شروط لازم را داشته باشند، محدودیتی ندارد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با دعوت از شرکتهای خارجی برای حضور در پروژه های نفت و گاز ایران پس از لغو تحریمها، گفت: بازار ایران قرار نیست در انحصار تعداد محدودی از شرکتها باشد.
رکن الدین جوادی در مصاحبه ای تلفنی به خبرگزاری رویترز گفت: ایران از حضور و سرمایه گذاری همه شرکتهای بین المللی نفت و گاز که واجد شرایط همکاری با تهران باشند، استقبال می کند.
وی گفت: ایران برای شرکتهای غربی خواهان ورود به پروژه های نفت و گاز ایران از جمله شرکتهای آمریکایی که شروط لازم را داشته باشند، محدودیتی ندارد.
جوادی تصریح کرد: ایران بیش از هر چیز، به سرمایه و فناوری خارجی برای توسعه میدانهای نفتی و نیز خطوط انتقال نفت و گاز و پالایشگاههای خود نیازمند است.
وی عنوان کرد: همه شرکتهای خارجی می توانند سرمایه، فناوری و مهارتهای مدیریت پیشرفته خود را برای توسعه صنعت نفت ایران به کشورمان بیاورند و بازار ایران قرار نیست تحت انحصار تعداد محدودی از شرکتها باشد.
معاون وزیر نفت افزود: ایران هرگز شرکتهای آمریکایی را از ورود به کشور منع نکرده است و این دولت آمریکا بوده که محدودیتهای غیرمنصفانه ای بر شرکتهای خود اعمال کرده است.
رویترز در ادامه این گزارش آورده است: پس از برداشته شدن تحریمهای هسته ای ایران، شرکتهای آمریکایی قادر به ورود به این کشور نخواهند بود زیرا هنوز تحریمهای مربوط به حقوق بشر و تروریسم علیه ایران از سوی آمریکا پابرجاست.
تشدید تحریمها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا صادرات نفت خام ایران را به نصف کاهش داده و به حدود یک میلیون بشکه در روز رسانده است.
جوادی با بیان این که ایران قرار است ١٩ تا ٢١ ماه اکتبر ماه نخستین کنگره راهبردی بین المللی نفت و گاز را در تهران برگزار کند، ادامه داد: یکی از اهداف ما در طول این کنفرانس معرفی ظرفیتهای بخش خصوصی ایران و ایجاد ارتباط با شریکان خارجی است تا بتوانیم در پروژه های پیش روی نفت و گاز کشور با آنها همکاری داشته باشیم.
وی اولویت صنعت نفت ایران را توسعه میادین مشترک خواند و گفت: قانون سرمایه گذاری ایران، از حقوق سرمایه گذاران محافظت می کند و ایران قوانین خوبی دارد که با اجرای صحیح آنها، حقوق سرمایه گذاران خارجی محفوظ می ماند.
به گزارش رویترز، این درحالی است که تحلیلگران معتقدند همچنان سرمایه گذاری شرکتهای غربی در ایران تا حدودی دشوار خواهد بود به طوریکه صادق صیامی کارشناس مسائل اقتصادی در این باره می گوید: ایران قوانینی دارد که تجارت با این کشور را دشوار می کند و ممکن است سبب کاهش تمایل سرمایه گذاران خارجی به داشتن روابط تجاری با تهران شود.
پس از توافق جامع هسته ای وین میان تهران و کشورهای گروه ١+٥ در ١٤ ژوئیه (٢٣ تیرماه) امسال در وین، هیئتهای تجاری متعددی برای امضای قراردادهای جدید اقتصادی روانه ایران شده اند.
ایران قرار است اواخر آبانماه در تهران با برگزاری کنفرانسی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) رونمایی کند، پیش تر قرار بود این کنفرانس ماه فوریه سال آینده میلادی در لندن برگزار شود که به تهران موکول شد.
منبع: خبرگزاری فارس