در نشست مشترک اعضای هیات مدیره انجمن های برق و الکترونیک و لاستیک با رئیس و خزانه دار خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، لزوم برگزاری نشست هایی با تشکل های صنعتی و واحدهای تولیدی مختلف در زمینه های بانکی، زیست محیطی، کارگران و تامین اجتماعی بمنظور ایجاد تسهیل در روند تولید و بهره مندسازی آحاد جامعه مطرح شد.

ارتقای تشکل ها و انجمن ها به جایگاه واقعی خود

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان در این جلسه از درخشش جامعه صنعتی در این روزها، علیرغم بحران های مختلف ناشی از تحریم و شرایط کرونا، ابراز خرسندی کرد و گفت: صنایع توانستند با خرد جمعی، گذشت و تفکر نقش خود را در تحقق جهش تولید ایفا کنند. وی از کارخانه هایی نام برد که توانسته اند به مازاد تولید دست بابند که ازجمله یک کارخانه تولید ماسک، روزانه 2هزار تولید مازاد بر فروش دارد که این حاکی حرکت بزرگ جامعه صنعتی در تامین نیاز بازار است.

سهل آبادی در تشریح شیوه عملکرد خانه صنعت و معدن گفت: اعتقاد ما براین است که جلسات و نشست هایی با تشکل ها، انجمن های مختلف و نمایندگان واحدهای صنعتی برگزار کنیم تا بتوان به نتایج خوبی در توسعه و حل مشکلات صنایع در زمینه های تولید، محیط زیست، امور بانکی و دارایی و موارد دیگر دست یافت. وی افزود: در خانه صمت، شیوه ما متفاوت از اتاق بازرگانی است. چنانچه، ما نمی توانیم بپذیریم که دیگران برای ملاقات از گیت عبور کنند. خانه صنعت و معدن همواره پذیرای فعالان اقتصادی و انجمن های مختلف است تا از اینطریق، بهره بیشتری به مردم برسانیم.

رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان، موضوع تفویض اختیار به تشکل و انجمن ها را اتفاق خوبی در استان دانست و گفت: هر واحد صنعتی که راه اندازی می شود، باید انجمن ها و تشکل مربوط به خود را بشناسد و با آن مرتبط باشد. وی ابراز امیدواری کرد که انجمن ها به جایگاه واقعی خود ارتقا یابند و افزود: با رعایت پروتکل های بهداشتی، می توانیم فرصت هایی برای برگزاری جلسات و رسیدگی به مشکلات انجمن ها و اعضای آنها فراهم سازیم.

عبدالوهاب سهل آبادی در بیان تلاش خانه صنعت و معدن بمنظور حمایت از صنایع، از خرید زمینی به وسعت 3600مترمربع به نام خانه صنعت و معدن استان خبر داد و افزود: نشست هایی با ذوب آهن و فولاد مبارکه برای احداث مجموعه ای در خدمت صنایع داشته ایم و بزودی عملیات ساخت آن آغاز می شود.

پرداخت حق عضویت، حمایت و تسهیلات بیشتر

در ادامه، اقارب پرست، خزانه دار خانه صنعت و معدن گفت: یکی از موارد قانونی در اتاق بازرگانی، حمایت از تشکل هاست ولی در قبال مبالغ بالایی که از صنعتگران دریافت می کنند، خدمات چندانی ارائه نمی دهند. وی افزود: تامین اعتبار برای خانه صنعت و معدن تعریف نشده و این در حالی است که برای اتاق تعریف شده، در عین حال شفافیت مالی در اتاق مطرح نیست. بنابراین، تا زمانی که اعضای خانه صمت برای پرداخت حق عضویت خود همت نکنند، فعالیت های خانه صنعت و معدن را هم بطورجد پیگیر نمی شوند. وی تحقق شرایط بهتر در خانه و فراهم سازی تسهیلات و حمایت از صنایع را مستلزم پرداخت حق عضویت و حضور در جلسات عنوان کرد.

تقویت و توسعه صنعت، راه نجات کشور

سیدمحسن پورسعید، رئیس هیات مدیره انجمن برق و الکترونیک اصفهان گفت: در ارتباط با خانه صنعت، مسائلی داریم ولی خود را موظف می دانیم که در هر شرایطی با خانه هماهنگ باشیم. وی مشکلات مالی را، مشکل اساسی انجمن برق بیان کرد و افزود: راه نجات کشور و مردم از مشکلات اقتصادی، رشد و تقویت صنعت است. باید از خام فروشی و وابستگی به نفت اجتناب کرد. پورسعید با ابراز تاسف از اینکه مسئولان به فکر توسعه صنعت کشور نیستند، یادآور شد: اصفهان در انقلاب و دفاع مقدس با بیشترین شهید، پیشتاز بوده و همیشه در کشور بلحاظ جایگاه صنعتی، الگو بوده است ولی امروز بدلیل بی مهری هایی که به صنعت استان شده است، جای خود را به دیگر استان ها داده و صنایع استان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. وی اعلام کرد: اگر مشکلات صنعت حل شود، بسیاری از مشکلات استان اصفهان حل خواهد شد.

امیرحسین امیدیان، عضو هیات رئیسه انجمن برق و الکترونیک اصفهان از نارضایتی اعضای انجمن صحبت کرد و گفت: اعضای انجمن با این استدلال که انجمن حمایتی از آنان بعمل نمی آورد، حق عضویت خود را پرداخت نمی کنند و یا انصراف از عضویت می دهند.

لزوم تفویض اختیار به انجمن ها

زهره باطنی، دبیر انجمن برق و الکترونیک اصفهان گفت: انجمن حمایت خود از اعضا را محدود به پرداخت حق عضویت نمی کند و اعضایی هم که حق عضویت نپرداخته اند، از حمایت ها برخوردار بوده اند. وی انجمن برق را حامی خانه صنعت و معدن دانست و افزود: باید به انجمن تفویض اختیار شود تا به درآمدزایی برسد. باطنی عنوان کرد: اعضا با دریافت کارت عضویت می توانند از خدمات بیشتری بهره مند گردند.

نبود مواد اولیه، مشکل اصلی تولید

محمدکریم کریمی، عضو هیات مدیره انجمن برق و الکترونیک اصفهان با اشاره به مشکلات مالی انجمن، نبود مواد اولیه در تولیدات تجهیزات برق را مشکل اساسی فعالان این عرصه عنوان کرد و افزود: بسیاری از صنعتگران این عرصه پس از سالها تلاش و سرمایه گذاری، اکنون بدلیل نبود مواد اولیه با مشکلات مالی مواجه و حتی غیرفعال شده اند. کریمی در صحبت از موانع تولید و کسب و کار، به مشکلات بروکراتیک و اداری پرداخت و افزود: بسیاری از اعضا درگیر مشکلات عدیده اقتصادی اجتماعی شده اند.

دست و پای صنعتگر در چرخ خود گیر کرده است

مهدی کرمانی، بازرس انجمن برق گفت: ما بدنبال راهکاری برای بهبود کسب و کار و نیازمند تعاملات بیشتری در این زمینه هستیم. وی لزوم همفکری و ایجاد انگیزه برای صنعتگر و حل مشکلات مهم تامین مواد اولیه و در سطح کلان مسائل ارزی، بلوکه شدن جنس واردشده در گمرک و آنچه یک راهکار عملی برای صنعتگر فراهم کند، را مطرح کرد و افزود: متاسفانه دست و پای صنعتگر در چرخ خود گیر کرده است. وقتی خوراک صنعت خود را ندارد، چگونه می تواند دستمزد کارگران را تامین کند. بازرس انجمن برق و الکترونیک اصفهان به مشکلات مالیاتی صنایع که همچنان حل نشده باقی مانده است، پرداخت و گفت: نمی توان صرفا دستوری عمل کرد. هر عضو باید اطمینان حاصل کند که با ورود به انجمن و خانه می تواند در رفع مشکلات تولید، تامین اجتماعی، دارایی و موانع تولید گام بردارد.

استفاده از اهرم خانه صمت در احقاق حق صنعتگر

دیگر عضو انجمن برق و الکترونیک اصفهان در بیان مشکلات صنایع بویژه در تامین مواد اولیه، گفت: قبلا می توانستیم برای حدود یک سال برنامه ریزی در تولید نماییم ولی با شرایط فعلی برای یک ماه هم به سختی می توان برنامه ای داشت. وی در بیان انتظارات خود از خانه صنعت و معدن گفت: با توجه به جایگاه و منابعی که خانه در اختیار دارد و همینطور سابقه فعال و اثرگذار انجمن برق، انتظار می رود عضوی از انجمن در هیات مدیره خانه حضور داشته باشد.همچنین، خانه صنعت و معدن می تواند از اهرم های خاص خود در احقاق حق صنعتگر استفاده نماید. او فعالیت انجمن در قبال خانه را منفعل توصیف کرد و افزود: جوان گرایی در انتخابات هیات مدیره خانه صمت چندان جایگاهی ندارد.

محرومیت صنعت لاستیک از اتحادیه

در ادامه این نشست، بهنام نصیری، رئیس هیات مدیره انجمن لاستیک اصفهان با اشاره به آغاز فعالیت صنعت لاستیک پس از ورود کارخانه ذوب آهن به اصفهان، گفت: متاسفانه، صنعت لاستیک بصورت علمی و پویا دیده نشده است. وی افزود: بزرگان صنعت لاستیک از دهه 60 به استفاده از تکنولوژی روز و استفاده از ماشین آلات مدرن و تخصصی روی آورده اند و در حالیکه برخی از صنایع لاستیک علاوه بر تولید تایر، قطعات خودرو را تولید می کنند، توانسته اند نیاز داخل را تامین و واردات لاستیک را مهار نمایند. نصیری گفت: بیشترین واحدهای تولیدی در این صنعت در اصفهان مستقر هستند و این درحالی است که ما هیچ مرجع و اتحادیه قدرتمندی نداریم که بتواند مسائل پیرامونی واحدها را پیگیری نماید و متاسفانه بعد از 50 سال فعالیت، پروانه فعالان این صنعت توسط اتحادیه آپاراتی و تایر فروشی ها صادر می گردد.

رئیس هیات مدیره انجمن لاستیک اصفهان در صحبت از مشکلات دارایی و بیمه کارگران، گفت: نماینده ای از انجمن لاستیک در اداره کار نداریم و بدلیل فقدان کارشناسی، 90درصد کارفرمایان این عرصه بدون استدلال منطقی محکوم می شوند.

نصیری پیشنهاد خود را برای حضور نماینده خانه صنعت، معدن در جلسات برون سازمانی و آگاهی نسبت به مشکلات صنعتگران، تدوین برنامه 10 ساله برای خانه، بررسی نقاط ضعف و قوت و ارائه راهبرد و سند استراتزیک خانه صنعت و معدن مطرح کرد.

لزوم اطلاع رسانی دقیق در نوسانات ارزی و مالی

در این بخش، سیدعبدالوهاب سهل آبادی، بعنوان عضو کمیسیون تشکل های کشور، از روند گشایش مسیر تشکیل انجمن های همگن خبر داد و گفت: طبق قانون کار، نماینده اتاق بازرگانی و نماینده ای از کانون کارفرمایان مسئولیت پیگیری موارد فوق را بعهده دارند. وی قرارگرفتن صنعتگران عرصه لاستیک و تولیدکننده قطعات در اتحادیه آپاراتی ها را غیرمنصفانه خواند و افزود: انجمن لاستیک باید برای حفظ جایگاه خود تلاش کند و پیگیر تفکیک از اتحادیه آپاراتی و مطرح شدن بعنوان یک نهاد مستقل در سطح ملی باشد. ضمن آنکه کانون های کارفرمایان اقداماتی در این زمینه انجام می دهند.

سهل آبادی در بیان مسئولیت انجمن گفت: انجمن علاوه بر هویت بخشی به یک صنف، حضور فعال در خانه های صنعت و معدن و ستاد تسهیل را دنبال می کند.

وی با اشاره به پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی مختلف تا حل و رفع آنها، اظهار کرد: در این 4 ماه، علیرغم کرونا، خانه صنعت و معدن تعطیل نبوده و بسیاری از مشکلات دارایی و ... صنایع را پیگیری کرده ایم. البته صنعتی که اعضای بیشتری دارد، فعالتر و انجمنی با اعضای مسلط و کارآمد، بهتر می توانند پاسخگو باشند.

سهل آبادی گفت: بودجه دولت روزبه روز افزایش می یابد، از طرفی درآمدهای نفتی کاهش یافته که مستلزم پیگیری و تعامل بیشتر بین تشکل های صنعتی، تولیدی و خانه صنعت ومعدن بمنظور بررسی و حل مشکلات است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان در پاسخ به موضوع جوان گرایی بیان کرد: از ورود جوانان در این عرصه استقبال می کنیم و تیم جدید را به گونه ای چیده ایم که جوانان بیشتر حضور داشته باشند. وی با اعتقاد به تغییر شیوه فعلی، جوان گرایی و استفاده از ایده های نو را از موضوعات اصلی در خانه صنعت و معدن اعلام کرد.

سهل آبادی با اذعان به اینکه باید در مسائل مالی و نوسانات ارزی اطلاع رسانی دقیق تری برای صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی داشته باشیم، از جلساتی که قرار است با مدیران گمرک، استاندارد و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شود، خبر داد و افزود: در این زمینه نشست هایی در تهران با اعضای هیات دولت ازجمله وزاری صمت، تعاون و رئیس بانک مرکزی داشته است.