مهدی مداحیان، دبیر انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه در استان اصفهان با ارائه گزارشی از عملکرد انجمن شن و ماسه اصفهان، گفت: طبق بررسی های صورت گرفته، شواهد و مستندات ارائه شده، قرار براین است تا محل های برداشت شن و ماسه توسط این انجمن، بازسازی و نهال کاری شود که در این جلسه منابع طبیعی و دیگر سازمان های ذیربط موافقت خود را اعلام نمودند. همچنین مداحیان از دو محدوده شمال و جنوب جاده نایین نام برد که قرار است طبق تایید منابع طبیعی و محیط زیست در اختیار انجمن شن و ماسه قرار گیرد و براین اساس، برنامه ریزی برای برداشت از معادن با هدف تامین نیاز داخل صورت گیرد تا نیازی به خرید شن و ماسه و برداشت های غیرقانونی نباشد. دبیر انجمن شن و ماسه تاکید کرد: با پیگیری انجمن شن و ماسه و مسئولان ذیربط، واحدهای غیرمجاز تعطیل می شوند و هرگونه برداشت غیرقانونی، تحت پیگرد قرار می گیرد. وی با نشان دادن تصاویری از مناطق برداشت غیرمجاز و بی رویه شن، از تبدیل شدن این مناطق به محل تخلیه نخاله ها، چهره نازیبا و آسیب های زیست محیطی اشاره کرد.

1531050

 

لزوم انضباط کاری در

فعالان معادن شن و ماسه

سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صمت ایران و استان اصفهان  با ابراز خرسندی از حضورفرماندار اصفهان، مدیرکل سازمان صمت استان، مدیران و مسئولان مربوطه در امور معادن، محیط زیست، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، گفت: امروز، گزارشی از عملکرد انجمن شن و ماسه ارائه شد که حاصل آن، رضایت مسئولان بود. زیرا انجمن شن و ماسه در جاهایی که برداشت های مجاز صورت گرفته، عملیات تسطیح، بازسازی و نهال کاری را به نحو مطلوب اجرا کرده و مورد تایید مسئولان ذیربط بوده است. سهل آبادی، ماحصل این نشست را تحقق مصوبه ای عنوان کرد که طبق آن، انجمن شن و ماسه استان اصفهان، متولی زمین های مجاز برای برداشت شن و ماسه می گردد. وی افزود: اکنون، منابع طبیعی، حق نظارت و برداشت مجاز در چارچوب قوانین را به انجمن تولید کنندگان شن و ماسه واگذار می کند و انجمن نیز پس از برداشت از معادن مجاز، نسبت به اصلاح و تسطیح زمین ها طبق نظر کارشناسان از ارگان های مسئول اقدام می کند. رئیس خانه صمت استان اصفهان با بیان آنکه در این زمینه سعی براین است تا تخلفی صورت نگیرد، از دعوت فعالان عرصه معدن بویژه شن و ماسه برای تحقق انضباط کاری و مقابله با برداشت ها، تصرفات غیرقانونی و عرضه شن و ماسه قاچاق خبر داد.  عبدالوهاب سهل آبادی به موضوع تفویض اختیار از سوی سازمان صمت به خانه های صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و آن را حرکت ارزشمند و مثبتی توصیف کرد که موجب رضایت متقاضیان و تسهیل در روند صدور مجوزها و پروانه های تاسیس شده است. وی در ادامه افزود: در ارتباط با واگذاری صدور مجوز بهره برداری از معادن شن و ماسه  نیز تعاملاتی با ارگان های ذیربط داشته ایم و امروز نیز موارد بصورت مصوبه ارائه می گردد. سهل آبادی گفت: در تلاشیم تا اختیاراتی نیز برای صدور مجوز و نظارت درمباحث  آجر، خاک رس، معادن سنگهای تزیینی و فلزی به خانه های صمت داده شود. ضمن آنکه، مجوز دیگری برای واحدهای جدید نمی دهیم.

تاکید بر واگذاری امور

به بخش خصوصی

در این جلسه، حسین سیستانی، فرماندار اصفهان با بیان آنکه حفظ محیط زیست و منابع ملی از دغدغه های  ما است و دولت ها در چند دهه اخیر بدلایل مختلف نتوانسته اند در این زمینه موفق باشند، برگزاری این جلسه و موضوع واگذاری و اصلاح مناطق برداشت شده به خانه صمت را مثبت ارزیابی کرد. وی با صحبت از برداشت های غیرمجاز و بی رویه شن و ماسه و آسیب های فراوان به اراضی ملی و منابع طبیعی، واگذاری این مسئولیت به یک تشکل شناسنامه دار(انجمن شن و ماسه استان) و نظارت آقای سهل آبادی بعنوان فردی دلسوز و متعهد را امری شایسته عنوان کرد و گفت: اقرار می کنم که ما آنچنان غرق در امور سازمانی خود شده ایم که صرفا باید برای هم افزایی در کنارهم تصمیم گیری کنیم. فرماندار اصفهان افزود: با این رویه که همه چیز در دست دولت باشد، راه به جایی نمی بریم.

 

تخلیه نخاله مغایر با

اصول زیست محیطی

مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به تجربه خود دراین زمینه، گفت: برخوردهای متعدد با موارد خاکبرداری غیرمجاز، توقیف و دستگیری کامیون های متخلف چندان نتیجه ای نداشته و عده ای از این راه پول های زیادی به جیب می زنند. وی اقدام انجمن شن و ماسه برای نهال کاری را ستود و تبدیل این زمین ها به محل تخلیه نخاله را مغایر با اصول زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی برشمرد.

در این جلسه، محمدعلی کاظمی، مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به بروز و افزایش مشکلات در برداشت معادن، گفت: درآمدها از دلایل اصلی است. وی با انتقاد از سازمان صمت برای صدور مجوز معادن، اهلیت در ورود به بحث معادن را مطرح کرد و گفت: بدلیل برداشت های مجاز و غیرمجاز در دشت سجزی، مشکلات فراوان آلایندگی، تردد و مسلائل زیست محیطی تشدید شده اند. وی بازسازی معادن را از موارد مهم و مستلزم همکاری با سازمان صمت بیان کرد و افزود: معدن دار 12درصد در اکتشاف و 15درصد در بهره برداری باید بهره مالکانه را پرداخت نماید تا پروانه اش تمدید شود. کاظمی افزود: اگر در برداشت از معادن، موارد اصلاحات را رعایت می کردیم، مشکلات تشدید نمی شد ضمن آنکه گاهی مجوز معدن را به فردی می دهیم، مبالغی به بهانه های مختلف از معادن دریافت می شود، در حالیکه مشخص نیست منافع آن متوجه چه کسی است.

 

قوانین و مقررات

اصلاح شوند

ایرج موفق، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با تاکید بر اینکه مجوز معدن باید به افراد دارای صلاحیت داده شود، تشکیل تعاونی و ساماندهی کار معادن را اقدام ارزشمندی برای اصفهان نامید. موفق با اشاره به اینکه ایراداتی در قوانین و مقررات هست که باید اصلاح شود، گفت: بازسازی معادن باید در دستور کار قرار گیرد. هنمچنین، طرح های بیابان زدایی و نهال کاری توسط انجمن شن و ماسه می تواند به محدود شدن کانون های گردو خاک کمک نماید.

در ادامه، حسین اکبری، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: تا قبل از بررسی درخواست انجمن شن و ماسه برای واگذاری این مسئولیت، ما مخالف بودیم ولی بعد از تشریح موارد بویژه در زمینه شن و ماسه، تصمیمات خوبی اتخاذ شده است و واگذاری این امر به انجمن بلحاظ آشنایی با موارد و تمرکز بر این موضوع، مورد موافقت سازمان حفاظت محیط زیست نیز می باشد. وی جمع آوری معادن گچ، تسطیح، نهال کاری و بازسازی معادن شن و ماسه را موثر در محیط زیست استان عنوان کرد و افزود: انجام کار در قالب تعاونی منجربه کاهش تخلفات می شود. اکبری، تجدیدنظر در واگذاری معادن را بلحاظ شرایط فوق بحرانی زیست محیطی و آلایندگی در اصفهان ضروری دانست و افزود: باید آستانه ای در برداشت از معادن در اصفهان تعریف شود تا در آینده با توسعه بیش از حد معادن و پیامدهای ناگوار آن مواجه نشویم.