از اردیبشهت امسال که وزیر صنعت و معدن توسط رئیس جمهور برکنار شد، دو نفر به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شدند و دومین نفری که به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد توانست رای اعتماد مجلس را کسب کند. فکر می کنید این که این وزارتخانه از بلاتکلیفی خارج شد و صاحب وزیر شد، باز حرکت و اقدام مثبتی می تواند باشد؟

مهمترین اتفاق این است که این وزارتخانه بعد از ۴ ماه از بلاتکلیفی نجات پیدا کرد. یکی از مهمترین وزارتخانه ها و شاید شاه بیت دولت که وزارت صنعت، معدن و تجارت است، بدون متولی بود و متاسفانه، این وضع برای کشور و برای بخش های صنعت و معدن، چندان خوشایند نبود. ما یک نامه از طرف خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، به رئیس جمهوری نوشتیم و اعلام کردیم که نگذارید با اینهمه مشکلات که در تولید و صنعت وجود دارد، این وازتخانه بدون وزیر باشد. خوشبختانه آقای رزم حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شد و رای اعتماد کسب کرد. ما می دانیم که قبل از تشکیل دولت اول آقای روحانی در سال ۱۳۹۲، آقای رزم حسینی در بخش خصوصی فعال بود و بعد از تشکیل دولت آقای روحانی، به عنوان استاندار کرمان انتخاب شد. ایشان از رزمندگان جبهه های حق علیه باطل بوده است. اینها اطلاعاتی بود که ما در سال های گذشته از آقای رزم حسینی داشتیم و مردم کرمان و صنعتگران این استان ها، راضی بودند؛ کارهای بسیار بزرگی انجام داده؛ پیگیری های خوبی داشت و درب اتاق او در استانداری به روی مراجعه کنندگان باز بود. ما آمادگی داریم که به آقای رزم حسینی کمک کرده و همراهی کنیم و حداقل قسمتی از مشکلاتی که وجود دارد، برطرف شود.

 

نزدیک ۵ ماه از سالی که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده، وزارت صنعت و معدن بدون وزیر بوده. الان فکر می کنید اهداف سال جهش تولید می تواند در بخش صنعت و معدن تحقق پیدا کند؟
بالاخره وزارت صنعت و معدن، برنامه هایی داشته است. در طول یک ماه ابتدای امسال و در ارتباط با کرونا، دیدیم چه نشدنی هایی، شدنی شد. علت آن هم، این بود که با خِرد جمعی، همه از جمله مجلس و دولت به همدیگر کمک کردند و رهبری هم پشت سرشان بود. مردم هم وارد میدان شدند و ماسکی که در روزهای اول شیوع کرونا، باید وارد می کردیم، الان صادر می کنیم. همچنین لوازم پزشکی که فکر آن را هم نمی کردیم توسط شرکت های دانش بنیان کشورمان، ساخته شد. مگر چند ماه از زمان شیوع کرونا گذشت که این موفقیت ها حاصل شد؟ ما انتظار نداریم در این ۱۰ ماه باقی مانده از دولت آقای روحانی، تحول بزرگی در بخش صنعت و معدن رخ بدهد و معجزه شود. در ماه های اخیر کشتی صنعت و معدن بدون کاپیتان و ناخدا و در یک دریای متلاطم بود و هر روز موج های مخرب بزرگی می آمد.

 

در حال حاضر بخش صنعت و معدن دقیقاً چه انتظاری از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت دارد؟
وظیفه وزیر، راهبری است و انتظار ما این است که برنامه این وزارتخانه را اجرا کند. ما انتظار داریم وزیر جدید، دست به همه چیز برای تغییر آنها نزند. ما انتظار نداریم که وزیر، شروع کند به عوض کردن معاون و مقامات دیگرصادر کننده ای که صادرات داشته، باید تشویق شود و اگر می خواهیم تجهیزات دیگری وارد شود با ارز آن صادر کننده تسویه شود. وزارت صنعت و معدن باید از گمرک بخواهد که کالاها و مواد اولیه صنعتگران که در گمرک دپو شده و به همین دلیل صنعتگران ما دچار مشکل هستند، ترخیص شود. البته واقعاً برای چند ماه آینده نمی شود انتظار خاصی از ویر صنعت و معدن داشت ولی امید ما این است که یک حرکت بزرگ مثل همان زمان شیوع کرونا، صورت بگیرد. در حال حاضر ۹۰ هزار واحد صنعتی در این کشور، بلاتکلیف هستند. صنعتگران ما نمی دانند وقتی که صبح از خواب بیدار می شوند کارش را با چه قیمت ارزی جلو می برد. وزارت صنعت، معدن و تجارت، بار سنگینی به دوش دارد و مسئولیت بازرگانی کشور را هم به عهده دارد

 

از دید شما با رای اعتماد به آقای رزم حسینی، فرد مطلوب برای این وزارتخانه انتخاب شده؟
آقای رزم حسینی، در دو دوره استاندار استان های بزرگ کرمان و خراسان رضوی بوده و موفق هم بوده است. ما امیدواریم در دوره باقی مانده از دولت آقای روحانی نیز، بتواند راهکارهای مناسب ارائه کند و با توجه به این که در این بخش، نیروها و فعالان بسیار زیادی هستند این نیروها می توانند مدیریت را تقویت کنند. موفقیت در این زمینه مشروط به این است که وزیر با بخش خصوصی همکاری، مشروط به این است که اگر دوباره به تلفن آقای رزم حسینی زنگ زدیم، تلفن ما را بی پاسخ نگذارد و مشروط به این است که ما هم نظرات خودمان را به ایشان ارائه کنیم و ایشان هم از نظرات درست ما استفاده کنند.