علی بختیار در گفتگو با "نوسان" در خصوص افزایش افسارگسیخته قیمت خودروهای داخلی در شرایط غیررقابتی بازار، اظهار کرد: تا زمانی که خودروسازان کشور به شکل دولتی و شبه دولتی فعالیت می کنند شرایط برای رقابت، بهبود وضعیت و کیفیت خودرو مهیا نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه امروز صنعت خودروسازی به جای رقابتی به صنعتی حمایتی تبدیل شده است، گفت: در جایی که سیاست گذار باید در حوزه صنعت به طور درست ورود کند، متاسفانه سیاست گذاری نمی کند و تا زمانی که دولت خود را در مقام بنگاه اقتصادی قرار می دهد، صنعت خودروسازی داخل نه تنها نجات پیدا نخواهد کرد، بلکه مشکلات آن همچنان پابرجا خواهد ماند. وی افزود: در حالیکه بیشتر خودروسازان موفق دنیا به دنبال کاهش قیمت تمام شده و عرضه محصول هستند، اما خودروسازان ایران تنها به دنبال افزایش قیمت خودرو پیش رفته و به تعهدات خود عمل نمی کنند.

یکی از گزینه های وزارت صمت با انتقاد بر اینکه خودروساران داخلی به جای تعهد به مشتریانشان، پول را جلو جلو می گیرند و متاسفانه سر موعد خودرو را تحویل نداده و یا دو تا سه برابر رقم توافق وجه دوباره ای را از مردم مطالبه می کنند، تصریح کرد: در این شرایط شاهد ناهمگونی بین بازار عرضه و تقاضا خودرو هستیم. وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل نبود امکان واردات خودرو، اکنون شاهد یکه تازی خودروسازان داخلی با کیفیت پایین و قیمت بالای محصولاتشان هستیم.

بختیار با بیان اینکه پتانسیل کشور در زمینه نیروی انسانی در صنعت خودروسازی بسیار خوب است و دانش و بازار خوبی در این زمینه داریم و حتی می توانیم به بازارهای منطقه ورود کنیم، افزود: وجود مشکلات در صنعت خودرو به طور قطع به ضعف مدیریت و سیاست گذاری درست بازمی گردد، از سوی دیگر باید توجه داشت که مدیریت دولتی نمی تواند صنعت خودرو را به سمت توسعه پیش ببرد. وی تاکید کرد: با وجودی که خودروسازان داخلی، خودرو را با قیمت بالا به مردم تحویل می دهند، همچنان با زیان انباشته 30 تا 40 هزار میلیارد تومانی روبرو هستند.

نماینده سابق گلپایگان در مجلس در خصوص ممنوعیت واردات خودرو، گفت: معتقدم تا زمانیکه شرایط رقابتی در بازار فراهم نشود و خودروسازان داخلی در یک فضای جهانی رقابت نکنند، هرگز نمی توانند مسیر واقعی خود را پیدا کنند. وی افزود: اگر خودروسازان داخلی از واردات خودروها احساس ترس نکنند و بدون هیچ رقیبی محصولاتشان را عرضه کنند، هرگز به سمت تولید کیفی خودرو نخواهند رفت.  بختیار با انتقاد از اینکه از همان لحظه خرید مردم با خرابی های متعدد خودروهایشان مواجه می شوند، گفت: متاسفانه خودروهای دو شرکت سایپا و ایران خودرو از همان روز اول به سمت تعمیرگاه می روند، چراکه خودرو بی کیفیت تولید و تحویل مشتری داده اند.