تولید خودرو در فروردین امسال کاهش قابل توجهی داشته است. براساس گزارشی که وزارت صنعت منتشر کرده است، در خودروسازان امسال را با افت تولید شروع کردند، به‌طوری که تولید انواع خودرو درکشور در فروردین‌ماه حدود ٤٣‌درصد کاهش یافت.
تولید انواع خودرو درکشور در فروردین امسال به ۲۴‌هزار و ۹۲۲ دستگاه رسید که در مقایسه با فروردین ‌سال گذشته ٤٢,٧‌درصد افت داشته است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که بازار خودروی ایران سالانه به حدود یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار خودرو نیاز دارد اما روند تولید خودروسازان ایرانی از ‌سال ٩٦ به بعد که آمریکا از برجام خارج شده، سیر نزولی به خود گرفته و در ‌سال ٩٨ میزان تولید خودرو به ٨٥٥‌هزار دستگاه رسیده است. این روند در فروردین امسال که صنعت خودروسازی همزمان گرفتار تحریم و کرونا بود، تشدید شده و تولید خودرو در ماه فروردین رقم قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته است.
این موضوع به افزایش قیمت خودرو در بازار پس از عید دامن زده است، به‌طوری که قیمت پراید به ٧٨‌میلیون تومان رسیده است. تداوم کاهش تولید خودروسازان را که با زیان انباشته سنگینی مواجه بودند، ناچار به پیش‌فروش‌هایی با دوره تحویل طولانی سوق داده و در واقع ورشکستگی آنها را به آینده موکول کرده است. با وجود این تحریم، کرونا دست به دست هم داده‌اند تا خودروسازان امسال وضع بدتری تجربه کنند. از آن‌سو با پیش‌بینی کسری سنگین بودجه و احتمال افزایش نرخ تورم قدرت خرید خانوار کاهش داشته و بازار خودرو را به رکود سنگین‌تری فرو می‌برد.

تداوم ریزش تولید خودرو
فروردین امسال تولیدسواری درکشور معادل ۲۳‌هزار و ۲۶۴ دستگاه بود که در مقایسه با فروردین ۹۷ افت ۴۳.۷‌درصدی را تجربه کرده است. در این میان تولید ون در فروردین امسال تنها چهار دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل ۶۰‌درصد کاهش داشته است. در نخستین ماه امسال‌ هزار و ۵۷۳ دستگاه وانت درکشور تولید شد که نسبت به فروردین ‌سال قبل ۱۸.۳‌درصد افت داشته است. تولید مینی‌بوس و میدل باس نیز معادل ۱۴ دستگاه بود که در مقایسه با فروردین ۹۸ با کاهش ٧٥,٩‌درصدی همراه بوده است. درعین حال، نخستین طی فروردین امسال تولید اتوبوس با رشد ٥١٢.٥‌درصدی به ۴۹ دستگاه رسید و تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز معادل ۱۸ دستگاه بود که نسبت به فروردین ۹۸ افت ٨٩.٣‌درصد را داشته است. در اسفند ‌سال گذشته هم تولید خودرو کاهشی بود و ایران‌خودرو با شیب تندتری نسبت به سایپا افت ٢١‌درصدی تولید را تجربه کرد.
افت کاهش تولید خودروسازان درحالی است که آنها زیان انباشته سنگینی در حدود ٥‌هزار‌میلیارد تومان دارند و زیان انباشته ایران‌خودرو به بیشتر از سرمایه ثبتی این شرکت رسیده است. علاوه بر این، آنها وام‌های سنگینی از بانک مرکزی گرفته‌اند تا بدهی خود را به قطعه‌سازان تسویه کنند.
فعالان صنعت خودروسازی ایران می‌گویند که بیشترین مشکل‌شان برای تولید در شرایط تحریم نقل و انتقال پول است. آنها همچنین از روند تخصیص ارز برای واردات گلایه‌مندند و معتقدند که این مسائل سبب کاهش تولید خودرو شده است. از آن سمت دولت که با سقوط بی‌سابقه قیمت نفت و افت شدید درآمدهای نفتی مواجه بوده، حالا با مسأله کرونا و بسته‌بودن مرزها و کندشدن روند صادرات مواجه است و همین مسائل موجب شده است که برای تخصیص ارز سختگیری‌های بیشتری داشته باشد. کارشناسان معتقدند در شرایطی که نمی‌توان برای حل مشکلات ناشی از تحریم‌های خارجی که منجر به خروج شرکای بین‌المللی خودروسازان شده، فکر چندانی کرد اما چنانچه تولید قطعات رشد کند و تخصیص تسهیلات به شرکت‌های خودروساز نیز شتاب بگیرد، دست مدیران خودروساز برای عرضه بیش ازپیش محصولات تولیدی باز خواهد شد.
با این شرایط اما باید دید خودروسازان می‌توانند با بار سنگین زیان و بدهی و افت تولید از ‌سال ٩٩ عبور کنند یا خیر؟