مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در نشست خبری با بیان اینکه طی سال جاری ۳ هزار و ۲۵۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده است، گفت: تمام تعمیرات لازم نیروگاه‌ها را انجام دادیم تا در پیک مصرف با مشکل روبرو نشویم. این در حالی است که توانسته ایم با مدیریت مصرف، ۳ هزار و ۸۷۴ مگاوات صرفه جویی مصرف برق داشته باشیم که رکوردی تازه محسوب می‌شود.
وی افزود: ۲۰۰ هزار تفاهم نامه با مصرف کنندگان برق به منظور همکاری برای کاهش مصرف در ایام پیک منعقد کردیم که در نتیجه آن در پیک مصرف امسال شاهد هیچ گونه خاموشی برنامه ریزی شده نبودیم.
سخنگوی صنعت برق درباره گران بودن تعرفه برق استخراج بیت کوین توضیح داد: هدف دولت حمایت از مزارع رمزارز است و نرخ متوسط صادراتی را برای آنها در نظر گرفته ایم و در ۸ ماه سال از تخفیف ۵۰ درصدی بهره می‌برند. این در حالی است که درخواست متقاضیان برق به توانیر حداقل ۳۲۰ مگاوات بوده است. بنابراین می‌توانیم بگوییم که هزینه برق برای تولید رمزارزها با توجه به بخش تخفیفی حدود ۴ تا ۵ سنت است. بنابراین گران نیست و روند ما حمایتی است.
به گفته این مقام مسئول، روند صادرات برق کشور مطابق تعهدات ایران با همسایگان در حال انجام است و در این حوزه شاهد ۱۲۰ درصد رشد صادرات بوده ایم.
رجبی مشهدی با اعلام اینکه توانستیم از طریق مدیریت مصرف حدود ۵ هزار مگاوات صرفه جویی داشته باشیم توضیح داد: در صورتی که می‌خواستیم این میزان برق را تولید کنیم باید ۷ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کردیم. این در حالی است که با پرداخت ۳۵۰ میلیارد تومان در قالب طرح‌های تشویقی به بخش صنعتی و کشاورزی در این حوزه صرفه جویی کردیم. بنابراین می‌توان گفت مزایای طرح تشویقی ۲۰ برابر سرمایه گذاری جدید است.
وی با بیان اینکه از ۲۹ میلیون مشترک خانگی در کشور ۲۴ میلیون مشترک زیر الگوی مشخص شده برق، مصرف کرده اند، اظهار داشت: ۵ میلیون مشترک دیگر با افزایش ۲۳ درصدی نرخ تعرفه روبرو بوده اند؛ البته در بین مشترکین کم مصرف ۸ میلیون مشترک مصرفی کمتر از مدت مشابه سال قبل داشتند.
این مقام مسئول از ورود ۳ هزار مگاوات ظرفیت تولید جدید برق در پیک مصرف سال ۹۹ خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی حدود ۵ هزار مگاوات باید از طریق مدیریت مصرف کاهش داشته باشیم. این در حالی است که رشد مصرف سالانه برق حدود ۵.۲ درصد است.
وی میزان صرفه جویی نشر قبض‌های کاغذی را ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و توضیح داد: برای سرمایه گذاری در تولید هر کیلووات نیازمند ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو هستیم. از سوی دیگر باید گفت حدود ۶۰ میلیون متر مکعب گاز در نیروگاههای کشور مصرف شد و تنها ۱۰ درصد سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف شده است.
این مقام مسئول سهم ذرات معلق در آلودگی هوا را ۷۰ درصد دانست و ادامه داد: عمده عامل انتشار این ذرات معلق وسایل نقلیه سنگین و موتورسیکلت‌ها هستند. این در حالی است که سهم کل صنایع در آلودگی هوا حدود ۲۳ تا ۲۴ درصد است.
این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره پرداخت مطالبات تولید کنندگان برق نیز اظهار داشت: در سال قبل حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان به بخش تولید کنندگان و پیمانکاران پرداخت کرده ایم که از این میزان حدود ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان مربوط به تولید کنندگان است و تصمیم داریم برای سال آینده نیز در لایحه بودجه از ظرفیت تبصره ۵ استفاده کنیم.