تشکیل کمیته مقابله

با بحران کرونا

قاضی عسگر

سیدیوسف قاضی عسگر مدیرعامل گروه تولیدی بیسکویت اصفهان فرخنده در این باره به "نوسان" می گوید: بعد از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور، گرایش مردم به محصولات بسته بندی شده بیشتر شده است. براین اساس از همان زمان در این مجموعه تولیدی، کمیته مقابله با بحران کرونا تشکیل شد و مدیران بخش های مختلف در آن حضور یافتند تا با هم‌اندیشی بهترین اقدام و تصمیمات جهت پیشگیری از ورود ویروس کرونا به این واحد تولیدی اتخاذ شود. او تاکید می کند: البته شرکت های صنایع غذایی برای افزایش کیفیت محصولات و رعایت بهداشت تولیدات خود همواره موارد بهداشتی، استرلیزه و ضدعفونی را رعایت می کنند و نظافت یکی از برنامه های کلیدی این واحدها است؛ اما بعد از شیوع کرونا در کشور رعایت این مسائل و به خصوص سلامت کارگران و بازدیدکنندگان از این واحد تولیدی را سختگیرانه تر دنبال کردیم، به نحوی که سرکشی به کارگران و ضدعفونی واحدها در فاصله زمانی کوتاهتری در روز انجام می شود. از سوی دیگر در زمان ورود و خروج کارگران با غربالگری از آنها تست سلامت گرفته می شود. او تاکید می کند: با توجه به رعایت بیشتر موارد بهداشتی، این واحد تولیدی با تهیه مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکس، هر دو ساعت یکبار در قالب تیمی 15 نفره، نظافت و ضدعفونی تمام بخش های کارخانه را انجام می دهد.

سید یوسف قاضی عسگر: بعد از شیوع کرونا، رعایت مسائل بهداشتی وبه خصوص

سلامت کارگران و بازدیدکنندگان از واحد تولیدی را سختگیرانه تر دنبال کردیم

قاضی عسگر همچنین به تعطیلی کوتاه این واحد تولیدی در نوروز اشاره می کند و می گوید: امسال شرایط ویژه ای بر کشور حاکم است و شیوع کرونا و تاکید بر ماندن افراد در منزل، شاید موجب سرخوردگی و حتی ترغیب خانواده ها به بیرون رفتن از منزل می شد، بنابراین گروه تولیدی فرخنده در این ایام با طراحی برنامه های تشویقی و حمایتی و برگزاری مسابقات تلاش کرد کارکنان و خانواده های این گروه تولیدی در این ایام در خانه بمانند.

او ادامه می دهد: از سوی دیگر در این تعطیلات چند روزه تا پیش از 5 فروردین که تولید کارخانه دوباره از سر گرفته شد، با توجه به اینکه ظرفیت بیمارستان ها در پذیرش بیماران کرونایی تکمیل است در یک برنامه پایش به صورت تلفنی و بدون اطلاع قبلی، وضعیت سلامت کارکنان و خانواده های آنها را جویا شدیم. او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی گسترش ویروس کرونا در اصفهان، سلامت خانواده گروه فرخنده از کارکنان، شبکه فروش، مشتریان و مصرف کنندگان بسیار حایز اهمیت است، تصریح می کند: با توجه به اینکه رسالت واحدهای تولیدی به خصوص صنایع غذایی پاسخگویی به نیازهای مردم است، این مجموعه بنا بر تاکید وزارت صمت، فعالیت خود در سال جدید را از پنجم فروردین آغاز کرد. او تاکید می کند:  شستشوی دست کارکنان و کارگران با آب گرم، اندازه گیری اکسیژن خون کارکنان و غربالگری هر روزه تمام پرسنل، هماهنگی با دو پزشک جهت معاینه کارگران و کارکنان و جدا کردن افرادی که حتی سرماخوردگی ساده داشتند از جمله مواردی است که این گروه تولیدی سعی کرده جهت مقابله با ویروس کرونا انجام دهد.

 

صنایع بزرگ

به وظایف خود آگاهند

ذره بینی

محمدجعفر ذره بینی، رییس پیشین کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان و مدیرعامل شرکت فراورده های سیب زمینی پریس نیز با اشاره به وضعیت کارخانجات صنایع غذایی به خصوص بعد از شیوع کرونا، می گوید: مدیریت بخش صنعت و بیماری کرونا در سطح کشور نسبت به صنایع غذایی باید به دو قسمت تقسیم شود؛ برخی از واحدهای صنایع غذایی دارای مجوز حتی پیش از شیوع کرونا در سطح استاندارد جهانی فعالیت می کردند و حتی در زمان ورود کرونا به ایران تمام پرسنل و سطح فعالیت کارخانجات صنایع غذایی عضو این انجمن در سطح استانداردها و بالاتر موارد بهداشتی را رعایت می کنند.

جعفر ذره بینی: تفاوت امروز کارخانجات صنایع غذایی، با دوران پیش از کرونا در این است

که در حال حاضر تمامی پرسنل برای بررسی سلامت شان غربالگری و معاینه می شود

او با تاکید بر اینکه امروز مشکلات صنعت غذایی ناشی از واحدهایی است که تحت نظر مدیریت دولتی نیست و این واحدها دامنگیر صنایع غذایی، مردم و بهداشت کشور شده اند، می گوید: متاسفانه برخی صنایع غذایی زیرزمینی هیچ علاقه ای به کشور و مردم ندارند و با تولید مواد غذایی با ابتدایی ترین امکانات، بخش سلامت این صنعت را نشانه می گیرند، در حالیکه با اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور، واحدهای بزرگ صنایع غذایی با هم اندیشی و رعایت استانداردهای جهانی فعالیت می کنند، بنابراین امروز هیچ نگرانی بابت تولیدات واحدهای رسمی و دارای مجوز و استاندارد مواد غذایی وجود ندارد.

او تاکید می کند: تنها نگرانی، بابت صنایع غذایی زیرزمینی فعال است که متاسفانه هیچ نظارتی بر نحوه تولید، بسته بندی و توزیع آنها نیست، به عنوان مثال در بخش تولید سیب زمینی، لبنیات و حتی برخی صنایع گوشتی این واحدها با ابتدایی ترین وسایل این محصول را به اشکال متفاوت تولید و توزیع می کنند. مدیرعامل این شرکت مواد غذایی تصریح می کند: خوشبختانه امروز صنایع بزرگ مواد غذایی بر وظایف خود آگاه هستند و با وجود تمام تنگناها و شاید همکاری نکردن مسئولان، همچنان نسبت به سلامت مردم حساسیت ویژه دارند.

او توضیح می دهد: باوجود برخی وعده ها در تامین اقلام ضد عفونی کننده و ماسک برای واحدهای تولیدی، خود واحدهای صنایع غذایی با تاکید و توجه بر رعایت نکات بهداشتی، تجهیزات لازم را برای پیشگیری از کرونا در اختیار پرنسل شان قرار داده اند و اکنون در شرایطی که ویروس کرونا گسترش یافته؛ فضای تولید، توزیع و بسته بندی مواد غذایی با رعایت تمام استانداردها و به دور از این ویروس فعالیت می کند.

ذره بینی با تاکید بر اینکه نظارت بر کیفیت و بهداشت تولید مواد غذایی در کشور تنها مربوط به زمان شیوع ویروس کرونا نیست و همواره این موضوع از ابتدای پروسه تولید تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد با دقت انجام می شود، می گوید: تفاوت امروز با دوران پیش از کرونا در این است که در حال حاضر تمام پرسنل تولید، بسته بندی، توزیع، اداری و... واحدهای تولید مواد غذایی برای بررسی سلامت شان غربالگری و معاینه می شود تا با تضمین سلامت آنها در برابر کرونا، فضای تولید آلوده نشود.

او با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ پرسنل فعال در این واحد تولیدی بعد از شیوع کرونا همواره مورد بررسی معاینات پزشکی، بررسی دمای بدن و .... قرار می گیرند، خاطرنشان می کند: این اقدامات تنها مربوط به این مجموعه نیست و امروز به جرات تمام واحدهای صنایع غذایی استاندارد این موارد را برای تولید محصولاتی سالم و عاری از هر گونه ویروس انجام می دهند و تنها نگرانی بابت صنایع غذایی زیرزمینی است.

 

اجرای سختگیرانه

 استانداردهای بسته بندی‌

کشانی

 

مدیرعامل شرکت بسته بندی ماتریس نیز در خصوص تفاوت شرایط تولید و رعایت مسائل بهداشتی قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا، می گوید: در حال حاضر نه تنها این مجموعه بلکه بسیاری از تولیدکنندگان مطرح کشور پیش از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور نسبت به رعایت مسائل بهداشتی در مراکز تولیدی خود دقت داشتند و با توجه به شیوع جهانی این ویروس، بسیاری از کارخانجات از اواسط بهمن ماه برای پرسنل خود ماسک و مواد ضدعفونی تهیه کردند.

امیر کشانی: موادی که در بحث بسته بندی کالاهای اساسی و خوراکی

مورد استفاده قرار می گیرد، حتی بالاتر از استانداردهای موجود است

امیر کشانی با اشاره به ارزشمند بودن فعالیت و از خودگذشتگی جامعه پزشکان و پرستاران در شرایط کنونی، تاکید می کند: اکنون در جبهه دیگر مبارزه با ویروس کرونا تولیدکنندگان و کارگران بعضا فعالیت خود را به صورت شبانه روزی حتی در ایام نوروز فعال هستند تا امروز کشور با کمبود کالاهای اساسی به خصوص خوراکی همانند دیگر کشورهای دنیا مواجه نشود.

مدیرعامل این مجموعه در خصوص بسته‌بندی محصولات تولیدی به خصوص مواد غذایی که عاری از ویروس کرونا باشد، خاطرنشان می کند: موادی که در بحث بسته بندی کالاهای اساسی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد، حتی بالاتر از استانداردهای موجود است و اکنون با توجه بیشتر و سختگیرانه تر محصولات تولید می شود.

به گفته کشانی، در حال حاضر استاندارهای بسته بندی‌ محصولات به طور سختگیرانه‌ای اجرا می‌شود و غربالگیری و تست سلامت کارگران و کارکنان از 10 بهمن ماه تا به امروز در حال انجام است و در صورتیکه یکی از کارگران حتی نشانه ای از سرماخوردگی ساده داشته باشد تا بهبود وضعیت خود برای استراحت به مرخصی می رود و از سوی دیگر ضدعفونی واحدهای تولیدی بیشتر از هر زمان دیگری انجام می شود. وی افزود: به طور سختگیرانه‌ای بهداشت درهمه‌جا رعایت و روزانه همه قسمت ها حتی تمام سرویس هایی که پرسنل با آن در رفت و آمد هستند ضدعفونی می‌شود همچنین هر یک ساعت یکبار قسمت های مهم مجموعه ضدعفونی می‌شود.